Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-18, 00:48
  #1
Medlem
https://imgur.com/a/CfC3bRQ
Frågan kommer från en ex-tenta. Totalt fastnat på uppgiften och får fel svar...Rätt svar är tydligen 0.148

Om någon kan bidra med rätt lösning förblir jag evigt tacksam!
Citera
2018-10-18, 04:49
  #2
Medlem
(1÷13+(12÷13)×(1÷13))
Citera
2018-10-18, 14:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
(1÷13+(12÷13)×(1÷13))
Tydligen så hänger jag inte med på själva tankesättet för uppgiften.
''Vi förkastar Ho om vi lyckas redan i det första eller andra försöket''.

För X ∈ ffg(p) => X ∈ ffg(1/13) och k=1 får vi: P(x=1)=1/13...Här förkastar vi alltså Ho trots att Ho är sann.

Hur vet vi ens för vilka k värde vi ska sluta vid? Vi har ju ingen given signifikansnivå.

Din uträkning ger rätt svar, och antar från dina siffror att du beräknat: P(x≤2) = P(x=1)+P(x=2) men varför?

Varför är just detta p-värde korrekt?
__________________
Senast redigerad av Holm.Stock 2018-10-18 kl. 14:14.
Citera
2018-10-18, 18:15
  #4
Medlem
Igni-ferroques avatar
Sånt här är svåra grejer, jag tror att man kan resonera så här:

Att man förkastar nollhypotesen om händelsen inträffar "tidigt" beror på att sannolikheten enligt nollhypotesen är låg(bara 1/13).

Om man kollar in definitionen här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Signifikans
Och särskilt den här meningen: Signifikansnivån är sannolikheten för utfall i det kritiska området trots att nollhypotesen är sann.

Vad skulle det betyda här då? Jag tror man kan tolka det som att händelserna n=1 och n=2 utgör det kritiska området där man förkastar trots att hypotesen stämmer.

Vattus uträckning beräknar just sannolikheten för dessa två händelser med nollhypotesens antagna värde.

Om man tex jämför med ett annat fall, normalfördelningen så är det arean under grafen för det område som man inte accepterar nollhypotesen tror jag.

Obs, detta är bara det jag tror, bäst att dubbelkolla i någon lärobok eller så.
Citera
2018-10-20, 12:39
  #5
Medlem
[quote=Holm.Stock|65571980]men varför?/QUOTE]
Jag tänker så här:

Låt oss skapa ett konkret scenario. T ex jag kastar en 13-sidig tärning och vill att den landar på t ex 1.

Kast 1:
Scenario A: sannolikheten att landa på 1 är 1/13. OK!
Scenario B: Blev inte en etta (sannolikheten för att detta skulle hända är ändå 12/13), så jag kastar igen.
På andra kastet blir det en etta (sannolikhet 1/13, givet att jag missade på första).

Eftersom du vill veta sannolikheten för att få en etta på något av de 2 kasten så måste du lägga ihop de 2 scenariona, P(1) + P(1|^1).

^ = inte
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback