Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 16:26
  #1
Medlem
Så skaffa en ny dator för ett par månader sedan. Inte haft några problem alls fram tills nu. Skulle spela Rust igår och spelet crashade för mig. Får en blackscreen och fläktarna går till max. Hör allt ljud fortfarande. Ljudet försvinner i en kort sekund medans blackscreenen sker sedan så hör jag allt igen. Sedan fastnar den i blackscreen läget. Enda sättet är att reboota.

Här är komponenterna.

GPU: MSI GTX 1080ti Gaming X
CPU: i7-8700k 3.7gz och 4.7 boost mode
Moderkort: ASUS PRIME Z370-A
Ram: Corsair 16GB DDR4 2133mhz
PSU: be quite! Pure Power 10 600W
SSD: Samsung 970 EVO 500GB
HDD: Seagate Barracuda 2TB

Sedan har jag kylning och annat som inte är relavant här. Har kollat temperaturnerna på datorn under load. GPU maxar ut på 70C under full load, och CPU maxar ut på 53-55C. Även kollat loggarna och detta är error texten jag får och ingen aning vad det betyder. Redan testat att köra en clean install på GPU drivers.

Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{6B3B8D23-FA8D-40B9-8DBD-B950333E2C52}
och APPID
{4839DDB7-58C2-48F5-8283-E1D1807D0D7D}
till användaren NT instans\Lokal tjänst SID (S-1-5-19) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster

P.S Glömde säga att det bara händer när jag spelar spel. Händer inte under idle eller bara kolla youtube videos etc. Dessutom tiden mellan crasharna verkar helt slumpmässigt. Ibland 10 minuter, ibland en timme.
__________________
Senast redigerad av Hargorold 2018-10-17 kl. 16:29.
Citera
2018-10-17, 16:54
  #2
Medlem
Nätagget verkar lite på den klena sidan men jag har ingen aning om ditt problem kan uppstår på grund av detta.

Har du testat uppdatera bios på moderkortet? Det kan lösa de mest udda problem.
Citera
2018-10-17, 20:23
  #3
Medlem
W.Irvings avatar
Testar ett för tråden litet vassare delforum...

Programvara: Windows --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-10-18, 04:58
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hargorold
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten
Jag är inte så säker på om de där felkoderna har så mycket med saken att göra, men föralldel, testa om nåt av detta hjälper
https://answers.microsoft.com/en-us/...4-780519363f59

Kan också testa ta ur och återmontera grafikkortet för att utesluta dålig isättning eller nåt glapp där.

Nätagget ska klara belastningen med acceptabel marginal, så det är inte effekten som är för låg, däremot om nåt överklockats kan det förklara ett&annat. Kan möjligen vara fabrikationsfel på grafikkortet.
Är datorn+monitorn anslutna till jordade eluttag? Det kan faktiskt ha betydelse.

Asus moderkort är ju som de är, så tipset att leta uppdateringar till dem är bra. Även om det inte löser nåt, fortsätt ha koll på sådana uppdateringar, det kanske kommer om nåt år eller så. Kan också försöka backa till föregående grafikfrivrutiner eller t.o.m nåt som är 5-8 månader bakåt.

Mer att hålla koll på är om det körs bakgrundsprogram på datorn som kan orsaka strulet, dåliga antivirusprogram, onödiga bakgrundstjänster osv.
Citera
2018-10-19, 11:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jag är inte så säker på om de där felkoderna har så mycket med saken att göra, men föralldel, testa om nåt av detta hjälper
https://answers.microsoft.com/en-us/...4-780519363f59

Kan också testa ta ur och återmontera grafikkortet för att utesluta dålig isättning eller nåt glapp där.

Nätagget ska klara belastningen med acceptabel marginal, så det är inte effekten som är för låg, däremot om nåt överklockats kan det förklara ett&annat. Kan möjligen vara fabrikationsfel på grafikkortet.
Är datorn+monitorn anslutna till jordade eluttag? Det kan faktiskt ha betydelse.

Asus moderkort är ju som de är, så tipset att leta uppdateringar till dem är bra. Även om det inte löser nåt, fortsätt ha koll på sådana uppdateringar, det kanske kommer om nåt år eller så. Kan också försöka backa till föregående grafikfrivrutiner eller t.o.m nåt som är 5-8 månader bakåt.

Mer att hålla koll på är om det körs bakgrundsprogram på datorn som kan orsaka strulet, dåliga antivirusprogram, onödiga bakgrundstjänster osv.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Nätagget verkar lite på den klena sidan men jag har ingen aning om ditt problem kan uppstår på grund av detta.

Har du testat uppdatera bios på moderkortet? Det kan lösa de mest udda problem.

Tack för hjälpen. Löste det. Var inte exakt det du sa men liknande. Behövde resetta moderkortet genom att ta ut batteriet i 2 min sedan sätta in igen. Nu funkar det.
Citera
2018-10-19, 19:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hargorold
Tack för hjälpen. Löste det. Var inte exakt det du sa men liknande. Behövde resetta moderkortet genom att ta ut batteriet i 2 min sedan sätta in igen. Nu funkar det.
Gött att det löste sig!

Har ett svagt minne av att jag gjort något liknande en gång i tiden, men då snackar vi 90-tal och Pentium (1) processorer på 133Mhz. Märkligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback