2018-10-14, 18:17
Medlem
Räcker det att man spacklar igen borrhål i hyresrätt innan utflytt (vita väggar) eller måste man också måla?
Citera
2018-10-14, 18:25
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Räcker det att man spacklar igen borrhål i hyresrätt innan utflytt (vita väggar) eller måste man också måla?

Beror på hur många borrhål du gjort. Finns något som heter "normalt slitage" där en lagom dos borrhål räknas in. Har du gjort en schweizerost av väggen så kan du kanske behöva måla om också.
Citera
2018-10-14, 18:25
Medlem
Några hål i väggen får man tåla som hyresvärd.
Det är upp till han att avgöra. Ring o fråga. Du kommer ju att få en besiktning.
Citera
2018-10-14, 18:26
Medlem
Tullamores avatar
Du lär måla också. Annars är det ju inte återställt.
Citera
2018-10-14, 19:20
Medlem
Huvudregeln är att du inte behöver återställa sådant som faller under normalt slitage, däremot bör du spackla borrhål. Är det enskilda borrhål faller det under normalt slitage och behöver således inte målas, har du däremot satt upp någon stor TV-möbel eller en vägghållare för TV eller annat tungt (många stora hål på liten yta) kan du behöva måla.
Citera
2018-10-18, 16:21
Medlem
Intressant alla säger olika. Väggarna i lägenheten är vita, men med spackel på så blir det grå fläckar, så att säga - men har svårt att se att alla som gjort samma sak ställer sig om målar om samtliga rum i lägenheten man flyttar ut ifrån, men vad vet jag?
Citera
2018-10-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Intressant alla säger olika. Väggarna i lägenheten är vita, men med spackel på så blir det grå fläckar, så att säga - men har svårt att se att alla som gjort samma sak ställer sig om målar om samtliga rum i lägenheten man flyttar ut ifrån, men vad vet jag?

Det beror ju på att det är en bedömningsfråga:
- Hur många hål har du gjort? Hur stora?
- Hur länge sedan var det ytskiktet senast gjordes om?
Citera
2018-10-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det beror ju på att det är en bedömningsfråga:
- Hur många hål har du gjort? Hur stora?
- Hur länge sedan var det ytskiktet senast gjordes om?

Har bott där i två år och satt upp hyllor, tavlar samt en anordning för väggfäste. Men vanliga borrhål oavsett. Lägenheten var genomgående grå och ”ordinarie” i färgen när jag flyttade in. Alltid sett ut så, tills jag målade om alla rum vita förra året.
Citera
2018-10-21, 12:15
Medlem
skrudiss avatar
Brukar inte besiktningsmannen göra ett besök inför avflytt? I vart fall hade jag det, då han gjorde en snabb inspektion och kom med synpunkter. Det rörde att spackla igen borrhål, måla ett rum och i övrigt inget. Normalt slitage bedömdes ihop med hyrestid, bostadens skick/ålder, typ av slitage. Frågor kom upp över vad jag gjort i lägenheten, men i övrigt inget.
Citera
2018-10-23, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Brukar inte besiktningsmannen göra ett besök inför avflytt? I vart fall hade jag det, då han gjorde en snabb inspektion och kom med synpunkter. Det rörde att spackla igen borrhål, måla ett rum och i övrigt inget. Normalt slitage bedömdes ihop med hyrestid, bostadens skick/ålder, typ av slitage. Frågor kom upp över vad jag gjort i lägenheten, men i övrigt inget.

Brukar och brukar. Av tre hyresvärdar jag haft var det bara en som gjorde förbesiktning.
Citera
2018-10-23, 07:13
Medlem
Mitch-Moons avatar
Av rättviseskäl bör man inte glömma att återställa det man fixat själv till ursprungligt skick.

Som ett syltat långfinger åt din värd alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in