• 1
  • 2
2018-10-13, 10:30
Bannlyst
Vad går gränsen för närförort och ytterstan?

Brommaplan
Råcksta
Alvik
Ropsten
Fruängen
Skärholmen
Tallkrogen
Farsta

Vilka av ovanstående räknar ni till respektive alternativ ?
Citera
2018-10-13, 10:36
Medlem
Haubits77Bs avatar
Skärholmen är ren förort.
Tallkrogen är närförort och Lindhagen är ytterstad.
Där har du en bra definition.
Kolla på kartan och jämför.
Citera
2018-10-13, 11:04
Medlem
Nu kan jag inget om Stockholm, men däremot har jag lite invändningar utifrån definitionen mellan ytterstad och närförort. Nuförtiden är det ju en något sunkig stämpel att tala om förort och man klasser väl allt som förort utifrån antalet invandrare, vilket gör det bättre att kolla på wiki utifrån hur detta ligger till. Jag skulle väl själv säga max 20 % invandrare i en stadsdel kan väl vara acceptabelt idag för att inte klassas som förort med den ökning som vi haft. Isåfall går skärholmen under förort med 80% invandrare. Övriga förorter Råcksta 40%, Farsta 41%, Fruängen 26%
Tallkrogen och Alvik ligger under 20 %, vilket blir ytterstad och inte förort.
Senast redigerad av torkel2 2018-10-13 kl. 11:10.
Citera
2018-10-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Vad går gränsen för närförort och ytterstan?

Brommaplan
Råcksta
Alvik
Ropsten
Fruängen
Skärholmen
Tallkrogen
Farsta

Vilka av ovanstående räknar ni till respektive alternativ ?

Jag ser alla dessa platser som förorter.
Citera
2018-10-13, 12:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Jag ser alla dessa platser som förorter.

Fast nu är begreppet närförort väl etablerat, vilket också är förståeligt.
Exempelvis är det lika långt mellan Skärmarbrink och city som mellan Hammarby Sjöstad och City.
Dock räknas Hammarby Sjöstad nuförtiden som en del av innerstaden (enligt bl.a. SL samt enligt stadsdelsindelningen) medan Skärmarbrink är en närförort.
Citera
2018-10-13, 12:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ytterstad är ett ord jag aldrig ens hört.

Men med närförort brukade man mena de förorter som ligger väldigt nära innerstan, exempelvis Aspudde, Midsommarkransen, Hammarbyhöjden.
Varefter stan har växt, så har begreppet tänjts, i synnerhet när man läser bostadsannonser.
Citera
2018-10-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast nu är begreppet närförort väl etablerat, vilket också är förståeligt.
Exempelvis är det lika långt mellan Skärmarbrink och city som mellan Hammarby Sjöstad och City.
Dock räknas Hammarby Sjöstad nuförtiden som en del av innerstaden (enligt bl.a. SL samt enligt stadsdelsindelningen) medan Skärmarbrink är en närförort.

De enda som kallar Hammarby Sjöstad som innerstad är mäklare som försöker kränga lägenheter där. Innerstan är allt innanför tullarna.

Nu använder jag aldrig begreppet närförort, men enligt mig hamnar Hammarby sjöstad, delar av Bromma, Solna och Sundbyberg under det begreppet.
Citera
2018-10-13, 13:23
Medlem
Jag ser närförort och ytterstad som synonymer. Jag skiter i vilket och det blir alltmer ointressant med tanke på i vilken hastighet Stockholm utvidgas och förtätas.
Citera
2018-10-13, 13:46
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
De enda som kallar Hammarby Sjöstad som innerstad är mäklare som försöker kränga lägenheter där. Innerstan är allt innanför tullarna.

Nu använder jag aldrig begreppet närförort, men enligt mig hamnar Hammarby sjöstad, delar av Bromma, Solna och Sundbyberg under det begreppet.

Vänligen läs mitt inlägg igen.
Där beskriver jag hur både Stockholms kommun (kom ihåg att begreppet Stad INTE längre finns i Sverige i formell mening ((liksom köpingar, municipalsamhällen m.m)) , det finns bara kommuner) räknar Hammarby Sjöstad som just en del av innerstaden.

Utvecklingen är likadan som det har varit tidigare - det var väl kring år 1905 som Stockholm inkorporerade hela Brännkyrka församling (läs Älvsjö med omnejd.)
Citera
2018-10-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Vänligen läs mitt inlägg igen.
Där beskriver jag hur både Stockholms kommun (kom ihåg att begreppet Stad INTE längre finns i Sverige i formell mening ((liksom köpingar, municipalsamhällen m.m)) , det finns bara kommuner) räknar Hammarby Sjöstad som just en del av innerstaden.

Utvecklingen är likadan som det har varit tidigare - det var väl kring år 1905 som Stockholm inkorporerade hela Brännkyrka församling (läs Älvsjö med omnejd.)

Vettigt folk skulle skratta åt dig om du säger att din lägenhet i Hammarby sjöstad ligger i innerstan. Innerstan är innanför tullarna, inget annat.
Citera
2018-10-13, 16:13
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Vettigt folk skulle skratta åt dig om du säger att din lägenhet i Hammarby sjöstad ligger i innerstan. Innerstan är innanför tullarna, inget annat.

Jag bor nu inte i Hammarby Sjöstad, men jag råkar hänga med i lokalpolitiken både i Stockholms kommun och i andra orter. Ty jag är kapabel till att ta in ny information. Jag önskar att fler hade den förmågan.

Sedan kan jag ge dig ett tips: inom några år kommer även Liljeholmen att räknas som "innerstad". Tro mig, det kommer att bli så!
Citera
2018-10-13, 18:32
Medlem
Måste bara påpeka att Ropsten är en T-banestation och inte något bostadsområde. I dess närhet finns Hjorthagen och Norra Djurgårdsstaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in