2018-10-22, 00:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ingenstans är typ mitt spontana svar. Enskilda användare är inte fokus för diskussioner. Tycker du någon dillar så kan du bemöta det i trådarna med argument för varför denna dillar och har fel. Tänker du dig något osm det står om i tidningarna som ska diskuteras och en användare säger "det här är jag" så är det en annat läge som uppstår och de hanteras vid behov (behovet är extremt sällan, inte skett under mina år som mod vad jag vet).

Jag kan inte komma på något allmänintresse som inte faller under 1.06 och 1.08 eller ens topic i något delforum. Vi pratar med varandra, inte om varandra.
Skulle det alltså vara mot reglerna att göra en tråd om Roger_Perssons bästa inlägg samt en stilistisk diskussion av hans bidrag till Flashback?
Citera
2018-10-22, 00:58
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Skulle det alltså vara mot reglerna att göra en tråd om Roger_Perssons bästa inlägg samt en stilistisk diskussion av hans bidrag till Flashback?

Hehe.. Någon skapade en gång en sådan tråd om Mig, och den papperskorgades relativt DIREKT.
Citera
2018-10-22, 01:44
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Den tråden passar inte in i någon av forumen här, så ja - det är emot reglerna. I Laidback har vi något som kallas egotrådar, det är alltså en tråd som fokuserar på en enskild användare - och om man startar en sådan så kommer den att hamna i papperskorgen.
Citera
2018-10-22, 02:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Den tråden passar inte in i någon av forumen här, så ja - det är emot reglerna. I Laidback har vi något som kallas egotrådar, det är alltså en tråd som fokuserar på en enskild användare - och om man startar en sådan så kommer den att hamna i papperskorgen.

Aww shit.. Innebär det, om jag skapar en laidbacktråd där jag ger meddebattörerna fria händer att agera och svara med ilska och hat på det jag säger i TS, att tråden slängs p.g.a att det vore en EGO-tråd?
Citera
2018-10-22, 03:00
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Aww shit.. Innebär det, om jag skapar en laidbacktråd där jag ger meddebattörerna fria händer att agera och svara med ilska och hat på det jag säger i TS, att tråden slängs p.g.a att det vore en EGO-tråd?
Japp.
Citera
2018-10-22, 03:16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Japp.

Se där.

Sorry, #Hestapo
Jag tror inte att jag kan leva upp till de löften jag gav i mitt svar till dig.
Citera
2018-10-22, 20:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Kort och gott: Ja.

Längre svar: fokuset på flashback är inte att diskutera och prata om användare, utan med. Och det där liknar en ego-tråd som en kollega till mig beskriver mellan ditt inlägg och detta jag skriver nu.
Citera
2018-10-22, 20:35
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Kort och gott: Ja.

Längre svar: fokuset på flashback är inte att diskutera och prata om användare, utan med. Och det där liknar en ego-tråd som en kollega till mig beskriver mellan ditt inlägg och detta jag skriver nu.

Vart finns dessa regler?

Och vad är definitionen av en 'ego-tråd'?
Citera
2018-10-22, 21:56
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Vart finns dessa regler?

Och vad är definitionen av en 'ego-tråd'?

Jag ser inte förbudet mot egotrådar som en regel utan snarare som en väldigt befäst riktlinje som härrör huvudsakligen ur regel 0.03. Sådana trådar kan vara startade av användaren själv eller startade av användare om en annan användare. Förutom att sådana trådar har en stark potential att gränsa över till flertalet 1.xx-regler (1, 4, 6, 8, 12), så spelar 0.02 in också, eftersom det inte finns något forum som skulle acceptera den här sortens trådar; användarkonton är utgångspunkten för diskussion, inte föremålet. Frågan har diskuterats lite smått i ett forumförslag från 2013 (FB) Förslag: Tillåt en egotråd per användare.

Det 0.03-relaterade problemet, som jag ser det, är delvis att sådana trådar som regel inte når upp till forumets krav på "[...] både kvalitet och läsvärde" och den höga sannolikheten att ett bestämt topic skulle saknas - Ett användarkonto är inte ett bestämt ämne, det är mer att likna vid en väldigt övergripande avdelning (Ta som exempel "Droger" och alla forum, subforum och ämnen som ryms i en rakt nedstigande diskussionshierarki från liten till hög precision), förutom att det i exemplet som jag använde för jämförelse i fallet användarkonton skulle saknas en inbördes struktur och ordning. Det finns ingen logisk följd med indelning enligt Avdelning----->Forum/Subforum inom det här på "högre ort" preciserade ämnet----->Diskussionstrådar.

