Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-19, 13:50
  #1
Medlem
Jag vet inte varför, men av någon anledning så har jag aldrig förstått hur avskrivning går till. Skulle någon kunna förklara i enkla termer så jag begriper? Gärna också det praktiska runt det.

Säg att någon har ett AB och ska köpa in en dator för 25.000 kr. Kan/ska denna då "skrivas av" och vad innebär det egentligen?
Citera
2018-10-19, 14:03
  #2
Medlem
WGASs avatar
Efter ett visst antal år anses inventarier värdelösa och kan då avskrivas.
Citera
2018-10-19, 14:11
  #3
Medlem
jockenr1s avatar
Avskrivning (värdeminskning) av inventarier

Avskrivning (värdeminskning) innebär att bolaget får dra av utgiften för inköpet av inventarierna genom att dela upp den på flera år. Huvudtanken med detta är att inventarierna blir på så sätt kostnadsförs i den takt de förbrukas över deras ekonomiska livslängd.

Det finns tre alternativ att dra av utgifter för inköpta inventarier;
1. Omedelbart avdrag (hela utgiften kostnadsföres under året det köpts in
2. Räkenskapsenlig avskrivning
3. Restvärdesavskrivning

Vem har rätt till avskrivning?
Endast den som är ägare av inventarierna har rätt till värdeminskningsavdrag (avskrivning). Det gäller även vid leasing (hyra). Undantagsvis kan ett hyresavtal vara utformat på ett sådant sätt att det kan göras en bedömning att det inte är leasegivaren (uthyraren) som får göra värdeminskningsavdrag.

Underlag för avskrivning
Det är inte bara själva inköps- eller tillverkningskostnaden som är underlag för avskrivning. Även andra kostnader som monteringskostnad, frakt, tull och liknande ingår. Man säger därför att anskaffningsvärdet
är underlag för avskrivning. Det gäller både räkenskapsenlig avskrivning och restvärdesavskrivning.
Om bolaget köper inventarier av delägare i bolaget ( eller närstående till dessa ) till ett pris som överstiger marknadsvärdet ska den del som är överpris inte ingå i avskrivningsunderlaget.
Citera
2018-10-19, 14:21
  #4
Medlem
trottwells avatar
felpost
Citera
2018-10-19, 14:21
  #5
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Jag vet inte varför, men av någon anledning så har jag aldrig förstått hur avskrivning går till. Skulle någon kunna förklara i enkla termer så jag begriper? Gärna också det praktiska runt det.

Säg att någon har ett AB och ska köpa in en dator för 25.000 kr. Kan/ska denna då "skrivas av" och vad innebär det egentligen?

Avskrivning sker för att jämna ut kostnader över ett objekts förväntade livslängd.
Detta görs för att enskilda inköp inte ska påverka företagets resultat orimligt mycket ett visst år om objektet förväntas användas under flera år. Billiga objekt under 1/2 basbelopp har minimal påverkan på resultatet och kan direktavskrivas (bokföra hela kostnaden direkt under samma räkenskapsår som den köptes in) även om dess livslängd förväntas vara mer än ett par år.

"Prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) har för år 2018 beräknats till 45 500 kronor."
1/2 prisbasbelopp blir således 22 750 kr och datorn ska skrivas av under x antal år.

Om man tar det till det extrema så kan vi ta en nybyggd industrimaskin. Säg att den förväntas användas i 50 år och kostar 50 miljoner att bygga. Utan avskrivning skulle resultatet påverkas negativt med -50 miljoner och de efterföljande 49 åren med 0 kr. Med avskrivning bokför man maskinen som en tillgång med samma värde som inköpspriset, sedan "skriver man av/ner" värdet på tillgången varje år. Med rak avskrivning så antar man att värdet på fastigheten minskar (slitage) med jämt takt så 1 miljon tas upp som kostnad varje år (avskrivning) i 50 år. Efter 50 år har maskinen 0 kr i bokfört värde och kan kasseras utan någon påverkan på resultatet.
Man kan även köra progressiv avskrivning (skriva av olika belopp varje år), men max 30% av värdet på ett år. En vanlig typ är avskrivning med 20% varje år under 5 år.

