2006-02-14, 11:16
Medlem
Hej hej.

Vet inte om detta kanske är en dum fråga. Men finns det några knep för att komma på själv om man är deprimerad? Har läst lite om sjukdommen, och jag uppfyller några av kriterierna för att klassas som deprimerad? Eller så är det jag som är så nojig som tror att det är så? Det hände en konstig grej här om dagen när jag började gråta i min lägenhet helt utan anledning. Grät väl ett tag innan det blev normalt igen. Det var då jag på allvar började tänka på om jag var deprimerad. Har även tänkt tanken på självmord, men aldrig sett det själv som någon seriös tanke.
Citera
2006-02-14, 11:56
Medlem
Spaders avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Clinical_depression

Signs and symptoms:
Depressed mood, or
Loss of interest or pleasure.
It is sufficient to have either of these symptoms in conjunction with four of a list of other symptoms. These include:

Feelings of overwhelming sadness or fear, or the seeming inability to feel emotion.
A decrease in the amount of pleasure derived from what were previously pleasurable activities.
Changing appetite and marked weight gain or weight loss.
Disturbed sleep patterns, such as insomnia, loss of REM sleep, or excessive sleep.
Changes in activity levels, such as restlessness or a slowing of movement.
Fatigue, either/both mental and physical.
Feelings of guilt, helplessness, hopelessness, anxiety, and/or fear.
A decrease in self-esteem.
Trouble concentrating or making decisions, or a generalized slowing and obtunding of cognition.
Self-harm or ruminating on self-harm.
Ruminating on death and/or suicide.
Reduced memory.
Depression in children is not as obvious as it is in adults. Here are some symptoms that children might display:

Loss of appetite.
Sleep problems, such as recurrent nightmares.
Learning or memory problems where none existed before.
Significant behavioural changes; such as withdrawal, social isolation and aggression.
An additional indicator could be the excessive use of drugs or alcohol. Depressed adolescents are at particular risk of further destructive behaviors, such as eating disorders and self-harm.

/Spader
Citera
2006-02-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
http://en.wikipedia.org/wiki/Clinical_depression

Signs and symptoms:
Depressed mood, or
Loss of interest or pleasure.
It is sufficient to have either of these symptoms in conjunction with four of a list of other symptoms. These include:

Feelings of overwhelming sadness or fear, or the seeming inability to feel emotion.
A decrease in the amount of pleasure derived from what were previously pleasurable activities.
Changing appetite and marked weight gain or weight loss.
Disturbed sleep patterns, such as insomnia, loss of REM sleep, or excessive sleep.
Changes in activity levels, such as restlessness or a slowing of movement.
Fatigue, either/both mental and physical.
Feelings of guilt, helplessness, hopelessness, anxiety, and/or fear.
A decrease in self-esteem.
Trouble concentrating or making decisions, or a generalized slowing and obtunding of cognition.
Self-harm or ruminating on self-harm.
Ruminating on death and/or suicide.
Reduced memory.
Depression in children is not as obvious as it is in adults. Here are some symptoms that children might display:

Loss of appetite.
Sleep problems, such as recurrent nightmares.
Learning or memory problems where none existed before.
Significant behavioural changes; such as withdrawal, social isolation and aggression.
An additional indicator could be the excessive use of drugs or alcohol. Depressed adolescents are at particular risk of further destructive behaviors, such as eating disorders and self-harm.

/Spader

Jao, mycket av det stämmer in. Men hur vet jag att jag uppfyller kriterierna tillräckligt mycket så att säga?
Citera
2006-02-14, 12:45
Medlem
Nemesis1s avatar
Är du generellt sett mycket olyckligare nu än vad du var förr (barndomen räknas inte, eftersom så gott som alla ungar är happy-happy)?? Om saker och ting känns mycket mer meningslösa nuförtiden så kan du nog klassa dig som deprimerad...
Citera
2006-02-14, 12:47
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backslash
Jao, mycket av det stämmer in. Men hur vet jag att jag uppfyller kriterierna tillräckligt mycket så att säga?
Om mycket stämmer in så ja - då är du med största sannorlikhet deprimerad.

/Spader
Citera
2006-02-14, 13:27
Medlem
*Edit*
För en månad sedan började jag ta läkemedlet roaccutan, mot acne.

"den amerikanska läkemedelsmyndigheten med anledning av inkomna biverkningsrapporter gått ut med information om att depression kan förekomma vid behandling med Roaccutan"

om det nu skulle bero på medicinen. Kan det gå så snabbt att det tar 1 månad bara?
*/edit*

Ok. Vad ska man göra för att definitivt ta reda på saken? Psykolog?
Citera
2006-02-14, 14:33
Medlem
CDPs avatar
Jag är ingen expekt på ämnet men jag har varit deprimerad under en lång tid och är medicinerad mot depression.

Den största skillnaden jag själv märker av är att jag får en lycklig känsla när jag gör något bra. Innan existerade detta inte och jag hade endast konstiga objektiva åsikter om mitt eget handlande.

Detta har, om jag inte är helt felinformerad (god morgon Sverige flashback), med att göra med serotoninproduktionen i hjärnan, som då skulle varit låg innan jag fick min medicin (Remeron).

Så om du känner att du har svårt att känna dig glad även fast du gör saker som borde vara kul, så är det mycket möjligt att du är deprimerad, i alla fall på det viset som jag var det.
Citera
2006-02-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CDP
Jag är ingen expekt på ämnet men jag har varit deprimerad under en lång tid och är medicinerad mot depression.

Den största skillnaden jag själv märker av är att jag får en lycklig känsla när jag gör något bra. Innan existerade detta inte och jag hade endast konstiga objektiva åsikter om mitt eget handlande.

Detta har, om jag inte är helt felinformerad (god morgon Sverige flashback), med att göra med serotoninproduktionen i hjärnan, som då skulle varit låg innan jag fick min medicin (Remeron).

Så om du känner att du har svårt att känna dig glad även fast du gör saker som borde vara kul, så är det mycket möjligt att du är deprimerad, i alla fall på det viset som jag var det.

Tack för ett bra svar. Några fler som har lust att berätta hur de själva märkte att de var deprimerade?

MVH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in