2018-10-22, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Svenska bönder åt gröt ev med någon salt sill till det, de hade inte råd att äta kött

Vilket decennium är du inne på nu?
Bönder har alltid kunnat äta kött.
Saltat/torkat kött (ofta förädlat till korv, palt osv), oftast från grisen, har våra bönder ätit i alla tider.
Eller vad vet du som andra inte vet?
Citera
2018-10-22, 14:26
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du blandar mellan dels husmanskost, och dels sk "smörgåsbordsmat".
Det är inte samma sak.

Smörgåsbordet en en slags mat som till viss del dök upp som krogmat först. Dvs för att få någon snabb mat till supen (mat var obligatoriskt om man vill köpa sprit).
Men folk började fatta tycke för de enkla anrättningarna och recepten överlevde, och fick högre status.

"Husmanskost" är annat. Det är bla sådant man åt hemma i stugan.
I synnerhet är det Festmaten, Högtidsmaten, som överlevt och fått förhöjd status.
Dvs vanligt inlagd halvrutten salt sill (som de flesta åt till vardags, allt för ofta) var ju inget som hölls för högt.

Högtidsmaten, som bjöds på vid bröllop tex, det var det bästa man hade som sattes fram.
Det åt man inte varje dag precis, med tanke på hur svårt det gick åt egna skafferiet.

Självklart är det som kallas "svensk husmanskost" också Traditionellt svenska rätter.
Glöm allt som de provocerande tidningskrönikörerna bölar om, för de vill bara just det - provocera.

Sverige har emellertid haft en olycklig matkulturell utveckling under 1900-talet och mycket av traditionerna gick förlorade.
Men om man vill se hur det kunde se ut, så är det bara att titta på de Danska matborden.
Den danska husmanskosten är ju som den Skånska, det är samma traditioner som ligger till grund.

Danskarna serverar tex både köttbullar och frikadeller (men med ombytt namn ... ).
De steker frikadellerna, och de kokar köttbullarna.

Den danska fläsksteken är vida berömd, med knaperstekt svål och sviskon och äppelmos.
Stekta potatisar som är stekta med socker, det är mums för Måns.
Osv

PS. det kan också finnas en poäng i att förstå att det som kallas "kåldolmar" alls inte är detsamma som den turkiska dolmen.
Turkiska dolmar görs på helt annat sätt, med helt andra ingredienser. Och ingen turk med självrespekt hade godkänt den svenska dolmen med kål och brunsås ...
Dvs det är två helt olika anrättningar, den svenska och den turkiska. De är så olika att de inte ens går att jämföra.

Jag förstår vad du menar i det du skriver och jag håller med dig.
Mitt inlägg var väl bara ett förenklande av maträtter som ibland har sekel på nacken och en del är uppfriskade varianter av t.ex. Tore Wretmans generation men som har ett gemensamt;
-Det är svensk mat som det svenska köket och den svenska själen lagt till grund och har med detta skapat svensk matkultur. Självklart med lånade inslag men det blir så randigt att alltid vara petimeter i allt.
Så.
Ibland förenklat kallat svensk husmanskost då t.ex. det gamla brännvinsbordet, fira öl, vindolmar m.m. kan bli lite tung historia för att enkelt förklara något som har arv och tradition i Sverige. Och som vi idag helt enkelt kallar husmanskost. Historiskt rätt alla gånger får Edward Blom grotta ned sig i.
Men andemeningen är att det är skillnad på skit och pannkaka.

Citera
2018-10-22, 18:19
Medlem
Har inte läst alla inlägg, men för er som faktiskt är intresserade av vad man äter i norden idag och vad man åt tidigare, skaffa Magnus Nilssons (ja, kocken som håller i Fäviken, en av världens topprankade restauranger) Nordisk kokbok.

En helt fantastisk kokbok. Allt från barkbröd till kebabpizza. Äldre och yngre klassiker.

https://www.maxstrom.se/bocker/kokbocker/n/nordisk-kokbok/
Citera
2018-10-22, 18:24
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Har inte läst alla inlägg, men för er som faktiskt är intresserade av vad man äter i norden idag och vad man åt tidigare, skaffa Magnus Nilssons (ja, kocken som håller i Fäviken, en av världens topprankade restauranger) Nordisk kokbok.

