Citat:
Ursprungligen postat av
Jarvsofaks
Det ska inte och får inte ha betydelse. Kanske nån buskisnämndeman från C har invändningar, men det blir både fel och rättssosäkert om målsägande missgynnas i brottmål pga missbrukshistorik.
Självklart påverkar det och det ska påverka eftersom det stärker rättssäkerheten.
I detta fall är det en stor nackdel för henne att hon inte haft problem att ljuga för rättsväsendet tidigare. Hon har dessutom försökt muta sig ur för att undkomma rättsväsendet. En sådan person är inte trovärdig. Hon har ljugit för polis och rättsväsende tidigare och kan mycket väl göra det nu också.
"– Jag hade inte genomgått en period av nio månader utan sömn om jag hade känt att jag var skyldig till detta. Då hade jag erkänt på plats.
Det ena brottet är jag inte skyldig till. Vid det andra var jag så berusad så jag vet inte. Där har jag varken erkänt eller förnekat. Jag va jävligt dum, drack för mycket.
Påse med kokain
Det är det första av två tillfällen som deltagaren nekat helt till. Den händelsen ägde rum under julaftonsnatten förra året i krogkön till en restaurang i Västsverige. En dörrvakt bad att få se legitimation av personer i "Mästerkock"-deltagarens sällskap. När det var deltagarens tur och denne tog ut legitimationen ur sin plånbok föll också en liten plastpåse med vitt pulver ur.
Dörrvakten och hans kollega pekade ut "Mästerkock"-deltagaren som den som tappade det vita pulvret som senare visade sig vara kokain.
En av dörrvakterna beskriver personen som en glad och trevlig "stammis" på stället men uppger samtidigt att han erbjöds 10 000 kronor av personen den kvällen om han lät denne gå innan polisen kom.
Det är inget som "Mästerkock"-deltagaren kommer ihåg. Denne nekar i stället bestämt och menar att någon måste ha placerat narkotikan i jackan – och att påsen därefter måste ha trillat ur i krogkön.
– Detta är inte jag, jag brukar inte narkotika, sa "Mästerkock"-deltagaren till polisen och bad särskilt om ett strafföreläggande i stället för att tvingas genomgå en offentlig rättegång.
En rättegång skulle skapa problem med ryktet inom branschen, förklarade “Mästerkock"-deltagaren.
Ett strafföreläggande hade det nog kunnat sluta med om personen inte ertappades ytterligare en gång fem veckor senare narkotikapåverkad på en restaurang i Västsverige."
Källa: Expressen - Mästerkock fälld för narkotikabrott.
https://www.expressen.se/gt/masterkock-deltagare-falld-for-narkotikabrott/
JB har en historia av att ljuga för polis och rättsväsende.