• 1
  • 2
2018-10-18, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Uppge personnumret duger inte längre men visa leg går bra. Staten bestämmer numera över vår rätt att säga personnumret högt.

Det duger väl visst? Uppgav själv personnumret för några veckor sedan i en ICA-butik, och fick bonus på köpet.

Dessutom hittar jag fortfarande information på ICAs hemsida om att man kan ange personnumret och få bonus, men inget om att de har plockat bort den möjligheten. Så det ska fortfarande funka.
Citera
2018-10-18, 10:03
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det duger väl visst? Uppgav själv personnumret för några veckor sedan i en ICA-butik, och fick bonus på köpet.

Dessutom hittar jag fortfarande information på ICAs hemsida om att man kan ange personnumret och få bonus, men inget om att de har plockat bort den möjligheten. Så det ska fortfarande funka.
Jag bar blivit nekad till detta på flera olika icabutiker, även min lokala där jag mer eller mindre känner personalen vid förnamn.
Citera
2018-10-18, 15:07
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Jag bar blivit nekad till detta på flera olika icabutiker, även min lokala där jag mer eller mindre känner personalen vid förnamn.

Dom är nog bara paranoida för GDPR
Citera
2018-10-18, 15:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sd.2022.
Är mitt bankkort från Swedbank kopplat till ICAs bonuskundskort eller ej?
Det normala när du betalar/skannar på ICA är väl att du först drar ditt ICA bonuskort och sedan väljer att betala med ICA kontot eller stoppar i ett annat betalkort och betalar med det. I båda fallen registreras köpet på ditt bonuskort och du får tillgodogöra dig köpet när ICA räknar ut din rabatt.
Citera
2018-10-18, 17:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Ring skatteverket och fråga, dom får enligt lag inte eftersöka vem du är som begär ut uppgifterna eller vad du har för syfte med dom. (Offentlighetsprincipen)

Fungerar också bra på kronofogden för att kolla skulder på folk man vill kapa.

Använder du då ett oregistrerat kontantkort som är köpt med kontanter så är du anonym.

Absolut men då var vi där igen, varför annonsera ut sitt personnummer ljudligt i butik? Det är som att be om en identitetsstöld. Dessutom kräver det ändå lite arbete i form av att ringa skatteverket.

Vill man vara lite elak kan man se detta som lite av ett intelligenstest, de som säger sitt personnummer så hela kön hör istället för att låta kassörskan scanna körkortet är inte de skarpaste knivarna i lådan.
Citera
2018-10-18, 17:19
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Absolut men då var vi där igen, varför annonsera ut sitt personnummer ljudligt i butik? Det är som att be om en identitetsstöld. Dessutom kräver det ändå lite arbete i form av att ringa skatteverket.

Vill man vara lite elak kan man se detta som lite av ett intelligenstest, de som säger sitt personnummer så hela kön hör istället för att låta kassörskan scanna körkortet är inte de skarpaste knivarna i lådan.
Man kan ju också vända det lite och anklaga sådana som är rädda för det för att lida av förföljelsemani eller något liknande.
Citera
2018-10-18, 17:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Man kan ju också vända det lite och anklaga sådana som är rädda för det för att lida av förföljelsemani eller något liknande.

Det kan man men då visar man inte direkt mentala muskler utan försöker bara få rätt mot bättre vetande.

Each to his/her own - jag vet i vart fall hur jag tänkter fortsätta hantera diskussionsämnet.
Citera
2018-10-18, 17:42
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det kan man men då visar man inte direkt mentala muskler utan försöker bara få rätt mot bättre vetande.

Each to his/her own - jag vet i vart fall hur jag tänkter fortsätta hantera diskussionsämnet.
Tja, då det går fortare att hala fram körkortet och det liksom inte finns anledning att gorma personnummer så kommer vi nog agera lika i fortsättningen
Citera
2018-10-18, 17:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tja, då det går fortare att hala fram körkortet och det liksom inte finns anledning att gorma personnummer så kommer vi nog agera lika i fortsättningen

Onekligen är det så, vi kan alltid hoppas att vi får norrmännens system - där kan du få ditt id på baksidan av bankkortet - hur smidigt är inte det?
Citera
2018-10-18, 17:52
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Onekligen är det så, vi kan alltid hoppas att vi får norrmännens system - där kan du få ditt id på baksidan av bankkortet - hur smidigt är inte det?
Tja, ända tills man vill låna ut sitt bankkort eller råkar tappa det... finns en viss fördel med att ha det på olika plastbitar.
Citera
2018-10-18, 17:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tja, ända tills man vill låna ut sitt bankkort eller råkar tappa det... finns en viss fördel med att ha det på olika plastbitar.

Tappa - jo helt klart men då brukar resten av korten åka också. Låna ut? Du vet att det brukar uttryckligen vara förbjudet enligt villkoren du hämtat ut kortet va?

Bättre att swisha även om jag förstår vad du menar, har själv lånat ut någon gång dock aldrig bankkort utan kreditkort - har alltid minst 2-3 olika kort (varav ett liggande hemma som backup ifall ifall).
Citera
2018-10-18, 19:55
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Tappa - jo helt klart men då brukar resten av korten åka också. Låna ut? Du vet att det brukar uttryckligen vara förbjudet enligt villkoren du hämtat ut kortet va?

Bättre att swisha även om jag förstår vad du menar, har själv lånat ut någon gång dock aldrig bankkort utan kreditkort - har alltid minst 2-3 olika kort (varav ett liggande hemma som backup ifall ifall).
Ja det är ju inte så att man lånar ut kortet tilö vem som helst direkt men även de man litar på kan ju tilta. Swisha är ju smidigare nu, det var ju mer förr i tiden man lånade ut kort och hade sig. Typ när flickvännen skulle handla och undertecknad betala och sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in