Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 19:26
  #1
Medlem
Hej!
Undrar om det är någon som vet, om jag kan få vapen licens i Sverige på min Norska jägarexamen?
Jag bor i Sverige, Svensk medborgare.
Eller måste jag ta ny jägarexamen i Sverige tro.
Citera
2018-10-16, 19:39
  #2
Medlem
(FB) Norsk jägarexamen, 6000 kr senare och värdelös...
Citera
2018-10-16, 20:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
(FB) Norsk jägarexamen, 6000 kr senare och värdelös...
Jaha, verkar säkrast att göra om det.
Har jagat i massa länder med Norska licenser.
Men ser ut som problemet dyker upp när du ska köpa vapen i Sverige.
Skulle nog aldrig gjort mig av med mina Norska vapen.
Lätt att vara efterklok.
Citera
2018-10-16, 21:55
  #4
Medlem
B-B-B-Badgers avatar
Det bör inte vara några problem att köpa ett vapen i Sverige med norsk jägarexamen. Har en polare som är norrman, har norsk jägarexamen, bor i Sverige och har köpt vapen i Sverige.
Citera
2018-10-17, 07:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-B-B-Badger
Det bör inte vara några problem att köpa ett vapen i Sverige med norsk jägarexamen. Har en polare som är norrman, har norsk jägarexamen, bor i Sverige och har köpt vapen i Sverige.

Hoppet lever!
Ska höra av mig till polisen och fråga.
Känns som det är lite luddigt vad som faktiskt gäller.
Citera
2018-10-20, 07:56
  #6
Medlem
Det går bara om du är norsk medborgare. Svensk medborgare med examen från annat nordiskt land får inte köpa vapen i Sverige. Anledningen är att en svensk inte ska kunna åka över till exempelvis Norge eller Finland och ta examen, där den är mycket lättare, för att sen åka hem till Sverige och köpa vapen.

Men bor du kvar i Norge så kan du förstås importera vapen från Sverige till Norge som du får licens på där. Flyttar du tillbaka till Sverige så måste du ta examen på nytt om du vill ha med bössorna.

Har en kompis som var i precis den situationen. Enligt honom är teorin i stort sett samma, så det var inga problem för honom att ta den svenska. Men Norge har tydligen inget skjutprov. Om du har lite erfarenhet av skytte så borde det heller inte vara något problem.
Citera
2018-10-22, 20:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krstiloh
Det går bara om du är norsk medborgare. Svensk medborgare med examen från annat nordiskt land får inte köpa vapen i Sverige. Anledningen är att en svensk inte ska kunna åka över till exempelvis Norge eller Finland och ta examen, där den är mycket lättare, för att sen åka hem till Sverige och köpa vapen.

Men bor du kvar i Norge så kan du förstås importera vapen från Sverige till Norge som du får licens på där. Flyttar du tillbaka till Sverige så måste du ta examen på nytt om du vill ha med bössorna.

Har en kompis som var i precis den situationen. Enligt honom är teorin i stort sett samma, så det var inga problem för honom att ta den svenska. Men Norge har tydligen inget skjutprov. Om du har lite erfarenhet av skytte så borde det heller inte vara något problem.
Ok, då är det bara att göra om det.
Jagat i många år i Norge, och där skjuter du upp varje år, så skyttet ska gå bra.

Tackar för infon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback