2018-10-13, 18:15
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Har använt Skandiabanken i många år och gillar dom,men i veckan togs 2 tjänster bort utan info till kunderna,
Den första tjänsten är sk microspar, där man kunde välja att avrunda ett köp upp till en vissa summa som sattes in på ett nytt valfritt konto i Skandiabanken, köper man för ex 168 kr ,kunde man välja att 180 drogs och 12 kr sattes in på ett microsparkonto, blir en hel del pengar på ett år ;-)
Den klara jag mig väl utan iochförsig

Den andra är en säkerhetsfunktion,vid varje köp eller uttag fick man ett sms om det, för några år sedan pep det till i mobilen och ett sms sa att någon hade gjort ett köp med mitt kort (troligtvis skimmats) en flygbiljett, jag spärrade kortet direkt därefter, fick åxå pengarna tillbaka

Men nu togs dessa tjänster bort, pratade med deras support och svaret jag fick var att för få använde tjänsterna
nån här som jobbar i bankbranschen och har en aning om varför, gissar på att dom tjänsterna kostar pengar för banken och därav togs bort ?
Ingen info till kunderna att dessa tjänster skulle tas bort utan bara helt plötsligt var dom borta!
Citera
2020-01-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Har använt Skandiabanken i många år och gillar dom,men i veckan togs 2 tjänster bort utan info till kunderna,
Den första tjänsten är sk microspar, där man kunde välja att avrunda ett köp upp till en vissa summa som sattes in på ett nytt valfritt konto i Skandiabanken, köper man för ex 168 kr ,kunde man välja att 180 drogs och 12 kr sattes in på ett microsparkonto, blir en hel del pengar på ett år ;-)
Den klara jag mig väl utan iochförsig

Den andra är en säkerhetsfunktion,vid varje köp eller uttag fick man ett sms om det, för några år sedan pep det till i mobilen och ett sms sa att någon hade gjort ett köp med mitt kort (troligtvis skimmats) en flygbiljett, jag spärrade kortet direkt därefter, fick åxå pengarna tillbaka

Men nu togs dessa tjänster bort, pratade med deras support och svaret jag fick var att för få använde tjänsterna
nån här som jobbar i bankbranschen och har en aning om varför, gissar på att dom tjänsterna kostar pengar för banken och därav togs bort ?
Ingen info till kunderna att dessa tjänster skulle tas bort utan bara helt plötsligt var dom borta!

Gick i precis samma tankar, och bumpar denna tråden.

Vad händer egentligen med Skandiabanken? När jag gick över till Skandia så upplevde jag det som en modern internetbank som var lite nytänkande. De introducerade som du själv skriver microspar, de hade sin smartbank-funktion som grupperade alla ens uttag så man kunde se vad man lade mest pengar på och få årsstatistik osv.

De har även sin skandia trader som är ett fullt fungerande aktiehandelsverktyg med realtidsuppdatering. Men den kostar extra och är därför ingen mening med att använda när avanza finns helt gratis.

Men nu.. tjänsterna försvinner en och en.. och man får betala för sitt visa-kort som inte erbjuder några som helst extrafunktioner.. SAS eurobonus är long gone och Skandia den renodlade internetbanken kan inte ens introducera tjänster som apple pay till sina kunder.

De hade en massa bra funktioner flera år innan det dök upp en massa hajpade fintech-bolag med liknande tjänster...

Vad hände egentligen? blev de liksom så många andra helt frälsta på bolån så de gav upp alla andra tjänster?
Citera
2021-02-15, 23:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Och under yrvaken devis "ständiga försämringar" marscherar de vidare och tar nu i dagarna bort handeln med utländska aktier. Haft denna bank i decennier, var som sagt fräsch när den kom på 90-talet, finns case-studier om hur nytänkande den var när den kom, men nu är det nån sorts dödsrosslingar de håller på med. Jag är perplex, vad fan byta till.
Citera
2021-02-16, 02:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Och under yrvaken devis "ständiga försämringar" marscherar de vidare och tar nu i dagarna bort handeln med utländska aktier. Haft denna bank i decennier, var som sagt fräsch när den kom på 90-talet, finns case-studier om hur nytänkande den var när den kom, men nu är det nån sorts dödsrosslingar de håller på med. Jag är perplex, vad fan byta till.
Vad du ska byta till...det borde väl styras av vilka tjänster som du i första hand är ute efter att kunna utföra och priset för dessa, eller?
Citera
2021-02-16, 05:09
Medlem
Jag har också haft SKB ända sedan nittiotalet. Då kändes de innovativa och prisvärda. Sedan dess har jag gradvis flyttat min ekonomi till andra. Det värsta var när räntan på deras bolån inte längre blev konkurrenskraftig såvida jag inte flyttade min tjänstepension till dem.

Problemet är att jag A/ inte kan flytta min tjänstepension eftersom SPP ska ha vansinnigt betalt och B/ att jag ändå inte vill ha den på SKB för deras fondutbud är ungefär lika kass som SPPs.

Det har blivit så att Avanza har fått både bolån och besparingar. Kvar hos SKB står bara ett sketet lönekonto som de inte tjänar något på.

Vore intressant att höra vad som hänt. SKB känns som en strippad version av en vanlig storbank numera.
Citera
2021-02-16, 10:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Vore intressant att höra vad som hänt. SKB känns som en strippad version av en vanlig storbank numera.
Skandias ordförande är Hans-Erik Andersson som har "ekonomistudier" (ingen examen?) och samtidigt sitter i styrelsen för Anticimex, koncernchef för Skandia är Frans Lindelöw (verkar lite piggare), och VD för själva SkandiaBanken är Johanna Cerwall som haft lite mellanpositioner på Swedbank och gjort uttalanden om att de skall vara "bra" och jobba med "god regelefterlevnad". Här en presentation, jag ser ingenting där. Det här luktar byråkratkyrkogård, vart tog visionerna vägen. Ett exempel: när SkandiaBanken startade undersökte de vad kunderna ogillade med befintliga banker och hur de borde vara istället, medan nu i sin presentation sitter de och rapar åt "kund nöjd index" - det är skillnaden mellan att tänka utanför lådan och innanför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in