• 1
  • 2
2018-10-21, 15:13
Medlem
Jag har googlat men får inga bra resultat. Jag vill ha tips på filmer som visar en bra och tydlig bild av en sociopat (inte psykopat!). Motivera gärna i era tips varför rollfiguren ni nämner är en sociopat också. Jag känner till några redan som t.ex:

Jokern i Batman. (speciellt Heath Ledgers tolkning) Han sägs tydligen vara sociopat och inte psykopat.

Samma sak med huvudrollsinnehavaren i A clockwork orange, sociopat och inte psykopat.

Kidnapparen i Spoorloos/The Vanishing är självklart en sociopat, men inte psykopat.
Citera
2018-10-21, 15:21
Bannlyst
Cape Fear: Robert De Niro är självklart en sociopat, men inte psykopat.
Citera
2018-10-21, 15:25
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Förklara gärna vad som är skillnaden mellan en sociopat och en psykopat för oss som inte vet...
Citera
2018-10-21, 15:38
Medlem
Duerfs avatar
Psykopati är medfödd medan sociopati kan också vara socialt förvärvad (t.ex kan barnsoldater eller yrkeskriminella utveckla det). Psykopater kan inte knyta an till andra människor eller känna empati medan vissa sociopater kan göra det. Sociopater visar mer öppet ilska och aggression än psykopater. Där psykopater är beräknande är sociopater slumpmässiga och impulsiva.

Då begreppen ligger såpass nära varandra att det är svårt att diagnosticera rollfigurer. Jag vet inte riktigt vad sociopatfilmer ger som inte psykopatfilmer ger.

För att besvara trådskaparens fråga skulle jag tro Tony Montana i Scarface är sociopat men inte psykopat.
Citera
2018-10-21, 16:58
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modv0074
Jag har googlat men får inga bra resultat. Jag vill ha tips på filmer som visar en bra och tydlig bild av en sociopat (inte psykopat!). Motivera gärna i era tips varför rollfiguren ni nämner är en sociopat också. Jag känner till några redan som t.ex:

Jokern i Batman. (speciellt Heath Ledgers tolkning) Han sägs tydligen vara sociopat och inte psykopat.

Samma sak med huvudrollsinnehavaren i A clockwork orange, sociopat och inte psykopat.

Kidnapparen i Spoorloos/The Vanishing är självklart en sociopat, men inte psykopat.

John Lithgow är en underbar sociopat i filmen Ricochet https://www.youtube.com/watch?v=aZw8pwzkzfs
Citera
2018-10-21, 17:03
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Förklara gärna vad som är skillnaden mellan en sociopat och en psykopat för oss som inte vet...

'Sociopat' är ett föråldrat, ovetenskapligt och ideologiskt begrepp. 'Psykopat' används förvisso inte längre som en diagnos i någon standardiserad diagnosmanual, men kan väl ses som en extremare variant av 'antisocial personlighetsstörning'. I USA används dock sociopat i vardagsspråk som mer eller mindre utbytbart med psykopat.
Citera
2018-10-21, 17:14
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Psykopati är medfödd medan sociopati kan också vara socialt förvärvad (t.ex kan barnsoldater eller yrkeskriminella utveckla det). Psykopater kan inte knyta an till andra människor eller känna empati medan vissa sociopater kan göra det. Sociopater visar mer öppet ilska och aggression än psykopater. Där psykopater är beräknande är sociopater slumpmässiga och impulsiva.

Då begreppen ligger såpass nära varandra att det är svårt att diagnosticera rollfigurer. Jag vet inte riktigt vad sociopatfilmer ger som inte psykopatfilmer ger.

För att besvara trådskaparens fråga skulle jag tro Tony Montana i Scarface är sociopat men inte psykopat.

En sådan uppdelning är helt meningslös, då det inte är helt fastställt varför folk blir psykopater, speciellt inte i det enskilda fallet (hur menar du att man skulle kunna vetenskapligt bevisa i varje enskilt fall om det är medfött eller inte?). Forskningen lutar väl idag åt att de flesta sannolikt utvecklar psykopati på grund av medfödda anlag, eventuellt i samverkan med miljö.

Edit: Det ligger dock nära till hands att anta att den grundläggande neurologin hos psykopater är medfödd. Många psykopater har i studier visat sig närmast vara immuna mot stress och deras hjärnaktivitet ser annorlunda ut än hos resten av populationen. Även om själva hjärnan är rätt plastisk, så är sådana avvikelser ofta medfödda och ofta även genetiska. Alla som har den profilen utvecklar dock inte t.ex. kriminellt beteende.

Hur som helst ses 'sociopati' som ett föga vetenskapligt begrepp och den seriösa forskning som idag existerar kring personlighetsstörningar använder i så fall snarare begreppet 'psykopati', om inte enskilda diagnoser som 'antisocial personlighetsstörning' o.s.v. De andra egenskaperna du räknar upp passar generellt in på psykopater, d.v.s. de uppvisar både beräknande beteende och impulsivt beteende. I vilken mån de gör det ena eller det andra lär i hög grad ha med andra egenskaper att göra, som t.ex. begåvning. Psykopater har ett flackt känsloliv och visar ofta ilska och aggression snarare för att påverka och manipulera andra. I vilken mån de använder fysiskt våld beror nog på i vilken mån det är gynnsamt utifrån livssituation, fysisk styrka o.s.v. Sedan kan psykopater även vara sadister, men långt ifrån alla är det.
Senast redigerad av Europe 2018-10-21 kl. 17:20.
Citera
2018-10-23, 13:35
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Om du är intresserad av skådespelare som verkligen lyckats förmedla den antisociala personlighetsstörningen på ett trovärdigt sätt, så kan jag lätt rekommendera filmen "The Drop" (2014).
"The Drop" blev James Gandolfinis sista roll, men det är inte han som är "sociopaten" i filmen, utan det är en av birollerna, "Eric Deeds" som spelas av holländaren Matthias Schoenaerts till absolut fulländning.

Han spelar rollen så trovärdigt att man som tittare blir skrämd av honom, på riktigt. Och det händer inte ofta att jag känner så starkt för en filmkaraktär.
Men jag kan lätt säga att det där verkligen inte hade varit en människa jag hade velat träffa på i verkligheten, verkligen inte.

En annan film är den brittiska verklighetsbaserade "The Bank Job" (2008) som beskriver den tidens (60-talet) kriminella värld i London. En av dessa var en man från Karibien som försökte starta upp en engelsk motsvarighet till det amerikanska "Black Panther Party", dvs radikal svart kamp, men han var samtidigt kriminell - och han hade lyckats få tag på hemliga fotografier av en kunglighet som hade sex, och nu använde han dessa till att försöka utpressa brittiska staten.

Han spelas av en skådis vid namn "Daniel Mays" och han gör det till fulländning.
Det är sällan man som tittare känner så stark och intensiv, äkta, antipati mot någon i en film som han här. En verkligt osympatisk karaktär. Helt klart.

---

BTW
Jag håller inte med Dig i din uppräkning av filmer som trovärdigt skildrar "sociopati."
För två av dessa filmerna är ju rena sagorna, med lika sagobaserade karaktärer.
"Jokern" i Läderlappenfilmen tex, det är ju en påhittad sagofigur, inte något verklighetsbaserat.

Dvs du måste se verklighetsbaserade filmer som du vill se något som på ett trovärdigt sätt skildrar verkligheten.
Senast redigerad av Ambelain 2018-10-23 kl. 13:39.
Citera
2018-10-23, 16:49
Bannlyst
Gary Oldman som 'Stansfield' i Léon.
Citera
2020-10-28, 16:31
Medlem
Bumpar upp tråden... jag vill mer tips på filmer med sociopater. Jag har nyligen sett Nightcrawler där huvudrollsinnehavaren tydligen spelar en sociopat. Bra film.
Citera
2020-10-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Om du är intresserad av skådespelare som verkligen lyckats förmedla den antisociala personlighetsstörningen på ett trovärdigt sätt, så kan jag lätt rekommendera filmen "The Drop" (2014).
"The Drop" blev James Gandolfinis sista roll, men det är inte han som är "sociopaten" i filmen, utan det är en av birollerna, "Eric Deeds" som spelas av holländaren Matthias Schoenaerts till absolut fulländning.

Han spelar rollen så trovärdigt att man som tittare blir skrämd av honom, på riktigt. Och det händer inte ofta att jag känner så starkt för en filmkaraktär.
Men jag kan lätt säga att det där verkligen inte hade varit en människa jag hade velat träffa på i verkligheten, verkligen inte.

En annan film är den brittiska verklighetsbaserade "The Bank Job" (2008) som beskriver den tidens (60-talet) kriminella värld i London. En av dessa var en man från Karibien som försökte starta upp en engelsk motsvarighet till det amerikanska "Black Panther Party", dvs radikal svart kamp, men han var samtidigt kriminell - och han hade lyckats få tag på hemliga fotografier av en kunglighet som hade sex, och nu använde han dessa till att försöka utpressa brittiska staten.

Han spelas av en skådis vid namn "Daniel Mays" och han gör det till fulländning.
Det är sällan man som tittare känner så stark och intensiv, äkta, antipati mot någon i en film som han här. En verkligt osympatisk karaktär. Helt klart.

---

BTW
Jag håller inte med Dig i din uppräkning av filmer som trovärdigt skildrar "sociopati."
För två av dessa filmerna är ju rena sagorna, med lika sagobaserade karaktärer.
"Jokern" i Läderlappenfilmen tex, det är ju en påhittad sagofigur, inte något verklighetsbaserat.

Dvs du måste se verklighetsbaserade filmer som du vill se något som på ett trovärdigt sätt skildrar verkligheten.

Tack för tipsen. Har nu för ett tag sen sett de filmerna.
Citera
2020-10-28, 21:39
Medlem
Citat:
Bumpar upp tråden... jag vill mer tips på filmer med sociopater. Jag har nyligen sett Nightcrawler där huvudrollsinnehavaren tydligen spelar en sociopat. Bra film.

Tyckte också den var jäkligt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in