Lyssna först på den bästa demon av Roland JP-8080:
https://www.sounds-of-revolution.com...0008080-vol-2/
År 1996, Roland Corporation lanserade en digital synth inom kategorin Virtual Analog, VA, vid namn JP-8000 som är keyboard-versionen av JP. JP står egentligen för Jupiter med de hade inte lov att döpa den till Jupiter vid dess tillfälle. En tidningsartikel från 1996/1997 beskriver JP-8000 som ”Future Shock”, där vi vet att säljande och reklam ofta överdriver och missbrukar termer; i fallet JP-8000 var detta den mest sanningsenliga beskrivningen kanske någonsin i ljudsyntesens historia. Vem kunde ana att JP-8000 skulle låta futuristisk även år 2018? Den gör det utan tvivel. Utöver då okända vågformer som Triangle Mod och Feedback Osc så var det totala mästerverket Supersaw etablerad. Supersaw är sju sågtänder i frekvensmässig dispersion; detuning. Det skapar ett ”choir-like” synthljud som beskrivs som brett, stort och även varmt - som om många synthar spelade samtidigt unisont. När JP-8000 kom så slog det vekligen allt annat med hästlängder, då vanliga sågtänder i unison med detuning faktiskt inte kommer tillräckligt nära. Nord Lead låg efter här, även om de 1997 nämner JP-8000 som en rival i sin manual till Nord Lead 2. Sistnämnd kommer inte i närheten, och är en bråkdel av JP. Yamaha följde väldigt tätt på med succén Yamaha AN1x år 1997 som kopierat JP-8000 i princip rakt av, och då elektrronisk musik var på rejäl väg upp så fanns här en kapprustning mellan de stora synth-tillverkarna. Yamaha hade ännu inte lyckats med en Supersaw, utan detta kom som Multisaw år 2000 men bara i form av expansionskortet PLG150-AN (som inte blev succé även om jag har och älskar kortet). År 1998 kom den mest välbyggda och genomtänkta rack-synthen någonsin, Roland JP-8080 med tio rösters polyfoni istället för 8000’s åtta, mer FX samt Unison och White Noise. FX som Freeze Phase 1 och 2 är effekter jag fortfarande inte hört någon annanstans vare sig i en synth eller i mjukvara. Velocity-funktionen hos JP är det som utgör en viktig del av s.k. Morphing vilket med Supersaw skapar ett futuristiskt ljud lämpligt för trance; "Spacey" är en klockren beskrivning. Ofta gör Supersaw en klibbig och på rätt sätt kladdig timber när man önskar, vilket jag inte får ut ur någon annan synth. Det finns också ett karakteristiskt ljud då filterna skär av Supersaw som just är JP’s egna ljud och jag får inte alls samma enorma effekt med någon annan synth.
Supersaw födde en stor och viktig del av trance, med alla dess till Supersaw associerade namn: Uplifting Trance, Dutch Trance, Club Trance och en mycket stor del av all elektronisk dansmusik. Både Hard Dance, Handz Up, Makina, Gabber och Hardstyle är i mångt och mycket baserade på Supersaw och JP finns bland många av dessa producenter, även om en mer budgetvänlig marknad framträtt med allt bättre mjukvara som kan likna den riktiga Supersaw. Access Virus lanserade 2005 en ripoff på Supersaw hos TI som de döpte till Hypersaw, där nio sågtänder detunas istället för sju. Problemet är att Hypersaw blev inte någon succé över Supersaw så långt jag vet, men för lägre frekvenser låter den något renare. Vid filter och filter envelope, Hypersaw kommer inte i närheten utan är bara ganska steril och livlös medan Supersaw är så mycket trance en synth någonsin kan bli. Även Dubstep kan göras med en JP, även Massive dominerar (dominerade?) där så är Feedback Osc-ljudet som hörs i merparten Dubstep ett löjligt originellt ljud hos JP - detta för 20 år sedan. Ja, med Feedback Osc. och VST-verktyg som Glitch2 eller Glitchbich så kan ett helt album med Dubstep göras och alla skulle trott det var Massive. Känn på den, weedheads...
Än idag är Supersaw eller dess emuleringar outtröttligt populär pga av sina överlägsna egenskaper i harmonier rent tekniskt akustiskt, där man får bäst filter-effekter med just sågtand generellt. Roland JP-8000/8080 var så lyckad att man har Supersaw än idag på nyare modeller, men de har inte riktigt lyckats att få den lika bra som the real deal.
Det är ingen tvekan om att JP är för trance som Einstein är för fysik. Roland Corporation totalt sett är den synthtillverkare som skapat flest genrer inom elektronisk musik någonsin, och främst inom acid, hardcore och trance. Den som sitter och spelar på en JP har nästan färdig trance rakt ut ur maskinen, medan Nord Lead, Novation KS och Supernova II, Waldorf Q och andra synthar bara låter som vanliga synthar. Bread and butter är svårt på en JP...
