2019-01-24, 02:20
Medlem
Eastmancolors avatar
När jag växte upp var maten torftig i jämförelse med dagens: mjölig kokt potatis till allt, pulverbaserade såser, grönsaker förvällda till smaklöshet, kryddning = salt och peppar, djupfrysta fyrkantiga fiskbitar, artificiella konstigheter som Aromat och margarin istället för riktiga örter och olivolja etc.

Den allmänt utskällda invandringen har de facto bidragit till en formlig kulinarisk revolution.
Citera
2019-01-24, 06:24
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor

Den allmänt utskällda invandringen har de facto bidragit till en formlig kulinarisk revolution.

Utveckla gärna
Citera
2019-01-24, 12:07
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Utveckla gärna

Genom en kombination av nya matställen och efterfrågan på ett större urval av framför allt grönsaker har svensken i gemen flyttat matfokus från husmanskosten till det internationella köket. Tag t ex det thailändska köket som svenskarna särskilt tagit till sig; hade inte invandring därifrån förekommit hade vi inte haft matkulturen här alls oavsett hur mycket folk rest till Phuket för att sola magen.

Hade jag gått i skolan idag hade jag förmodligen kunnat äta i skolbespisningen vilket jag slutade med när jag var nio år eftersom matsedeln bestod av allehanda kulinariska grovheter såsom pölsa (Bläääh!!!). Idag måste ju skolan ha ett internationellt utbud av mat också vilket är att gratulera.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-01-24 kl. 12:14.
Citera
2019-01-24, 18:00
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Genom en kombination av nya matställen och efterfrågan på ett större urval av framför allt grönsaker har svensken i gemen flyttat matfokus från husmanskosten till det internationella köket. Tag t ex det thailändska köket som svenskarna särskilt tagit till sig; hade inte invandring därifrån förekommit hade vi inte haft matkulturen här alls oavsett hur mycket folk rest till Phuket för att sola magen.

Hade jag gått i skolan idag hade jag förmodligen kunnat äta i skolbespisningen vilket jag slutade med när jag var nio år eftersom matsedeln bestod av allehanda kulinariska grovheter såsom pölsa (Bläääh!!!). Idag måste ju skolan ha ett internationellt utbud av mat också vilket är att gratulera.

Det katastrofala invandringen har gett oss kebaben, det kan jag ge dig.
I övrigt (som i ditt exempel) är det snarare svenskarnas resor till Thailand som vart den utlösande faktorn, inte invandring från Thailand i sig.
Mat har blivit en livsstil. Det är en matintresserad medelklass som blivit mer medvetna och mer kräsna. Man reser till platser man tidigare inte sett som resmål överhuvudtaget och man tar till sig idéer och inspiration.
Poängen är, svensken bestämmer vad man tar till sig, oavsett om det är tacos, sushi eller pizza. Invandring här är totalt irrelevant. Restaurangutbudet för diverse etnisk mat är det yttersta beviset för att så är fallet. Det finns inte många restauranger från våra stora invandrargrupper.
Citera
2019-01-24, 20:01
Medlem
Eastmancolors avatar
Trams. Svenskar reste i årtiden till Spanien utan att för den skull introducera tapas eller paella i köket här hemma. Thaimaten hänger i hög utsträckning ihop med invandring från landet ifåga.

Vidare ägs de flesta krogar av invandrare, åtminstone i Stockholm.

Invandringen har sin sidor men ett klart plus är den positiva gastronomiska bieffekten.

Vad jag saknar är bra krogar med marockansk och somalisk mat som är riktigt god.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-01-24 kl. 20:58.
Citera
2019-01-25, 02:31
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Trams. Svenskar reste i årtiden till Spanien utan att för den skull introducera tapas eller paella i köket här hemma. Thaimaten hänger i hög utsträckning ihop med invandring från landet ifåga.

Vidare ägs de flesta krogar av invandrare, åtminstone i Stockholm.

Invandringen har sin sidor men ett klart plus är den positiva gastronomiska bieffekten.

Vad jag saknar är bra krogar med marockansk och somalisk mat som är riktigt god.

Resor till Thailand och mötet med deras matkultur var något svensken efterfrågade, därför blev det stort. Rätt tid och tillfälle.
Logiken att det skulle starta med thailändsk invandring håller inte. Svensken bestämmer naturligtvis vad som går hem och vad som säljs, ingen annan.
Citera
2019-01-26, 00:43
Medlem
Eastmancolors avatar
Låter som SD-svammel rakt av; ingen analys eller tankegång utan bara framhävandet av hur "svensken" skall vara och att inget positivt kan komma ut av invandring.

o_0
Citera
2019-01-26, 00:51
Medlem
Citat:
När jag växte upp var maten torftig i jämförelse med dagens: mjölig kokt potatis till allt, pulverbaserade såser, grönsaker förvällda till smaklöshet, kryddning = salt och peppar, djupfrysta fyrkantiga fiskbitar, artificiella konstigheter som Aromat och margarin istället för riktiga örter och olivolja etc.

Vart är alla amerikanare som tog hit
den amerikanska hamburgaren?
Citera
2019-01-26, 00:52
Avstängd
Nej samisk är vad den är.
Citera
2019-01-26, 01:26
Medlem
Nu kan alla inkluderat specifika marskribenter inte veta hur recepten såg ut långt tillbaka i tiden.
Det vi kan förstå är att vår matkultur har ändrats och kommer att fortsätta förändras.
Tittar jag tillbaka så den mat jag fick serverad av min mormor ser jag som svensk husmanskost.
Mina morföräldrar var småbönder och levde i stort sett på vad de kunde producera själva.
Så vi åt mycket potatis och kålrot till det kokt nötkött rimmat fläsk och en hel del insjöfisk speciellt minns jag pepparotsgäddan som jag inte ätit sen hon gick bort.
I det hushållet togs allt till vara och det som köptes in var i princip enbart salt socker och kaffe.
I övrigt kom all mat från gården för utom till jul då mormor köpte in sill som las in plus brännvin naturligtvis.
Stekt rött nötkött serverades aldrig och jag såg aldrig morfar dricka vin.
De levde i princip hela 1900talet födda runt 1900 morfar dog i slutet av 80talet och mormor en bit in på 90talet.
Citera
2019-01-26, 15:24
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRINKFIGHTFUKK
Vart är alla amerikanare som tog hit
den amerikanska hamburgaren?

Det har inte med saken att göra eftersom hamburgerkedjorna är ett utslag för livstil - och svenskatna brukar bekänna sig till att som amerikanskt i det avseendet - i allmänhet och multinationell kommersialitet i synnerhet, faktorer som inte kan jämföras med småskaligheten inform av thaikrogar och kebabställen. Man kan säga att vi påtvingats hamburgaren som maträtt. Men hur ofta lagar folk sådant hemma?
Citera
2019-01-26, 15:37
Medlem
onnyts avatar
Citat:

Kan du berätta för mig var alla japaner som tog sushi till Sverige befinner sig? Jag har då inte sett till några.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in