2018-10-25, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Utanför Flashback får du diskutera om vem du vill.
Jag finner inget som helst intresse i att diskutera en användares vara eller icke vara.
Skulle du vilja att vi diskuterar dig och vem du kan tänkas vara? Bli som en krösamaja.

Du får gärna diskutera mig hur mycket som helst. Jag tror det är bara nyttigt och i linje med Flashbacks tanke att vara gravt ärlig och inte linda in något. Och man behöver inte vara otrevlig för det, blanda inte ihop det.
Citera
2018-10-25, 04:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristusJ
Du får gärna diskutera mig hur mycket som helst. Jag tror det är bara nyttigt och i linje med Flashbacks tanke att vara gravt ärlig och inte linda in något. Och man behöver inte vara otrevlig för det, blanda inte ihop det.
Jag diskuterar redan ämnen med människor här inne.
Flashback är ett diskussionsforum.
Det finns otrevliga användare här på Flashback, de finns överallt för övrigt.
Det jag inte förstår är önskemål att vilja få sitta och diskutera om användaren X tex.
Finns inget diskussionsvärde i det.
Ååå vad användaren x är intelligent.
Ja det tycker jag också.
Nej X är en idiot.
Varför säger du så idiot.
Ingen diskussion med andra ord och jag förstår inte behovet av att diskutera användare.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-10-25 kl. 05:00.
Citera
2018-10-25, 05:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det jag inte förstår är önskemål att vilja få sitta och diskutera om användaren X tex. Finns inget diskussionsvärde i det.

Det finns uppenbarligen ett intresse att diskutera t.ex. Jimmie Åkessons person, Leif "Loket" Olsson, eller den danske ubåts-mördaren, vad han nu hette. En användare eller moderator på Flashback är knappast mindre värd, så det jag undrar över och starkt ifrågasätter är immuniteten man automatiskt verkar få genom att registera ett konto på Flashback och föra ut sina åsikter här istället för i media.
Citera
2018-10-25, 09:36
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det finns uppenbarligen ett intresse att diskutera t.ex. Jimmie Åkessons person, Leif "Loket" Olsson, eller den danske ubåts-mördaren, vad han nu hette. En användare eller moderator på Flashback är knappast mindre värd, så det jag undrar över och starkt ifrågasätter är immuniteten man automatiskt verkar få genom att registera ett konto på Flashback och föra ut sina åsikter här istället för i media.
Nu tänkte jag mer på det trådstartaren tog upp.
Var kan man diskutera enskild användare.
Det får du ju inte göra i det avseendet att påpeka tex att användaren X är Kalle Petterson.
Politiker i Kalle Anka partiet.
Eller att sitta i 300 sidor och diskutera användaren X. Hur den är, hur den inte är osv.
Att skriva i en tråd som handlar om Jimmys politik eller Leifs program osv och vad man tycker , tänker" om" det är diskuterbart. Att sedan någon, bland annat jag, kallar en politiker för fjolla och beter sig som en fjolla, politiskt sett. Är en åsikt om politiken han/ hon för och i ämnet i trådstarten. OBS! Jag får inte och enbart skriva politikern X är en fjolla.
Etablerad media,för övrigt, anser jag att beskriver en sill som en haj och består av ett gäng gamar på jakt efter kött. Kosta vad det kosta vill och du har ingen chans att försvara dig eller göra dig hörd efter deras förvridna hajhistoria.
De om några " hänger" folk offentligt.
Ena riktiga rävar.
Jag anser att Flashback låter dina ord vara kvar. De går inte in och förskönar texterna, gör om dem osv.
De jagar regelförbrytare men de skriver inte: Gabrielle är helgalen, vad tycker ni? Och diskuterar mig i en tråd och vem är hon osv eller att jag pratar om mig själv i varenda tråd.
Tycker gör jag, mycket.
Jag tar fighten om någon vänder sig direkt till mig i ämnet. Varför sitta och tugga om en användare med varandra.
Forumet mister då syftet att diskutera ett ämne.
Det finns sådana trådar på laidback men du får ändå inte kackla hur som helst . Vilken användare tycker du bäst om tråd osv tillåtet men inte fortsätta att diskutera användaren i det oändliga. Svara på trådfrågan enbart.
Så förstår jag det hela.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-10-25 kl. 10:32.
Citera
2018-10-25, 10:36
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Människor som vänder sig till Flashback och registrerar ett konto för att diskutera gör det som regel under anonyma former. Vissa användarkonton kan med tiden och av olika anledningar (många poster+långvarig aktivitet=hög igenkänningsfaktor skulle jag uppskatta som den vanligaste) bli välkända på forumet, men det betyder (ta min tidigare argumentation i beaktande, eftersom jag inte upprepar den här) inte att de är att likställa med personer som är kändisar i allmänhetens ögon, på grund av att de under lång tid har figurerat i massmedia och att det därmed finns ett allmänintresse av att diskutera dem.

Nämn Jimmie Åkesson i IRL-sammanhang så skulle jag gissa att uppskattningsvis 9/10 svenskar över 18 års ålder känner till hans existens på grund av hans politiska aktivitet och det faktum att han har figurerat i väldigt hög omfattning i media under lång tid och dessutom är högst relevant i diskussioner om det politiska klimatet (och relaterade diskussioner) i dagens Sverige, vilket skapar ett allmänintresse. Nämn "användarkonto som du betraktar som en känd forumprofil i en Flashbackkontext" i IRL-sammanhang så är sannolikheten sannolikt betydligt lägre att alla känner till användarkontot. Eftersom diskussionen som regel sker under anonyma former så kan det även hända att vissa inte vill erkänna att de känner till användarkontot och därmed bekänner att de själva är aktiva, antingen som läsare, skribenter eller både och, på Flashback. I vilket fall som helst så talar vi om en person versus ett användarkonto på ett internetforum.

Du ifrågasätter regel 1.06, i grund och botten. Att anonymitet är en förutsättning för diskussion i den här specifika kontexten. Det är så som Flashback har varit utformat under mycket lång tid. Om man nödvändigtvis vill föra ut sina åsikter under icke-anonyma former så finns det andra plattformar för det, men att förminska betydelsen av regel 1.06 är att förminska vad som faktiskt har skapat förutsättningen för diskussion på forumet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in