Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 16:15
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag har fått tanken på att bosätta mig på vinterhalvåret i Sydostasien. Min morbror bodde på Langkawi (får inte tag i honom, så jag kan inte fråga han för tillfället). Men vad kan man räkna med att kostnaden för ett boende där? Thailand är också ett alternativ, men har hört bra saker om Langkawi. Jag vet att man får stanna 3 månader, men sen är det bara att åka en timmes resa till Thailand för att på sätt förnya visumet, eller vad det är.

Sen kan det vara problem med mina mediciner. De är stenhårda när det gäller narkotika i Malaysia, o jag har 3 olika mediciner som är narkotikaklassade. Samt flera andra mediciner. Min morbror fick konstiga benzo där, tetrazepam o nått konstigt neuroleptika, minns inte vad det hette.

Men det jag mest undrar över, är vad det kostar att bo där.
Citera
2018-10-21, 22:11
  #2
Medlem
Har övervintrat i Sydostasien men mest i Malaysia åren 2004, 2006/2007, 2007/2008, 2010/2011.

Langkawi är dyrare. Minst 100kr natten för gästhus får du räkna med.

Du kan ladda hem Lonley planets pdf fil för och kolla priser finns på piratbay.

https://thepiratebay.org/torrent/563..._planet_guides

Var själv mest i Penang då och Georgetown på olika gästhus för cirka 50kr/natten tror det motsvara då 25 ringit utan AC.

Annars klara jag mig på 50 ringit (100kr)per dag, drack ingen alkohol eller rökte, bara käka mat ute hela tiden. Finns inget som slår Kyckling med ris soya sås chilisås och en is kaffe på chulia street i pengag, beroende framkallande är det.



Cirka 3000kr per månad klara jag mig med det räckte även för att resa inom landet med buss och tåg.

Något dyrare var boendet i Kuala lumpor, men mat kostnaden var ungefär det samma som penang åt nog mera på snabbmat ställen i KL. McD,Burger King,KFC,

En gång fick jag bara 30 dagars visum vid inresa tror hon som jobba som gränspolis såg alla mina stämplar och gav då bara 30 dagar vid thai gränsen. Nu gjorde det inget då jag skulle inom 7 dagar flyga ut från KL.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2986552

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback