Citat:
Ursprungligen postat av
Kyrpator
Vilken tidsperiod är det du talar om? Jag har t ex svårt att tro att nötkött ens i form av färs skulle ha varit vardagsmat för fattigt folk på 1800-talet.
Jag tror för övrigt att det tjänstefolk som bodde tillsammans herrskapet i stor utsträckning åt samma mat som de, även om de fick kasta i sig den stående vid spisen. Något annat hade varit en logistisk mardröm. Man har knappast tid och utrymme i köket att laga kåldolmar till sig själv samtidigt som man svänger ihop en trerättersmiddag med stekt fasan som huvudrätt till herrskapet.
Och vad är nu det här om att det skulle ha varit olika priser på maten beroende på vem det var som skulle ha den? Själv finner jag det ganska löjligt med alla dessa flashbackare som ständigt kräver källa på allting - det handlar mest om härskarteknik - men det här skulle jag banne mig vilja ha källa på.
Från Wikipedia:
Citat:
Ordet husmanskost kommer efter husman, ägare till ett litet hus utan tillhörande jord. Begreppet var ursprungligen en sammanfattande benämning på enkel och billig mat som åts på landet, och härrör från att man skiljde på priser till herrskap och tjänstefolk vid gästgivargårdarna. Numera betecknar svensk husmanskost vanligen traditionell svensk mat som har lågt inköpspris, med stort mättnadsvärde eller med andra ord klassisk vardagsmat.
Wikipedia listar följande som källor på den fronten:
- Lager, Göran (2006). ”Folklig föda”. Populär historia. Arkiverad från originalet den 24 augusti 2010. Läst 19 september 2009.
- ”Husman samt Husmanskost” (på Svenska). Nationalencyklopedin. "HIM-ISSK". Höganäs: Bokförlaget Bra böcker AB. 1995. ss. 181
Varför tror du att tjänstefolket åt samma sak som herrskapet, och att de åt exempelvis nötfärs? Du måste basera dina gissningar på något? Husmanskosten har varierat genom tiderna, och inte alltid varit identiskt i hundratals år.
Den svenska husmanskostens råvaror är inhemskt svenska – fläsk i alla former, fisk, grova spannmålsvaror samt potatis och rotfrukter.