• 1
  • 2
2018-10-19, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wot
Ja, snårigt är verkligen bara förnamnet.. jag la in tio för att vara säker på att inte åka på rest, pengarna som blir över i samband med skattekörningen skickas ju tillbaka till mig iallafall.. haha.
10 papp låter lite mycket om du inte med en samlad inkoms kommer över brytpunkten för statlig skatt.

En tumregel jag skulle ge dig bara för att få ett hum är att räkna på 32% skatt på det du fått ut extra "Dubbla löner" och dra av vad din arbetgivare dragit i skatt. Då har du en ganska enkel modell som borde vara någotsånär OK.
Tjänar du 20000 så dras 4220 i skatt: Men tjänar du 20000 till på året betalar du 6400 dvs dryg 2000 till.
Bakgrunden till detta är grundavdraget som innebär att du inte betalar skatt på en del av din inkomst(Vid en årsinkomst på 240000 är grundavdraget ca 25000) samt jobbskatteavdraget.
Sen att sätta in pengarna på skattekontot kan vara bekvämt men samtidigt inte det bästa ekonomiska alternativet om du inte riskerar kvarskatt på över 30 000.
Citera
2018-10-19, 08:24
Medlem
Citat:
Hej!
Nu på morgonkvisten har jag räknat ihop min sammalagda årsinkomst so far som jag skattat på, det blev 357.000 kronor. Jag kommer inte göra några avdrag eller liknande på min deklaration. Så brytpunkten kommer jag ju inte över, då den är på 445.000 i år.
Vad innebär det för mig, att det är en så pass liten skillnad att jag bara riskerar att åka på en tusenlapp eller liknande nästa år?

Jag läste ditt inlägg igår å tog bort överföringen till skattekontot då.. Jag är väldigt nervöst lagd när det handlar om pengar, just för att jag gillar att känna att jag har kontroll osv

Såg inte detta inlägg vid mitt förra svar.
I ditt fall kan du definitivt använda mitt föreslagna tumregel.
Det är 2 delar här som samverkar: Det ena grundavdraget och det andra Jobbbskatteavdraget:
Men räkna på 32% av hela beloppet du fått "Dubbelt" och dra av det din arbetgivare dragit.
Kommer nog att handla om några tusenlappar men inga mängder.
Och ränta "Avgift" får du enbart på belopp över 30 000 eller om du medvetet fuskat.
Har hamnat i liknande situationer men då har det handlat om högre inkomster och därmet betydligt högre belopp.
Citera
2018-10-19, 19:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej!
Nu på morgonkvisten har jag räknat ihop min sammalagda årsinkomst so far som jag skattat på, det blev 357.000 kronor. Jag kommer inte göra några avdrag eller liknande på min deklaration. Så brytpunkten kommer jag ju inte över, då den är på 445.000 i år.
Vad innebär det för mig, att det är en så pass liten skillnad att jag bara riskerar att åka på en tusenlapp eller liknande nästa år?

Jag läste ditt inlägg igår å tog bort överföringen till skattekontot då.. Jag är väldigt nervöst lagd när det handlar om pengar, just för att jag gillar att känna att jag har kontroll osv

Du får kolla skattetabell "32" i rätt kolumn, räkna ihop den totala skatten du borde betalat enligt tabellen, och jämföra med den preliminära skatten arbetsgivaren har "dragit". Tror inte det rör sig om några "jättebelopp" i ditt fall, snarare så kallade "felräkningspengar" på enstaka tusenlapp.

-För övrigt är det ett ekonomiskt sundhetstecken/friskhetstecken att vara försiktig med pengarna, det är så man ofta blir välbeställd.

Ha någon tusenlapp i beredskap på vanligt konto, så du kan betala EVENTUELL kvarskatt med. Men du åker absolut inte på några straffavgifter eller liknande. Vänta på slutligt skattebesked, och kolla hur detta utfaller. Tror det går bra.
Citera
2018-10-20, 17:39
Medlem
Jag bad min nya arbetsgivare att dra extra på mig i november och december så jag hamnar på "plus". Det borde ju också vara någonting som säkrar upp?
Sen spar jag givetvis undan lite extra för att täcka upp eventuell felräkning.

Jag tycker man ska vara vaksam med pengar. Det är ju ändå det som styr världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in