Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Vart finns dessa regler?
Och vad är definitionen av en 'ego-tråd'?
Jag ser inte förbudet mot egotrådar som en regel utan snarare som en väldigt befäst riktlinje som härrör huvudsakligen ur regel 0.03. Sådana trådar kan vara startade av användaren själv eller startade av användare om en annan användare. Förutom att sådana trådar har en stark potential att gränsa över till flertalet 1.xx-regler (1, 4, 6, 8, 12), så spelar 0.02 in också, eftersom det inte finns något forum som skulle acceptera den här sortens trådar; användarkonton är utgångspunkten för diskussion, inte föremålet. Frågan har diskuterats lite smått i ett forumförslag från 2013
(FB) Förslag: Tillåt en egotråd per användare.
Det 0.03-relaterade problemet, som jag ser det, är delvis att sådana trådar som regel inte når upp till forumets krav på "[...] både kvalitet och läsvärde" och den höga sannolikheten att ett bestämt topic skulle saknas - Ett användarkonto är inte ett bestämt ämne, det är mer att likna vid en väldigt övergripande avdelning (Ta som exempel "Droger" och alla forum, subforum och ämnen som ryms i en rakt nedstigande diskussionshierarki från liten till hög precision), förutom att det i exemplet som jag använde för jämförelse i fallet användarkonton skulle saknas en inbördes struktur och ordning. Det finns ingen logisk följd med indelning enligt Avdelning----->Forum/Subforum inom det här på "högre ort" preciserade ämnet----->Diskussionstrådar.
I fallet med användare som startar trådar i stil med "Användarnamns egen tråd", så skulle 0.03-problemet yttra sig i att trådstartaren själv bestämmer topic, vilket innebär att det per automatik inte har något bestämt topic och därmed är en chattråd som användaren själv styr över. Jämför med en användare som startar en diskussionstråd om ett ämne i stil med: "Min flickvän har lämnat mig. Hur ska jag hantera/komma över sorgen?" En trådstart med en sådan rubrik och frågeställning har ett bestämt topic och har per automatik en plats i det hierarkiska systemet där trådar placeras i ämnesforum, som i sin tur ligger under avdelningar, etc.
Det går självklart att utveckla det här resonemanget i all evighet, men så skulle jag - som användare - formulera en del av problemet med egotrådar.