2018-10-13, 00:10
Medlem
EnGodForlorares avatar
Vad kan man göra åt svartvatten/avloppsvatten som kommer upp i toalettstolen? Ibland när toaletten fått stå oanvänd hela dagen kommer det upp brunt eller mörkoranget vatten i den och det stinker avlopp i badrummet. Det stinker liksom fränt av svavel också.

Vad beror det på? Är det något man som hyresgäst kan åtgärda själv?
Citera
2018-10-13, 00:16
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vad kan man göra åt svartvatten/avloppsvatten som kommer upp i toalettstolen? Ibland när toaletten fått stå oanvänd hela dagen kommer det upp brunt eller mörkoranget vatten i den och det stinker avlopp i badrummet. Det stinker liksom fränt av svavel också.

Vad beror det på? Är det något man som hyresgäst kan åtgärda själv?

Alltså...det måste ju vara något större fel på avloppet där du bor. Det där avloppsvattnet måste ju komma med rätt högt tryck om det tar sig förbi vattenlåset i toalettstolen... Känns som att den där typen av fel är något man som privatperson inte ska behöva peta i?
Citera
2018-10-13, 00:24
Medlem
Dags för en stamspolning kanske.
Ring din förening/hyresvärd
Citera
2018-10-13, 00:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
ring hyresvärden omgående, du vill väl inte vada runt i 10cm bajsvatten och få en faktura på några hundratusen från hyresvärden för du inte fullföljt din plikt att felanmäla problem?
Citera
2018-10-13, 00:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

That simply can't happen i en fastighet som åtnjuter Svensk Avloppstandard.
Kontakta Hyresvärden till att börja med, därefter Kommunen.
Citera
2018-10-13, 01:09
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Alltså...det måste ju vara något större fel på avloppet där du bor. Det där avloppsvattnet måste ju komma med rätt högt tryck om det tar sig förbi vattenlåset i toalettstolen... Känns som att den där typen av fel är något man som privatperson inte ska behöva peta i?

Det märkliga är att jag bor på högsta våningen... Så hur avloppsvattnet kommer till mig begriper jag inte. Först trodde jag att jag skitit och på något vänster glömt att spola, men eftersom det hänt många gånger kan det inte vara förklaringen. Lägenheten är byggd på slutet på 60-talet och kommer med ett skapligt undertryck. Kan det göra att vattnet sugs upp kanske?
Citera
2018-10-13, 07:52
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Det märkliga är att jag bor på högsta våningen... Så hur avloppsvattnet kommer till mig begriper jag inte. Först trodde jag att jag skitit och på något vänster glömt att spola, men eftersom det hänt många gånger kan det inte vara förklaringen. Lägenheten är byggd på slutet på 60-talet och kommer med ett skapligt undertryck. Kan det göra att vattnet sugs upp kanske?

Det kan ju vara en skaplig stockning i vattenlåset som ligger och gosar till sig under dagen och sedan siprar fram. Tänk ett råttlik med bajs typ.
Citera
2018-10-13, 23:46
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Att du bor högst upp gör det hela ÄNNU märkligare... Har du hört något från de som bor på våningarna under? Det borde ju spruta bajsvatten ur deras toaletter... Helt klart så måste du kontakta fastighetsägaren/hyresvärden innan saker och ting går helt överstyr.
Citera
2018-10-14, 12:43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Låter som vi båda har samma lägenhetsstandard.
Själv bor jag på Ösgötaslätten o märker av att vattnet i toalettstolen påverkas av blåsten.
Ibland får vi upp smutsigt avloppsvatten o ibland så försvinner vattnet ur stolen. Allt beroende på hur vindarna ligger på.
Tydligen är vår hyresvärd medveten om problemet då de nu ska påbörja arbete med stambyten i hela området.
Därför blir min slutsats just att det är i stammarna som problemet ligger o detta är inget de åtgärdar med en quickfix.
Hade jag varit dig samt haft planer att bo kvar så hade jag gått med i Hyresgästföreningen o låtit dem ta över ärendet. Misstänker att du liksom jag, lätt kan åtgärda problemet genom att spola. Då kan man kräva kompensation på hyran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in