2018-10-20, 22:34
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag skulle bra gärna vilja se källan till att de svenska kåldolmarna inspirerades just av turkiska vinbladsdolmar. Kåldolmar i en eller annan form äter man ju över hela Central- och Östeuropa inklusive Balkan. Är det inte rimligare att anta att vi har fått dem från Östersjöns södra kust? Eller skall man anta att vi visserligen hade exponerats för tyska och polska kåldolmar under några hundra år, men att polletten trillade ner först när vi hade sett dolmar gjorda på exotiska blad som inte fanns att tillgå i Sverige?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kåldolmar

Hittade den här länken, men det står att det är obekräftade uppgifter att Karl X11 tog med sej det från turkiet.
Citera
2018-10-20, 22:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kåldolmar

Hittade den här länken, men det står att det är obekräftade uppgifter att Karl X11 tog med sej det från turkiet.

Det var mycket obekräftat där, men det verkar stå klart att ordet dolma är turkiskt, i alla fall.
Citera
2018-10-21, 00:10
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Jag skulle bra gärna vilja se källan till att de svenska kåldolmarna inspirerades just av turkiska vinbladsdolmar. Kåldolmar i en eller annan form äter man ju över hela Central- och Östeuropa inklusive Balkan. Är det inte rimligare att anta att vi har fått dem från Östersjöns södra kust? Eller skall man anta att vi visserligen hade exponerats för tyska och polska kåldolmar under några hundra år, men att polletten trillade ner först när vi hade sett dolmar gjorda på exotiska blad som inte fanns att tillgå i Sverige?
Det är ju ganska svårt med mathistoria egentligen, då inte så mycket finns nedtecknat. Den äldsta källan vi har i Sverige är Cajsa Wargs kokbok som innehåller ett recept på "dolmar". De innehåller vinblad, nötfärs och pressad citron, men ska ha tipsat om att man kunde använda kålblad istället för vinblad. Ordet "dolma" är ju trots allt Turkiskt. Turkarna kontrollerade ju hela Balkan ett tag, så att den spridit sig till Polen från Turkiet och senare upp till Sverige ungefär samtidigt är ju inte omöjligt.

Hur som helst så tycker jag man kan kalla kåldolmar svenska, då de skiljer såpass mycket från vinbladsdolmar.
Citera
2018-10-21, 00:27
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Nja, att säga att alla de där rätterna är från 40-50-tal är ju fel. Många av de där rätterna förekommer i Iduns kokbok från 1911, som köttbullar, pyttipanna, sjömansbiff (även om receptet skiljer sig något från dagens), stuvade makaroner, stekt strömming, rotmos m.m. så nog åt man det där före 40-talet. Däremot var det väl inte alltid man hade råd med kött på den tiden, så det kanske inte var vardagsmat direkt, åtminstone inte typ sjömansbiff, skomakarlåda, dillkött etc. Skulle tro att de flesta rätter vi idag kallar husmanskost har sitt ursprung, eller åtminstone i sin moderna form från första halvan av 1900-talet, möjligtvis sent 1800-tal. Biff á la Lindström har ju inte ändrats särskilt mycket sedan den uppfanns, t.ex. När det kommer till riktigt gamla rätter så är det väl Ärtsoppa, eller Ärter med Fläsk som den egentligen heter. Gröt är väl urgammalt det med.

Sen blir det ju lite löjligt att hålla på och säga att man äter köttbullar i andra länder också. Ja, det gör man, köttbullar förekommer i hela Europa och stora delar av Asien. I Spanien äter man köttbullar med en tomatsås t.ex. Jävligt gott förvisso, men helt annorlunda. Köttbullar med gräddsås och lingon äter man inte någon annanstans vad jag vet, skulle vara Norge och Finland i så fall då?
Just kåldolmarna är ju inspirerade av Turkiska vinbladsdolmar men rätten har ju försvenskat så mycket att man inte direkt kan kalla den Turkisk längre. Däremot är svenska kåldolmar i stort sett samma sak som Polska Gołąbki.

Självklart har svensk matkultur influerats utifrån, men att säga att husmanskosten inte är svensk för det blir bara löjligt. I så fall är inte Italiensk mat särskilt Italiensk heller. Tomaterna kommer ju från Amerika från början.

En vacker applåd till din långa utläggning.
Kort sagt mig, vi har grundhusmanskost och andra som har utvecklat denna svenska mat.

Det kan ingen ta ifrån oss då detta inte finns någon annanstans.
Svensk husmanskost.

Att sen en Tore Wretman själv har hittat på ett flertal rätter som än idag är aktade maträtter gör ju varken maten eller Wretman sämre.

Citera
2018-10-21, 01:49
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
En vacker applåd till din långa utläggning.
Kort sagt mig, vi har grundhusmanskost och andra som har utvecklat denna svenska mat.

Det kan ingen ta ifrån oss då detta inte finns någon annanstans.
Svensk husmanskost.

Att sen en Tore Wretman själv har hittat på ett flertal rätter som än idag är aktade maträtter gör ju varken maten eller Wretman sämre.

Just Tore Wretmans roll i det hela är väl att han "förfinade" husmanskosten. Piffade till den lite och gjorde den mer kontinental och modern. Innan det så var det mest Fransk matlagning som gällde, eller åtminstone Franskinspirerad. Rätter som Filé Oscar och Coeur de Filet Provencale, som man ofta ser på restauranger än idag, är ju exempel på svenska maträtter (de är uppfunna här båda två) som jag inte tror många räknar som husmanskost men är bra exempel på Svensk "finare" matkultur innan Wretman. Fint folk åt på "Franska" restauranger. Husmanskosten serverades på billigare lunchrestauranger där arbetarna åt.

Wretman var ju också inspirerad av det Franska köket såklart, men han hade även en stor kärlek till husmanskosten. Så han gjorde husmanskosten lite mer intressant helt enkelt. Egentligen inte helt olikt vad som kockar gjort i Frankrike tidigare. Även Franska kockar brukar ha en kärlek till vad man kan kalla Fransk husmanskost.

Husmanskost är helt enkelt, enklare, lite bondig eller rustik mat. Sedan finns det gränsfall. Dillkött och Skomakarlåda är ju exempel på rätter som faktiskt är lite "finare" än vanlig husmanskost, skulle jag vilja säga.
Citera
2018-10-21, 01:58
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Pizza kan mycket väl vara en svensk uppfinning. Vem fan vet att inte nån hedenhöstyp till grottmongo här uppe i norr slängde på några köttslamsor på sitt bakade barkbröd för 1000 år sedan?

Detsamma gäller strimlad biff med bambuskott. Det var säkert någon Hedenhösare som svängde ihop den rätten. Sushi är ju egentligen bara sill, och kebab är ju som renskav ungefär.
Citera
2018-10-21, 05:51
Medlem
Bertil85s avatar
Det har den inte varit sedan stormaktstiden !
Citera
2018-10-21, 09:48
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Husmanskost är helt enkelt, enklare, lite bondig eller rustik mat. Sedan finns det gränsfall. Dillkött och Skomakarlåda är ju exempel på rätter som faktiskt är lite "finare" än vanlig husmanskost, skulle jag vilja säga.

Jag kan inte riktigt minnas var jag läste eller hörde det här första gången, men husmanskost är väl till stor del baserad på 1800-talets borgerliga kök? Sådant som de lite bättre bemedlade åt, och det på helgerna snarare än till vardags. Den bondska och rustika maten bestod nog mest av gröt, välling, ölsupa, filbunke, potatis, rågbröd och en och annan salt sill. Till och med salt fläsk var lyxmat. Det var väl först vid förra sekelskiftet som även folk av de lägre klasserna hade råd med husmanskost.
Citera
2018-10-21, 12:12
Medlem
Citat:
Jag kan inte riktigt minnas var jag läste eller hörde det här första gången, men husmanskost är väl till stor del baserad på 1800-talets borgerliga kök? Sådant som de lite bättre bemedlade åt, och det på helgerna snarare än till vardags. Den bondska och rustika maten bestod nog mest av gröt, välling, ölsupa, filbunke, potatis, rågbröd och en och annan salt sill. Till och med salt fläsk var lyxmat. Det var väl först vid förra sekelskiftet som även folk av de lägre klasserna hade råd med husmanskost.

Nja. Husmanskost var oftast billig mat, och sådant som tjänstefolket åt. Man skilde nämligen på mat (och priser för maten) beroende på om det var fint herrskap eller tjänstefolk. Eftersom husmanskosten var billig och enkel, så var det tjänstefolket som fick sådan mat. Även folk på landsbygden åt sådan mat. Samtidigt som råvarorna kom ifrån sådant som var tillgängligt i Sverige.
Citera
2018-10-21, 12:32
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Nja. Husmanskost var oftast billig mat, och sådant som tjänstefolket åt. Man skilde nämligen på mat (och priser för maten) beroende på om det var fint herrskap eller tjänstefolk. Eftersom husmanskosten var billig och enkel, så var det tjänstefolket som fick sådan mat. Även folk på landsbygden åt sådan mat. Samtidigt som råvarorna kom ifrån sådant som var tillgängligt i Sverige.

Vilken tidsperiod är det du talar om? Jag har t ex svårt att tro att nötkött ens i form av färs skulle ha varit vardagsmat för fattigt folk på 1800-talet.

Jag tror för övrigt att det tjänstefolk som bodde tillsammans herrskapet i stor utsträckning åt samma mat som de, även om de fick kasta i sig den stående vid spisen. Något annat hade varit en logistisk mardröm. Man har knappast tid och utrymme i köket att laga kåldolmar till sig själv samtidigt som man svänger ihop en trerättersmiddag med stekt fasan som huvudrätt till herrskapet.

Och vad är nu det här om att det skulle ha varit olika priser på maten beroende på vem det var som skulle ha den? Själv finner jag det ganska löjligt med alla dessa flashbackare som ständigt kräver källa på allting - det handlar mest om härskarteknik - men det här skulle jag banne mig vilja ha källa på.
Citera
2018-10-21, 13:29
Medlem
Citat:
Vilken tidsperiod är det du talar om? Jag har t ex svårt att tro att nötkött ens i form av färs skulle ha varit vardagsmat för fattigt folk på 1800-talet.

Jag tror för övrigt att det tjänstefolk som bodde tillsammans herrskapet i stor utsträckning åt samma mat som de, även om de fick kasta i sig den stående vid spisen. Något annat hade varit en logistisk mardröm. Man har knappast tid och utrymme i köket att laga kåldolmar till sig själv samtidigt som man svänger ihop en trerättersmiddag med stekt fasan som huvudrätt till herrskapet.

Och vad är nu det här om att det skulle ha varit olika priser på maten beroende på vem det var som skulle ha den? Själv finner jag det ganska löjligt med alla dessa flashbackare som ständigt kräver källa på allting - det handlar mest om härskarteknik - men det här skulle jag banne mig vilja ha källa på.

Från Wikipedia:

Citat:
Ordet husmanskost kommer efter husman, ägare till ett litet hus utan tillhörande jord. Begreppet var ursprungligen en sammanfattande benämning på enkel och billig mat som åts på landet, och härrör från att man skiljde på priser till herrskap och tjänstefolk vid gästgivargårdarna. Numera betecknar svensk husmanskost vanligen traditionell svensk mat som har lågt inköpspris, med stort mättnadsvärde eller med andra ord klassisk vardagsmat.

Wikipedia listar följande som källor på den fronten:

- Lager, Göran (2006). ”Folklig föda”. Populär historia. Arkiverad från originalet den 24 augusti 2010. Läst 19 september 2009.

- ”Husman samt Husmanskost” (på Svenska). Nationalencyklopedin. "HIM-ISSK". Höganäs: Bokförlaget Bra böcker AB. 1995. ss. 181

Varför tror du att tjänstefolket åt samma sak som herrskapet, och att de åt exempelvis nötfärs? Du måste basera dina gissningar på något? Husmanskosten har varierat genom tiderna, och inte alltid varit identiskt i hundratals år.

Den svenska husmanskostens råvaror är inhemskt svenska – fläsk i alla former, fisk, grova spannmålsvaror samt potatis och rotfrukter.
Citera
2018-10-21, 14:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Detsamma gäller strimlad biff med bambuskott. Det var säkert någon Hedenhösare som svängde ihop den rätten. Sushi är ju egentligen bara sill, och kebab är ju som renskav ungefär.
Kanske inte biff med bambuskott, men någon form av strimlat kött med någon grönsak eller rotfrukt har säkert gjorts både här och i andra länder världen över. Precis som jag sagt tidigare, man tog det kött och de grönsaker man hade lokalt.

Renskav och kebab skulle jag också säga att det är samma sak, det är bara olika kött. Idag serveras ju ibland renskav eller souvas på samma sätt som kebab, i pitabröd med sallad.

Sushi behöver inte alls innehålla fisk, däremot så är det väl alltid ris i sushi? I Sverige har väl tillgången på ris varit tämligen begränsad, annars hade det säkert funnits liknande rätter även här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in