Fler demos:
https://www.youtube.com/watch?v=4rRqpjerLCs
https://www.youtube.com/watch?v=x6Sq6V_PxNM
https://www.youtube.com/watch?v=Adx8Y2yFKsI
https://www.youtube.com/watch?v=VZE-OQTz628
https://www.youtube.com/watch?v=j7-qfaYKbRA
Roland JP-8000/8080 tar lyssnaren både framåt och bakåt i tiden...
https://www.sounds-of-revolution.com...0008080-vol-2/
År 1996, Roland Corporation lanserade en digital synth inom kategorin Virtual Analog, VA, vid namn JP-8000 som är keyboard-versionen av JP. JP står egentligen för Jupiter med de hade inte lov att döpa den till Jupiter vid dess tillfälle. En tidningsartikel från 1996/1997 beskriver JP-8000 som ”Future Shock”, där vi vet att säljande och reklam ofta överdriver och missbrukar termer; i fallet JP-8000 var detta den mest sanningsenliga beskrivningen kanske någonsin i ljudsyntesens historia. Vem kunde ana att JP-8000 skulle låta futuristisk även år 2018? Den gör det utan tvivel. Utöver då okända vågformer som Triangle Mod och Feedback Osc så var det totala mästerverket Supersaw etablerad. Supersaw är sju sågtänder i frekvensmässig dispersion; detuning. Det skapar ett ”choir-like” synthljud som beskrivs som brett, stort och även varmt - som om många synthar spelade samtidigt unisont. När JP-8000 kom så slog det vekligen allt annat med hästlängder, då vanliga sågtänder i unison med detuning faktiskt inte kommer tillräckligt nära. Nord Lead låg efter här, även om de 1997 nämner JP-8000 som en rival i sin manual till Nord Lead 2. Sistnämnd kommer inte i närheten, och är en bråkdel av JP. Yamaha följde väldigt tätt på med succén Yamaha AN1x år 1997 som kopierat JP-8000 i princip rakt av, och då elektrronisk musik var på rejäl väg upp så fanns här en kapprustning mellan de stora synth-tillverkarna. Yamaha hade ännu inte lyckats med en Supersaw, utan detta kom som Multisaw år 2000 men bara i form av expansionskortet PLG150-AN (som inte blev succé även om jag har och älskar kortet). År 1998 kom den mest välbyggda och genomtänkta rack-synthen någonsin, Roland JP-8080 med tio rösters polyfoni istället för 8000’s åtta, mer FX samt Unison och White Noise. FX som Freeze Phase 1 och 2 är effekter jag fortfarande inte hört någon annanstans vare sig i en synth eller i mjukvara. Velocity-funktionen hos JP är det som utgör en viktig del av s.k. Morphing vilket med Supersaw skapar ett futuristiskt ljud lämpligt för trance; "Spacey" är en klockren beskrivning. Ofta gör Supersaw en klibbig och på rätt sätt kladdig timber när man önskar, vilket jag inte får ut ur någon annan synth. Det finns också ett karakteristiskt ljud då filterna skär av Supersaw som just är JP’s egna ljud och jag får inte alls samma enorma effekt med någon annan synth.
Supersaw födde en stor och viktig del av trance, med alla dess till Supersaw associerade namn: Uplifting Trance, Dutch Trance, Club Trance och en mycket stor del av all elektronisk dansmusik. Både Hard Dance, Handz Up, Makina, Gabber och Hardstyle är i mångt och mycket baserade på Supersaw och JP finns bland många av dessa producenter, även om en mer budgetvänlig marknad framträtt med allt bättre mjukvara som kan likna den riktiga Supersaw. Access Virus lanserade 2005 en ripoff på Supersaw hos TI som de döpte till Hypersaw, där nio sågtänder detunas istället för sju. Problemet är att Hypersaw blev inte någon succé över Supersaw så långt jag vet, men för lägre frekvenser låter den något renare. Vid filter och filter envelope, Hypersaw kommer inte i närheten utan är bara ganska steril och livlös medan Supersaw är så mycket trance en synth någonsin kan bli. Även Dubstep kan göras med en JP, även Massive dominerar (dominerade?) där så är Feedback Osc-ljudet som hörs i merparten Dubstep ett löjligt originellt ljud hos JP - detta för 20 år sedan. Ja, med Feedback Osc. och VST-verktyg som Glitch2 eller Glitchbich så kan ett helt album med Dubstep göras och alla skulle trott det var Massive. Känn på den, weedheads...
Än idag är Supersaw eller dess emuleringar outtröttligt populär pga av sina överlägsna egenskaper i harmonier rent tekniskt akustiskt, där man får bäst filter-effekter med just sågtand generellt. Roland JP-8000/8080 var så lyckad att man har Supersaw än idag på nyare modeller, men de har inte riktigt lyckats att få den lika bra som the real deal.
Det är ingen tvekan om att JP är för trance som Einstein är för fysik. Roland Corporation totalt sett är den synthtillverkare som skapat flest genrer inom elektronisk musik någonsin, och främst inom acid, hardcore och trance. Den som sitter och spelar på en JP har nästan färdig trance rakt ut ur maskinen, medan Nord Lead, Novation KS och Supernova II, Waldorf Q och andra synthar bara låter som vanliga synthar. Bread and butter är svårt på en JP...
Fler demos:
https://www.youtube.com/watch?v=4rRqpjerLCs
https://www.youtube.com/watch?v=x6Sq6V_PxNM
https://www.youtube.com/watch?v=Adx8Y2yFKsI
https://www.youtube.com/watch?v=VZE-OQTz628
https://www.youtube.com/watch?v=j7-qfaYKbRA
Roland JP-8000/8080 tar lyssnaren både framåt och bakåt i tiden...
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2018-10-14 kl. 22:04.
Senast redigerad av Qemistry 2018-10-14 kl. 22:04.