I fallet med användare som startar trådar i stil med "Användarnamns egen tråd", så skulle 0.03-problemet yttra sig i att trådstartaren själv bestämmer topic, vilket innebär att det per automatik inte har något bestämt topic och därmed är en chattråd som användaren själv styr över. Jämför med en användare som startar en diskussionstråd om ett ämne i stil med: "Min flickvän har lämnat mig. Hur ska jag hantera/komma över sorgen?" En trådstart med en sådan rubrik och frågeställning har ett bestämt topic och har per automatik en plats i det hierarkiska systemet där trådar placeras i ämnesforum, som i sin tur ligger under avdelningar, etc.

Det går självklart att utveckla det här resonemanget i all evighet, men så skulle jag - som användare - formulera en del av problemet med egotrådar.
Citera
2018-10-23, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag ser inte förbudet mot egotrådar som en regel utan snarare som en väldigt befäst riktlinje som härrör huvudsakligen ur regel 0.03. Sådana trådar kan vara startade av användaren själv eller startade av användare om en annan användare. Förutom att sådana trådar har en stark potential att gränsa över till flertalet 1.xx-regler (1, 4, 6, 8, 12), så spelar 0.02 in också, eftersom det inte finns något forum som skulle acceptera den här sortens trådar; användarkonton är utgångspunkten för diskussion, inte föremålet. Frågan har diskuterats lite smått i ett forumförslag från 2013 (FB) Förslag: Tillåt en egotråd per användare.

Det 0.03-relaterade problemet, som jag ser det, är delvis att sådana trådar som regel inte når upp till forumets krav på "[...] både kvalitet och läsvärde" och den höga sannolikheten att ett bestämt topic skulle saknas - Ett användarkonto är inte ett bestämt ämne, det är mer att likna vid en väldigt övergripande avdelning (Ta som exempel "Droger" och alla forum, subforum och ämnen som ryms i en rakt nedstigande diskussionshierarki från liten till hög precision), förutom att det i exemplet som jag använde för jämförelse i fallet användarkonton skulle saknas en inbördes struktur och ordning. Det finns ingen logisk följd med indelning enligt Avdelning----->Forum/Subforum inom det här på "högre ort" preciserade ämnet----->Diskussionstrådar.

I fallet med användare som startar trådar i stil med "Användarnamns egen tråd", så skulle 0.03-problemet yttra sig i att trådstartaren själv bestämmer topic, vilket innebär att det per automatik inte har något bestämt topic och därmed är en chattråd som användaren själv styr över. Jämför med en användare som startar en diskussionstråd om ett ämne i stil med: "Min flickvän har lämnat mig. Hur ska jag hantera/komma över sorgen?" En trådstart med en sådan rubrik och frågeställning har ett bestämt topic och har per automatik en plats i det hierarkiska systemet där trådar placeras i ämnesforum, som i sin tur ligger under avdelningar, etc.

Det går självklart att utveckla det här resonemanget i all evighet, men så skulle jag - som användare - formulera en del av problemet med egotrådar.

Kan man lite förenklat säga så här: personer får diskuteras, men en användare (alltså ett konto) är inte en person?
Citera
2018-10-23, 13:17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhmedVonCykelhielm
Kan man lite förenklat säga så här: personer får diskuteras, men en användare (alltså ett konto) är inte en person?

Här kommer regel 1.06 in. Om en person t.ex är en kändis så kan denne motivera en tråd i Kändisskvaller. Men det betyder inte att det är okej att spekulera i personens eventuella konto på forumet. Det kan hända att många personer vars namn dyker upp i olika sammanhang har Flashbackkonton men spekulationer om sådana kopplingar bryter mot 1.06. i övrigt finns det sällan ett allmänintresse av att diskutera enskilda individer eller forum som tar emot sådana trådar. Även här gäller förbudet mot sammankopplingar med konton.
Citera
2018-10-24, 15:43
Medlem
gabrielle2s avatar
Utanför Flashback får du diskutera om vem du vill.
Jag finner inget som helst intresse i att diskutera en användares vara eller icke vara.
Skulle du vilja att vi diskuterar dig och vem du kan tänkas vara? Bli som en krösamaja.
Man får heller inte göra det här på Flashback.
Eftersom man inte får avslöja en användares identitet så finns det inget forum du kan diskutera användarens identitet.
Om man väljer att själv säga att man är den eller den så är det ett eget val men det kan ju även vara så att personen i fråga ljuger om vem den är och i slutänden också skadar denne individ.
Vet inte om jag uppfattat din tråd rätt men så tänker jag om saken.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-10-24 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in