Går en maskin sönder i förtid får man ta upp all kvarvarande "livslängd"/värde som en förlust.
Exempel: En dator går sönder efter 50% avskrivning (eller halva förväntad livslängd) så flyttas datorn från dina tillgångar till ett kostnadskonto.

Rent praktiskt är avskrivning något man gör vid bokslutet 1 gång / år.
Nyinköp och kasseringar görs i den löpande bokföringen.
Citera
2018-10-19, 15:07
  #6
Medlem
Uberfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Jag vet inte varför, men av någon anledning så har jag aldrig förstått hur avskrivning går till. Skulle någon kunna förklara i enkla termer så jag begriper? Gärna också det praktiska runt det.

Säg att någon har ett AB och ska köpa in en dator för 25.000 kr. Kan/ska denna då "skrivas av" och vad innebär det egentligen?

Förklara enkelt står der ju.

En sak anses förbrukas över en längre tid än direkt vid köpet varför man smetar ut kostnaden över hela livslängden som den anses vara duglig. Datorer tre år.

Att kostnadsföra direkt gör att man tar hela kostnaden direkt i bokföringen i samband med köpet, trots att man har nytta av köpet under flera år framåt.
Citera
2018-10-20, 00:32
  #7
Medlem
Det gäller egentligen först och främst att förstå vad begreppet kostnad betyder inom redovidning och vad skillnaden mellen kostnad och utgift är för att kunan förstå avskrivning och dess syfte.

En utgift sker bara en gång när du faktiskt betalar för varan och påverkar företagets likviditet(vanligtvis pengar på banken), men inte företagets resultat.
En kostnad är en periodiserad utgift som, tvärt om, inte påverkar företagets likviditet, utan endast företagets resultat. Kostnaden uppstår först när man förbrukat en resurs. Inom redovisningen anser man att en inventarie alltid förbrukat jämnt över hela inventariens förväntade (ekonomiska) livslängd. Det betyder att man fördelar ut kostnaden över alla de räkenskapsår som man förväntar sig att man kommer använda inventarien i verksamheten. Det gör att stora inköp och investeringar som man gör sällan inte påverkar ett enskilt räkenskapsår, utan sprids ut över inventariens livslängd.

Avskrivning är med andra ord när man väljer att fördela kostnaden från ett inköp(en utgift) på flera räkenskapsår. Man skriver då ner värdet på inventarien med samma belopp i balansräkningen varje år tills man är nere på 0 och sätter upp det avskrivna värdet som en kostnad för det räkenskapsåret.

Citat:
Ursprungligen postat av jockenr1
Avskrivning (värdeminskning) av inventarier

Nej, avskrivning har inget med den faktiska värdeminskningen att göra som du antyder. Det är bara värdet i balansräkningen som påverkas och det behöver inte ha något med det faktiska värdet att göra.
Citera
2018-10-20, 12:05
  #8
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det gäller egentligen först och främst att förstå vad begreppet kostnad betyder inom redovidning och vad skillnaden mellen kostnad och utgift är för att kunan förstå avskrivning och dess syfte.

En utgift sker bara en gång när du faktiskt betalar för varan och påverkar företagets likviditet(vanligtvis pengar på banken), men inte företagets resultat.
En kostnad är en periodiserad utgift som, tvärt om, inte påverkar företagets likviditet, utan endast företagets resultat. Kostnaden uppstår först när man förbrukat en resurs. Inom redovisningen anser man att en inventarie alltid förbrukat jämnt över hela inventariens förväntade (ekonomiska) livslängd. Det betyder att man fördelar ut kostnaden över alla de räkenskapsår som man förväntar sig att man kommer använda inventarien i verksamheten. Det gör att stora inköp och investeringar som man gör sällan inte påverkar ett enskilt räkenskapsår, utan sprids ut över inventariens livslängd.

Avskrivning är med andra ord när man väljer att fördela kostnaden från ett inköp(en utgift) på flera räkenskapsår. Man skriver då ner värdet på inventarien med samma belopp i balansräkningen varje år tills man är nere på 0 och sätter upp det avskrivna värdet som en kostnad för det räkenskapsåret.



