2018-10-22, 10:46
Medlem
talad13s avatar
Hejsan.

Den är nära nu har jag hört.

Vad tycker ni jag ska investera i, för jag tänker inte ha mina pengar i SEK på banken.

Jag har ett Avanza konto, funderar på att köpa guld.
Eller ska man investera sina svenska kronor i andra fiat valutor. Det kan man väl göra på Avanza?

Vad har ni tänkt att spara i under kommande krisen då ni inte vill ha pengarna i våran svenska krona.
Citera
2018-10-22, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hejsan.

Vad tycker ni jag ska investera i, för jag tänker inte ha mina pengar i SEK på banken.

Eller ska man investera sina svenska kronor i andra fiat valutor. Det kan man väl göra på Avanza?

Vad har ni tänkt att spara i under kommande krisen då ni inte vill ha pengarna i våran svenska krona.

Att spara pengar är till för bögar och sjömän, tänk på det.
Citera
2018-10-22, 10:57
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Hejsan.

Skaffa ett bankonto i Schweiz. Eller köp guld som du var inne på.
Citera
2018-10-22, 12:22
Medlem
Varför tror du attvdet blir lågkonjunktur snart? Hur snart, vet du ett datum? Eftersom du överväger andra valutor, tror du att lågkonjunkturen i såfall är begränsad tilm Sverige?
Citera
2018-10-22, 12:35
Medlem
Hawxs avatar
Jag är verkligen ingen expert men jag hade tittat på guld, medicin och marijuana. Känns som om sistnämnda går hand- i hand med en lågkonjuktur. Bara min personliga åsikt. Jag har ganska duktigt med pengar i krypto (Ethereum och XRP) som förhoppningsvis får sig en skjuts snart igen. Sen har jag en bunt som ligger redo att köpa på rea när (om) det händer.
Citera
2018-10-22, 14:07
Medlem
Jag hakar på tråden.

Har fonder i Avanza och Nordnet, av lathet och även lite känga mot dyr/dålig aktiv förvaltning tog jag deras avgiftsfria alternativ. Det får väl bli typ pensionspengar om 25 år. Men dessa investerar nästan uteslutande i Sverige. Vilka är riskerna med detta? Påverkas utvecklingen direkt av vår politik/samhällsutveckling? Borde jag tänka om kring min portfölj?
Citera
2018-10-22, 15:30
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag hakar på tråden.

Har fonder i Avanza och Nordnet, av lathet och även lite känga mot dyr/dålig aktiv förvaltning tog jag deras avgiftsfria alternativ. Det får väl bli typ pensionspengar om 25 år. Men dessa investerar nästan uteslutande i Sverige. Vilka är riskerna med detta? Påverkas utvecklingen direkt av vår politik/samhällsutveckling? Borde jag tänka om kring min portfölj?

På 25 år känns det ju rätt safe, gratisalternativen Avanza Zero och Superfonden Sverige är helt OK. Spridning är alltid trevligt att ha, så 25% i gratisfonden skulle jag nog nöja mig med. Lägg 25% i råvaror och sedan 50% spridda i övriga världen (och även spridda i olika branscher) så kan man nog koppla av sen. Där har du en grov spridning, sedan kan du köra lite på känn.
Citera
2018-10-22, 17:14
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag har sänkt risken för någon månad sedan till 70% fonder och 30% på ett sparkonto.

I fondfördelningen har jag sänkt min risk ännu en gång så att jag månadsvis investerar 80% i ett par bred indexfonder, 10% pacific precious och 10% i pacific multi asset
Citera
2018-10-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
På 25 år känns det ju rätt safe, gratisalternativen Avanza Zero och Superfonden Sverige är helt OK. Spridning är alltid trevligt att ha, så 25% i gratisfonden skulle jag nog nöja mig med. Lägg 25% i råvaror och sedan 50% spridda i övriga världen (och även spridda i olika branscher) så kan man nog koppla av sen. Där har du en grov spridning, sedan kan du köra lite på känn.
Tack för input!
Men om vi ponerar att Sverige kommer braka. Vi har ju väldigt avvikande politik. Så att företagen lägger ner eller flyr landet. Skatter och avgifter höjs till fantasinivåer.
Borde man parera för det? Till exempel undvika Sverigefonder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in