En helt fantastisk kokbok. Allt från barkbröd till kebabpizza. Äldre och yngre klassiker.

https://www.maxstrom.se/bocker/kokbocker/n/nordisk-kokbok/

Läs tråden.
Den tolkar husmanskost olika och Magnus Nilsson är och blir ett inlägg med tanke på de olika sätt att tolka detta med svensk husmanskost.
(med detta inte sagt att jag med ett ord misstror Magnus/Fäviken. -syftar till tråden i mitt inlägg)
Citera
2018-10-22, 21:57
Medlem
TraXzmans avatar
Det som är skapat av nån eller flera inom landets gränser eller har tillagats mycket på låt säga 50 till 100 tillbaka år som inte ett annat land har exakt samma recept på är svensk mat / husmankost. Var väl inte så svårt att reda ut? Problem solved.

Sen får man nog vidga vyerna lite.. Svensk husmanskost är hela tiden i utvecklingen och förändligheten så det har tillkommit tusentals nya recept sen 50-100 år tillbaka

Var och när och hur influenser har tillkommit är ovidkommande utan var det är patenterat som mest och bäst
Citera
2018-10-23, 01:22
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Om man nu måste göra en definition blir det ändå mat man kan odla i landet och som har tradition. Man brukade inte odla vete men nu gör vi det. Potatis kom för 400 år sedan. Kaffe som är så svenskt går inte att odla i stora mått här. Men är ändå en väldigt stark del i kosten. Kaffet är heligt för svensken. I sådana gränsfall får man bara köra på känslan, men det är så med gränsfall i alla områden.

Går man efter mat som har tradition får vi genast in ris till risgrynsgröt, peppar och som sagt var kaffe.

Att hävda att saker som vi importerat för att odla här inte är husmanskost, eller rätter vi har råvaror för men idéerna kanske kommer utifrån för länge sedan, det är bara trams.

Ska man göra en bredare bild av husmanskost som svensk vardagsmat är man bara offer för traditionerna och då kommer det skifta genom generationer. Vår äldsta generation tror jag inte gärna ens äter pizza och hamburgare. Skulle tro att gränsen för detta går vid 75 och ännu yngre för kebab och shawarma. Min farfar som är 80 ungefär skulle aldrig äta pommes frites. De som var gamla för 20 år sedan och inte är med längre rynkade t o m på näsan åt pasta och ris om det inte var risgrynsgröt eller stuvade makaroner.

Min vardagsmat är inspirerad av Indien, Thailand och Vietnam. Kebabhakmat är också helt normalt. Väldigt sällan jag steker en köttbit som är i ett stycke. Och jag tror inte jag är speciellt udda. Det jag gillar mest i husmanskosten är stekta ägg, lingon och blodmat. Det är svårt att hitta paltbröd numera, det är synd. Jättegott. Sedan gillar jag kräftor med. Kanin finns nästan ingen som säljer, det är gott med. Enklare att hitta jägare som säljer hare men tycker inte lika mycket om det.
Citera
2018-10-24, 20:33
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
http://www.hungrig.nu/?p=16084&m=4347
Letade efter recept på svensk husmanskost och läser då att flera typiska husmanskosträtter inte är svenska egentligen!?
Att pizza är italienskt kan jag hålla med om men att kåldolmar och köttbullar inte anses vara en svensk uppfinning gör mej förbannad.
Husmanskost är ju den mat bönder och andra åt av de råvaror som fanns på en svensk bondgård förr i tiden.
Så då anser PK-maffian att att rulla köttfärs till bullar innan man steker den är en för komplicerad och exotisk grej att inte en svensk kan hitta på det. Ej heller att rulla in färs i ett vitkålsblad som odlades på de flesta bondgårdar.
Märkligt att vi inte ska få ha vårt land ifred, ej heller vår kultur, döttrar, ekonomi, lägenheter, mattraditioner och ens vår historia får vi ha kvar längre! Fy fan!
Det är väl ändå helheten med köttbullar, potatis, gräddsås och lingonsylt som får anses typiskt svensk. Enbart köttbullar finns ju självklart överallt.
Citera
2018-10-25, 03:18
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det är väl ändå helheten med köttbullar, potatis, gräddsås och lingonsylt som får anses typiskt svensk. Enbart köttbullar finns ju självklart överallt.