Nej, avskrivning har inget med den faktiska värdeminskningen att göra som du antyder. Det är bara värdet i balansräkningen som påverkas och det behöver inte ha något med det faktiska värdet att göra.

Det var bra skrivet ditt inlägg, förutom det sista stycket. Visst hänger avskrivning och faktisk värdeminskning ihop, även om det i många fall blir så att det faktiska värdet är större än det bokförda vid avskrivningens slut. Men när det gäller större anläggningar så är det vanligt att man försöker sätta avskrivningstiden så lång så att båda värdena är lika (0) vid dess slut.
Citera
2018-10-20, 14:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Det var bra skrivet ditt inlägg, förutom det sista stycket. Visst hänger avskrivning och faktisk värdeminskning ihop, även om det i många fall blir så att det faktiska värdet är större än det bokförda vid avskrivningens slut. Men när det gäller större anläggningar så är det vanligt att man försöker sätta avskrivningstiden så lång så att båda värdena är lika (0) vid dess slut.

Tack!
Ja, visst är det så att de i många fall följs åt, men jag tycker man kommer in på fel tankebanor om man ser avskrivning som en inventaries faktiska värdeminskning. Vad är det egentligen som definierar en inventaries värde? Normalt sett definierar man att en varas värde är vad marknadspriset är om man skulle sälja den. Det ekonomiska värdet för företaget är ofta något helt annat. Den faktiska värdeminskningen är väldigt sällan linjär som en avskrivning är även om värdena är lika vid avskrivningstidens slut. Sedan finns det i de flesta fall kvar ett restvärde även om inventarien är avskriven.
Det är viktigt att förstå att värdet i balansräkningen inte behöver ha så mycket med det faktiska värdet att göra.

För stora maskiner inom industrin följs de kanske åt ganska bra som du säger(jag har dålig koll på just detta), men det är ett ganska extremt exempel och förmodligen inte ett så relevant exempel för de flesta av oss här. Jämför vi med en mobiltelefon så tappar den nästan 50% av sitt värde så fort du öppnar förpackningen och sedan ytterligare ganska mycket efter bara någon veckas användning.
Citera
2018-10-21, 23:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uberfuhrer
Att kostnadsföra direkt gör att man tar hela kostnaden direkt i bokföringen i samband med köpet, trots att man har nytta av köpet under flera år framåt.

Absolut men vad är det negativa i att ta kostnaden direkt?
Citera
2018-10-21, 23:23
  #11
Medlem
Superslaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azhag
Absolut men vad är det negativa i att ta kostnaden direkt?

Säg att du köper en fastighet för 10msek precis innan årets slut. Vore det då inte missvisande om du sänkte ditt resultat med 10msek på grund av den transaktionen? Det är ju ingen kostnad på 10msek som har inträffat, du har fått en tillgång av motsvarande värde.

Däremot håller inte en byggnad för evigt om du inte lagar den, därför uppskattar du hur lång livstid den har (eller uppdelad i komponenter) och tar kostnad löpande under livstiden för att visa på detta.

Negativt är att det inte är god redovisningssed att ta kostnaden direkt, samt kan få skattemässig påverkan och då är skatteverket på dig om du gör fel (gäller inte just fastigheter som inte är kopplat bokföringsmässigt och skattemässigt).
Citera
2018-10-22, 08:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
Säg att du köper en fastighet för 10msek precis innan årets slut. Vore det då inte missvisande om du sänkte ditt resultat med 10msek på grund av den transaktionen? Det är ju ingen kostnad på 10msek som har inträffat, du har fått en tillgång av motsvarande värde.

Däremot håller inte en byggnad för evigt om du inte lagar den, därför uppskattar du hur lång livstid den har (eller uppdelad i komponenter) och tar kostnad löpande under livstiden för att visa på detta.

Negativt är att det inte är god redovisningssed att ta kostnaden direkt, samt kan få skattemässig påverkan och då är skatteverket på dig om du gör fel (gäller inte just fastigheter som inte är kopplat bokföringsmässigt och skattemässigt).

Jag är själv egenföretagare. För min del köper jag helt klart det andra argumentet då. Men det första är väl bara intressant om man är börsnoterad eller liknande. Lite "missvisande" siffror är inget jag bryr mig om så länge jag själv har koll.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback