2018-10-13, 21:48
Medlem
Laddjulias avatar
Ja, som rubriken lyder, min dator dog idag helt plötsligt.

Åkte snabbt som attan till NetonNet innan de stängde och köpte ett nytt nätaggregat då de kändes troligast. Men icke, plocka ur de mesta ur datorn och plugga tillbaka del för del. Den boota upp tills jag kom till grafikkortet.. Då känns det som de finns två alternativ. Grafikkortet är pajj och måste bytas, eller anslutningen för grafikkortet till moderkortet.

Är inte jättehaj på datorer så kanske är ute och cyklar, Kan de va nått annat? Vad tror ni?

EDIT: Jag byggde denna för ca ett år sen, har funkat klockrent tills idag.
Citera
2018-10-13, 22:12
Medlem
x12s avatar
Titta med förstoringsglas ned i den pci-e sockel grafikkortet sätts. Är poler där brända (borde då vara ordentligt svarta) eller böjda så de ligger snett och kan gå ihop när kortet sätts i? Det här är ganska sällsynt, särskilt då datorn funkat ett år, men det är iaf gratis att titta ändå, så man förlorar inget på det.

Om nätagget är modulärt, använd inte samma interna kablage som fanns från tidigare nätagg, pga pinout på nätagg-sidan mycket ofta skiljer mellan fabrikat, skiljer mellan modeller inom samma märke och t.o.m mellan revisioner inom samma modellserie.

Startar datorn med grafikkortet i, men endast utan bilskärmskabel isatt? Använd jordat eluttag.

Inget av detta? Testa med ett annat grafikkort.
Citera
2018-10-13, 22:51
Medlem
Laddjulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Titta med förstoringsglas ned i den pci-e sockel grafikkortet sätts. Är poler där brända (borde då vara ordentligt svarta) eller böjda så de ligger snett och kan gå ihop när kortet sätts i? Det här är ganska sällsynt, särskilt då datorn funkat ett år, men det är iaf gratis att titta ändå, så man förlorar inget på det.

Om nätagget är modulärt, använd inte samma interna kablage som fanns från tidigare nätagg, pga pinout på nätagg-sidan mycket ofta skiljer mellan fabrikat, skiljer mellan modeller inom samma märke och t.o.m mellan revisioner inom samma modellserie.

Startar datorn med grafikkortet i, men endast utan bilskärmskabel isatt? Använd jordat eluttag.

Inget av detta? Testa med ett annat grafikkort.

Har inget förstoringsglas just nu, men vad jag kan se ser sockeln på moderkortet bra ut.

Jag köpte faktiskt ett modulärt nätagg corsair cx 750m, hade ett icke modulärt innan, cx500. Så kabel problemet ska inte va några konstigheter. Ska faktiskt försöka lämna tillbaka det imorgon. Så satte tillbaka mitt cx500 och testa starta den utan grafikkort och de funka.

Nope, datorn startade aldrig med grafikkortet i.

Har tyvär ingen gammal dator liggandes som jag kan använda som kanin. Eller nått gammalt grafinkort liggandes.

Får chansa på ett grafikkort imorn. Tack
Citera
2018-10-13, 23:02
Medlem
Många moderkort som används idag har inbyggda grafik chipset.
Kolla i manualen om din är en sån och vad måste göras för att aktivera den.
Sure inbyggda gpu är förmodligen värdelös när det gäller nya spel men du borde åtminstone ha fungerande dator tills du får nytt Gpu (om det är verkligen den som gick sönder).
Citera
2018-10-14, 03:30
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bear-hugs
Många moderkort som används idag har inbyggda grafik chipset.
Kolla i manualen om din är en sån och vad måste göras för att aktivera den.
Sure inbyggda gpu är förmodligen värdelös när det gäller nya spel men du borde åtminstone ha fungerande dator tills du får nytt Gpu (om det är verkligen den som gick sönder).
Standard är snarare att det är aktiverat, men det går att inaktivera. Det viktigaste är att CPU:n har inbyggd GPU, vilket de flesta har. Det är alltid bra om TS länkar sin dators specifikationer.
Citera
2018-10-14, 06:09
Medlem
StanleyKubricks avatar
Testa låna ett kort av en kompis bara för att testa om datorn startar med dennes kort
Citera
2018-10-14, 19:35
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laddjulia
cx 750m, hade ett icke modulärt innan, cx500
Köp aldrig sånt skräp, absolut ingen omöjlighet att dålig utspänning från det har bidragit till att grafikkortet dött eller andra konstigheter med datorn förekommit. När nätagg byts/skaffas framöver, använd kvalitativa fabrikat/modeller, som t.ex seasonics guldcertade agg, eller evga's g2-g3 serie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in