• 1
  • 2
2018-10-16, 14:03
Medlem
American Express är en djungel.

Eftersom jag kan betala min hyra med American Express och därmed få poäng tänkte jag börja göra det. Har mycket hög hyra.

Vilket Amex kort passar mig bäst? Har en spend på ca 15 000 kr varje månad. Ser det finns Amex SAS och vanliga Amex.

Det Amex jag har nu får jag 10 SAS poäng för varje 100 lapp vilket jag tycker är lite.. Vad är det för skillnad på amex poäng och sas poäng. Kan man konvertera?
Citera
2018-10-16, 14:30
Medlem
revodnebs avatar
Du är medveten om att det brukar utgå en avgift när man betalar räkningar med kort? Vilken bank/betalningsmottagare är det?

Ja man kan konvertera, men har du ett sas-amex kort så är poängen i regel mer värda än om du konverterar amexpoäng till sas. Undantaget är väl när de har kampanj för överföringen.
Citera
2018-10-16, 15:00
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrafninn

Eftersom jag kan betala min hyra med American Express och därmed få poäng tänkte jag börja göra det. Har mycket hög hyra.

Vilket Amex kort passar mig bäst? Har en spend på ca 15 000 kr varje månad. Ser det finns Amex SAS och vanliga Amex.

Det Amex jag har nu får jag 10 SAS poäng för varje 100 lapp vilket jag tycker är lite.. Vad är det för skillnad på amex poäng och sas poäng. Kan man konvertera?

Vilket kort som är bäst beror lite på vad du vill göra. Flyger du mycket SAS är ett kort bra, bor du mycket på hotell ett annat o.s.v. SAS Amex Elite ger dig 20 poäng för varje spenderad 100-lapp.

Du är medveten om att du kommer få betala 2-3 % för att betala hyra eller andra räkningar via Amex?
Citera
2018-10-16, 15:17
Medlem
"Kreditkort med räntefri kredit i upp till 55 dagar"

Antar det är efter 55 dagar man får betala, eller när kommer pålägget?
Citera
2018-10-16, 15:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
"Kreditkort med räntefri kredit i upp till 55 dagar"

Antar det är efter 55 dagar man får betala, eller när kommer pålägget?

Du kan inte betala räkningar eller hyra med kreditkort utan måste då använda en extern tjänst, exempelvis Billhop. Dessa tjänster tar runt 3 % för att utföra betalningen.
Citera
2018-10-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du kan inte betala räkningar eller hyra med kreditkort utan måste då använda en extern tjänst, exempelvis Billhop. Dessa tjänster tar runt 3 % för att utföra betalningen.

Jag bor på hotell. De drar hela summan på en gång.
Citera
2018-10-16, 16:15
Medlem
Denoms avatar
Har du jämfört avgifterna?
Citera
2018-10-16, 16:17
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:

Som sagts beror det på vad du vill ha ut, SAS-korten ger bättre med EB poäng än de andra, om du bara är ute efter det, annars kanske de andra korten är bättre, du kommer ju upp i 150.000/år lätt och får då också vouchern för halva priset på bonusresa. Du får läsa villkoren och se vilket som passar just ditt levene och resvanor bäst helt enkelt.

Kortet du har nu är väl gratis, frågan är vad olika extra förmåner är värda för just dig.
Citera
2018-10-16, 16:19
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Jag bor på hotell. De drar hela summan på en gång.
Är det i Sverige så är det ju lugnt, annars har du ju valutatillägg ock lite sämre växlingskurs också att tänka på.
Citera
2018-10-16, 16:21
Medlem
Jag tycker guld kortet är snyggare än SAS alternativen....

Är det inte 1:1 converstion mellan amx poäng och sas?
svårt att hitta info.
Citera
2018-10-16, 16:56
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Jag tycker guld kortet är snyggare än SAS alternativen....

Är det inte 1:1 converstion mellan amx poäng och sas?
svårt att hitta info.

Sant

Nej.

12 Membership Rewards-poäng = 1 EuroBonus-poäng
Citera
2018-10-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Sant

Nej.

12 Membership Rewards-poäng = 1 EuroBonus-poäng

Hur mycket behöver man handla för, för att få ihop 12 membership rewards? 120 kr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in