• 1
  • 2
2018-10-18, 15:18
Medlem
Hej!
Jag fick nytt arbete tidigare i år och samma månad som jag fick min första lön från nya jobbet så betalade mitt gamla jobb ut innestående lön till mig. Dubbla löner som båda skattades på tabell 32. Denna månad får jag ut innestående semester och lön från gamla jobbet så totalt har jag två månader med dubbel (heltid)lön och som båda skattat som vanligt.
Hur kommer detta bli med deklarationen?
Räknas min totala inkomst fördelat på hela året?
Eller punktmarkeras dessa två månader?
Kommer jag riskera att åka på restskatt?
Jag har ingenting emot att betala skatt eller statlig skatt om jag tjänar "för mycket" men rest nästa år för att skattningen blivit fel vill man ju undvika.
Citera
2018-10-18, 15:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wot
Räknas min totala inkomst fördelat på hela året?
Eller punktmarkeras dessa två månader?
Kommer jag riskera att åka på restskatt?

Ja.
Ja. (Engångsutbetalningar punktbeskattas vid utbetalning)
Ja. (Men sannolikt är att punkt eskattningen väger upp)
Citera
2018-10-18, 15:26
Medlem
Alltså väger upp för att minska totalsumman för restskatt?
Citera
2018-10-18, 15:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Alltså väger upp för att minska totalsumman för restskatt?
Om du tjänar under 455300 totalt under året spelar det ingen roll, har arbetsgivaren dragit skatt enligt tabell 32 så blir det ingen restskatt då du inte betalar någon statlig skatt på ett så lågt belopp.

https://www.skatteverket.se/privat/s...3e8000166.html
Senast redigerad av kimdah2002 2018-10-18 kl. 16:02.
Citera
2018-10-18, 16:57
Medlem
Företagen drar skatt efter det dom betalar ut bara. Då du får från två stället så kommer dom betala in för lite då dom inte räknar med den extra inkomsten från andra stället.
Skatten är alltid på helår.
Så restskatt blir det.

Blir liknande för mig när jag tar ut föräldraledigt på mina ledigveckor. Såvida jag inte säger till att dom ska dra mer skatt.
Senast redigerad av Robzyd 2018-10-18 kl. 16:59.
Citera
2018-10-18, 20:37
Medlem
Tack för alla era svar! Hjälper en som tycker Skatteverket och skattebetalning är skitförvirrande..
Om jag inte kommer upp i nivån att jag ska börja betala mer i skatt, alltså statlig - Löper jag fortfarande risk att få rest då även om jag haft dubbla arbetsgivare under två månader? Är det inte den totala inkomsten som styr om man betalar för lite eller ej? På två månader hinner jag ju inte tjäna så mkt att jag ska betala statlig skatt. Eller missförstår jag något?
Tänker att det är ju en sak om man har en huvudarbetsgivare och en extra, jag har ju bara haft dubbel lön under två månader från två huvudarbetsgivare

Förde över 10.000 på skattekontot nu när jag har råd så de inte blir en tråkig vår nästa år.
Senast redigerad av wot 2018-10-18 kl. 20:41.
Citera
2018-10-18, 21:00
Medlem
Citat:
Tack för alla era svar! Hjälper en som tycker Skatteverket och skattebetalning är skitförvirrande..
Om jag inte kommer upp i nivån att jag ska börja betala mer i skatt, alltså statlig - Löper jag fortfarande risk att få rest då även om jag haft dubbla arbetsgivare under två månader? Är det inte den totala inkomsten som styr om man betalar för lite eller ej? På två månader hinner jag ju inte tjäna så mkt att jag ska betala statlig skatt. Eller missförstår jag något?
Tänker att det är ju en sak om man har en huvudarbetsgivare och en extra, jag har ju bara haft dubbel lön under två månader från två huvudarbetsgivare

Förde över 10.000 på skattekontot nu när jag har råd så de inte blir en tråkig vår nästa år.
Det är den totala inkomsten du betalar skatt på.
Men att det trots att du kanske inte kommer över en brytpunkt beror på vårt lite röriga skattesystem.
Du har grundavdraget och även jobbskatteavdraget som kommer in här, betalar bägge dina arbetsgivare in skatt efter skattetabellen så kommer bägge räkna in både grundavdraget och jobbskatteavdraget vilket gör att skatten blir något för låg. Men 10000 låter lite mycket om du inte hamnar över någon brytpunkt.
Citera
2018-10-18, 23:10
Medlem
Ja, snårigt är verkligen bara förnamnet.. jag la in tio för att vara säker på att inte åka på rest, pengarna som blir över i samband med skattekörningen skickas ju tillbaka till mig iallafall.. haha.
Citera
2018-10-18, 23:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja, snårigt är verkligen bara förnamnet.. jag la in tio för att vara säker på att inte åka på rest, pengarna som blir över i samband med skattekörningen skickas ju tillbaka till mig iallafall.. haha.

"Jobbskatteavdraget" kanske ställer till det lite, men antagligen försumbart. Viktigaste frågan är snarare om du kommer över "brytpunkten" för statlig skatt?

Och då räknat på hela årets inkomster, och eventuella avdrag ska då dras därifrån först. (Oftast är det väl låneräntor folk drar av idag, möjligen resor med bil, men annat är mer eller mindre borta idag).

Ligger du under brytpunkten, kan det kanske MÖJLIGTVIS röra sig om en eller två tusenlappar i kvarskatt du "åker på", grov gissning. Observera att detta ska räknas i så fall på hela årslönen i inkomstslaget "inkomst av tjänst". -Ytterst förenklat.

Men lägga in 10 papp på skattekontot? -Helt onödigt, om du i övrigt har ordnad ekonomi.
Men du har inte nämnt (vad jag läst/vet) några inkomstbelopp, så därför får du svar efter "inputtad information"..
Citera
2018-10-18, 23:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja.
Ja. (Engångsutbetalningar punktbeskattas vid utbetalning)
Ja. (Men sannolikt är att punktbeskattningen väger upp)

Det fetade: Vad menar du?
-Jag har själv haft någon månad en massa "ackumulerad övertid" jag fått utbetalt, dessa pengar har lagts "ovanpå" min normala lön, och jag fått skatta efter den normala tabellen, givetvis mer pengar i skatt just dessa månader, då det rört sig om mer pengar.¨JUST DEN MÅNADEN ALLTSÅ". Men efter taxeringsåret, har detta rättat till sig, vid deklarationen/skattebeslutet.

Syftar du på rena engångsutbetalningar där arbetsgivaren (ofta tillfällig arbetsgivare eller om det rör sig om arvoden) drar en schablonskatt på 30%?
(Lutar åt det sista). I så fall verkar det lite feltänkt..
Citera
2018-10-19, 06:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det fetade: Vad menar du?

https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html
Citera
2018-10-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Jobbskatteavdraget" kanske ställer till det lite, men antagligen försumbart. Viktigaste frågan är snarare om du kommer över "brytpunkten" för statlig skatt?

Och då räknat på hela årets inkomster, och eventuella avdrag ska då dras därifrån först. (Oftast är det väl låneräntor folk drar av idag, möjligen resor med bil, men annat är mer eller mindre borta idag).

Ligger du under brytpunkten, kan det kanske MÖJLIGTVIS röra sig om en eller två tusenlappar i kvarskatt du "åker på", grov gissning. Observera att detta ska räknas i så fall på hela årslönen i inkomstslaget "inkomst av tjänst". -Ytterst förenklat.

Men lägga in 10 papp på skattekontot? -Helt onödigt, om du i övrigt har ordnad ekonomi.
Men du har inte nämnt (vad jag läst/vet) några inkomstbelopp, så därför får du svar efter "inputtad information"..

Hej!
Nu på morgonkvisten har jag räknat ihop min sammalagda årsinkomst so far som jag skattat på, det blev 357.000 kronor. Jag kommer inte göra några avdrag eller liknande på min deklaration. Så brytpunkten kommer jag ju inte över, då den är på 445.000 i år.
Vad innebär det för mig, att det är en så pass liten skillnad att jag bara riskerar att åka på en tusenlapp eller liknande nästa år?

Jag läste ditt inlägg igår å tog bort överföringen till skattekontot då.. Jag är väldigt nervöst lagd när det handlar om pengar, just för att jag gillar att känna att jag har kontroll osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in