Ja. I USA serveras Swedish meatballs med e slags vitaktig sås med worchestersås i och alltid med pasta. De missbrukar den heliga svenska köttbullen!
Citera
2018-11-08, 16:18
Medlem
Swedish meatballs är just svenska. Det har med formen att göra. Den lite mindre storleken kommer de facto från Sverige. Man vet att det fanns på 1600-talet åtminstone. Köttbullen i sig vet man dock inte var den kommer från.

Vidare kan man påstå att all husmanskost är svensk. Det är vidareutvecklingar av mat från stenåldern där man emellanåt fått vissa nya ingredienser genom årens lopp. Julbordet skiljer sig inte jättemycket åt från vikingatiden t.ex. i grunden, men det är utvecklat och förädlat. Buffe och smörgåsbord är svenska uppfinningar som exporterats utomlands. Till och med de svenska orden används utomlands. Att vi inte har någon matkultur är bara extrema globalisters påhitt för att underminera vår kultur.
Citera
2018-11-12, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothicat
http://www.hungrig.nu/?p=16084&m=4347
Letade efter recept på svensk husmanskost och läser då att flera typiska husmanskosträtter inte är svenska egentligen!?
Att pizza är italienskt kan jag hålla med om men att kåldolmar och köttbullar inte anses vara en svensk uppfinning gör mej förbannad.
Husmanskost är ju den mat bönder och andra åt av de råvaror som fanns på en svensk bondgård förr i tiden.
Så då anser PK-maffian att att rulla köttfärs till bullar innan man steker den är en för komplicerad och exotisk grej att inte en svensk kan hitta på det. Ej heller att rulla in färs i ett vitkålsblad som odlades på de flesta bondgårdar.
Märkligt att vi inte ska få ha vårt land ifred, ej heller vår kultur, döttrar, ekonomi, lägenheter, mattraditioner och ens vår historia får vi ha kvar längre! Fy fan!

kåldolmer kommer ju från turkiska "dolma" säger ju sig självt
Citera
2018-12-20, 17:05
Medlem
Eastmancolors avatar
Man får innerligt hoppas att husmankost inte är svensk eller anta att svenskar inte förstår sig på mat. Det enda köket runt Östersjön som är något att hänga i julgranen vore det polska; polackerna kan laga god mat.
Citera
2018-12-22, 10:18
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Swedish meatballs är just svenska. Det har med formen att göra. Den lite mindre storleken kommer de facto från Sverige. Man vet att det fanns på 1600-talet åtminstone. Köttbullen i sig vet man dock inte var den kommer från.

Vidare kan man påstå att all husmanskost är svensk. Det är vidareutvecklingar av mat från stenåldern där man emellanåt fått vissa nya ingredienser genom årens lopp. Julbordet skiljer sig inte jättemycket åt från vikingatiden t.ex. i grunden, men det är utvecklat och förädlat. Buffe och smörgåsbord är svenska uppfinningar som exporterats utomlands. Till och med de svenska orden används utomlands. Att vi inte har någon matkultur är bara extrema globalisters påhitt för att underminera vår kultur.

Med den synen vissa verkar ha om "svenskhet" och svensk mat så kan man väl lika gärna säga att det var Gustav II Adolf som spred köttbullen till resten av Europa? Finns det belagt att vi hade den på 1600-taket vad säger att det inte var vi som spred den i Europa och världen i och med stormaktstiden. Många länder måste ju ha velat ta influenser från det landet som var väldigt mäktigt under perioden.

Köttbullen är då helt plötsligt det svenskaste som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in