2006-02-14, 20:09
Medlem
Ninjalittles avatar
Har bjudit hit en alldeles underbar tjej på film och middag, och det enda välsmakande som jag kan tillaga är egentligen spaghetti och köttfärssås, och det är ju varken tjusigt eller imponerande :P Har ni tips på något billigt, fint och gott man kan ordna och nåt ruskigt billigt vin som passar och är ganska gott (gott=lättdrucket)? Gärna nåt som finns på tasteline också!
Citera
2006-02-14, 20:31
Medlem
damooses avatar
Billig date...

Ett gott, lätt, snabbt och framförallt billigt recept:
http://www.tasteline.com/default.ns?...ID=1233&tlfo=0

edit: sök på "Ädelostfyllda kycklingfiléer tillagade i mikrovågsugn"
Citera
2006-02-14, 21:21
Medlem
Söndermarkens avatar
Kycklingfilé är det ofta extrapris på

Kycklingpasta

Ingredienser
400 g pasta
4kycklingfiléer, ca 1 kilo
rivet skal av 1 citron
1/2 finhackad färsk röd pepparfrukt
1 1/2 tsk salt
1klyfta vitlök
200 g stora champinjoner
1 msk smör
2 msk olivolja
1 msk vetemjöl
2½l rädde
2 msk smör
finhackad gräslök och pepparfrukt till garnering

Gör så här:
1. Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull till pastan.
2. Skär kycklingfiléerna i 2-cm stora bitar. Blanda dem i en skål med riven citron, finhackad pepparfrukt och salt.
3. Finhacka vitlök och skiva champinjoner. Fräs det i en stor stekpanna med smör och olja så att champinjonerna får lite färg och vätskan kokar in. Vispa ut vetemjölet i grädden och häll det på champinjonerna. Rör om och låt koka 5 min.
4. Bryn i omgångar kycklingbitarna hastigt i en annan stekpanna med smör och blanda ner dem i champinjonsåsen. Låt koka någon minut.
5. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Blanda kokt pasta med kycklingsåsen och servera direkt. Garnera med finhackad gräslök och ev pepparfrukt.

Chokladfondue till efterrätt:Funkar utmärkt i en glöggryta.

Tobleronefondue

Frukt,tex;banan,vindruvor,mandarin,äpple
Marshmallow
1½dl grädde
300g toblerone
2msk rom eller konjak
20g flisad mandel

1.Skär frukten i lagom bitar

2:Värm grädden och smält chokladen där i.I med rom och mandel.Häll i en fonduegryta.
Vaniljglass till.
Citera
2006-02-14, 22:55
Medlem
Ninjalittles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Söndermarken
Kycklingfilé är det ofta extrapris på

Kycklingpasta

Ingredienser
400 g pasta
4kycklingfiléer, ca 1 kilo
rivet skal av 1 citron
1/2 finhackad färsk röd pepparfrukt
1 1/2 tsk salt
1klyfta vitlök
200 g stora champinjoner
1 msk smör
2 msk olivolja
1 msk vetemjöl
2½l rädde
2 msk smör
finhackad gräslök och pepparfrukt till garnering

Gör så här:
1. Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull till pastan.
2. Skär kycklingfiléerna i 2-cm stora bitar. Blanda dem i en skål med riven citron, finhackad pepparfrukt och salt.
3. Finhacka vitlök och skiva champinjoner. Fräs det i en stor stekpanna med smör och olja så att champinjonerna får lite färg och vätskan kokar in. Vispa ut vetemjölet i grädden och häll det på champinjonerna. Rör om och låt koka 5 min.
4. Bryn i omgångar kycklingbitarna hastigt i en annan stekpanna med smör och blanda ner dem i champinjonsåsen. Låt koka någon minut.
5. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Blanda kokt pasta med kycklingsåsen och servera direkt. Garnera med finhackad gräslök och ev pepparfrukt.

Chokladfondue till efterrätt:Funkar utmärkt i en glöggryta.

Tobleronefondue

Frukt,tex;banan,vindruvor,mandarin,äpple
Marshmallow
1½dl grädde
300g toblerone
2msk rom eller konjak
20g flisad mandel

1.Skär frukten i lagom bitar

2:Värm grädden och smält chokladen där i.I med rom och mandel.Häll i en fonduegryta.
Vaniljglass till.

Det där lät skitbra! Vet du något vin som passar och något substitut till rom eller konjak att ha istället i fonduen?

Ska det verkligen vara 2 ½ LITER grädde, eller missade du "d" till "dl"? Dum fråga kanske, men jag och matlagning har aldrig gått ihop.
Citera
2006-02-14, 22:59
Medlem
Squalos avatar
Även tasteline kan fixa fram passande vin. Där har en man testar viner, och gett dom betyg. Jag brukar leta upp ett fint vin som fått en 5:a i rätt prisklass när jag köper vin som presenter, då jag själv varken dricker vin eller kan så värst mycket om det.
Citera
2006-02-14, 23:13
Medlem
Besk Bandits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjalittle
vin som passar och något substitut till rom eller konjak att ha istället i fonduen?

Angående vin så brukar personalen på systemet vara bra på att kunna hitta bra alternativ. Vad det gäller konjak/rom i chokladfonduen så kan man i min värld utesluta den helt om man inte gillar smaken.

För övrigt kan det vara ett tips att testlaga käket en gång innan och se hur det blir om du inte känner dig så hemma i köket.
Citera
2006-02-14, 23:26
Medlem
Snövits avatar
Det billigaste sättet att laga mat är att göra mycket från grunden. Jag skulle rekommendera att själv göra en potaitsgratäng.

Skala och skiva lök och potatis
Smörj en ungsform
Varva lök, potatis, mald svartpeppar, salt och pressad vitlök om man vill
häll sen på matlagningsgrädde så att det täcker

Till det kan du ha valfritt kött du hittar till bra pris, tex fläskfilé kan ofta vara billigt.

Till köttet kan man köpa en färdig kelda sås eller göra en egen rödvinssås.

Fräs finhackad lök till den är mjuk
Lägg i någon matsked mjöl och rör runt i smöret
häll på lite vatten typ en halv till en dl och en halv köttbuljongtärning
häll i lite mindre än ett glas rödvin
krydda med salt och peppar och häll på matlagningsgrödde efter smak

Fixa också lite grönsaker till maten. Antingen ångkokta eller bara en grönsallad.

Till förrätt är det riktigt billigt att göra en bruchetta. Det är egentligen bara hackade tomater, lök och vitlök marinerade i olivoja och vinäger på rostat vitt bröd.
Citera
2006-02-15, 08:30
Medlem
Söndermarkens avatar
Klart det ska vara dl,sorry ..
Och visst kan man hoppa över spriten.Om du inte har något annat passande att byta ut den mot hemma i barskåpet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in