2018-10-12, 19:30
Medlem
Hej,

Ska försöka fatta mig så kort som möjligt. Kom ganska nyligen hem till Sverige efter en längre utlandstjänst i Europa. Under min tid där, gjorde jag några mindre (legala) svartjobb, bredvid min heltidstjänst, som resulterade i cirka 12000 Euro, i kontanter. Vill mest bara bli av med skiten och pallar inte ta rättegången som kommer bli med banken vid skattning + insättning.

Är i behov av en bil (begagnad) och har tänkt på att importera en från Tyskland. Vilken inställning har tyska bilhandlare till "större" betalningar kontant? I detta fall skulle det landa på cirka €17500 (kommer lägga till lite). Hur blir det sedan vid köpekontrakt, kommer det specifikt skrivas att betalning gjordes kontant? Köpekontraktet måste givetvis uppvisas för transportstyrelsen vid import för att bevisa att jag äger bilen. Hur är det med Skatteverket? Blir de informerade? Ärligt talat ingen big deal om så skulle vara fallet, men om någon har erfarenhet som kan dela med sig lite uppskattas det.

I övrigt, en bra idé? Risker?

Trevlig helg och skål,
Niggjagger
Citera
2018-10-12, 20:07
Medlem
BAB7s avatar
Du kan betala även stora summor kontant hos vissa bilhandlare, framförallt hos mindre privata handlare.

Däremot är det många större bilfirmor som inte tar emot så stor summa kontanter.
Det vanligaste sättet att betala bil i tyskland är banköverföring.
Citera
2018-10-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du kan betala även stora summor kontant hos vissa bilhandlare, framförallt hos mindre privata handlare.

Däremot är det många större bilfirmor som inte tar emot så stor summa kontanter.
Det vanligaste sättet att betala bil i tyskland är banköverföring.
Ja, får lov att kolla innan med handlaren i fråga, om denne accepterar kontanter. Men det blir förmodligen ett köp av en mindre, eller mellanstor handlare.
Citera
2018-10-13, 10:17
Medlem
nittontrettons avatar
Personligen hade jag semestrat i Spanien varje sommar några år framöver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in