Citat:
Ursprungligen postat av
modv0074
Jag har googlat men får inga bra resultat. Jag vill ha tips på filmer som visar en bra och tydlig bild av en sociopat (inte psykopat!). Motivera gärna i era tips varför rollfiguren ni nämner är en sociopat också. Jag känner till några redan som t.ex:
Jokern i Batman. (speciellt Heath Ledgers tolkning) Han sägs tydligen vara sociopat och inte psykopat.
Samma sak med huvudrollsinnehavaren i A clockwork orange, sociopat och inte psykopat.
Kidnapparen i Spoorloos/The Vanishing är självklart en sociopat, men inte psykopat.
Om du är intresserad av skådespelare som verkligen lyckats förmedla den antisociala personlighetsstörningen på ett trovärdigt sätt, så kan jag lätt rekommendera filmen "The Drop" (2014).
"The Drop" blev James Gandolfinis sista roll, men det är inte han som är "sociopaten" i filmen, utan det är en av birollerna, "Eric Deeds" som spelas av holländaren Matthias Schoenaerts till absolut fulländning.
Han spelar rollen så trovärdigt att man som tittare blir skrämd av honom, på riktigt. Och det händer inte ofta att jag känner så starkt för en filmkaraktär.
Men jag kan lätt säga att det där verkligen inte hade varit en människa jag hade velat träffa på i verkligheten, verkligen inte.
En annan film är den brittiska verklighetsbaserade "The Bank Job" (2008) som beskriver den tidens (60-talet) kriminella värld i London. En av dessa var en man från Karibien som försökte starta upp en engelsk motsvarighet till det amerikanska "Black Panther Party", dvs radikal svart kamp, men han var samtidigt kriminell - och han hade lyckats få tag på hemliga fotografier av en kunglighet som hade sex, och nu använde han dessa till att försöka utpressa brittiska staten.
Han spelas av en skådis vid namn "Daniel Mays" och han gör det till fulländning.
Det är sällan man som tittare känner så stark och intensiv, äkta, antipati mot någon i en film som han här. En verkligt osympatisk karaktär. Helt klart.
---
BTW
Jag håller inte med Dig i din uppräkning av filmer som trovärdigt skildrar "sociopati."
För två av dessa filmerna är ju rena sagorna, med lika sagobaserade karaktärer.
"Jokern" i Läderlappenfilmen tex, det är ju en påhittad sagofigur, inte något verklighetsbaserat.
Dvs du måste se verklighetsbaserade filmer som du vill se något som på ett trovärdigt sätt skildrar verkligheten.