Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-11, 17:56
  #13
Medlem
Kombinera det hela med teambuilding, köp frukter som kräver lite tankeverksamhet. Tänker exempelvis en korg med kokosnötter utan redskap, skapar gemenskap där ni som lag får knäcka nöten, bokstavligen. Durianfrukt som stinker så mycket, spexar till de. Annars är ananas ur ett ledarperspektiv för att se vem i arbetslaget som vågar ta för sig, slipper slänga pengar på psykologtest. Möjligheterna är oändliga, ta ut svängarna vetja!
Men som svar på din grundfråga om du inte tar till dig utav råden ovan, ja en sax kan väl va lämplig tänker jag.
Citera
2018-10-11, 18:00
  #14
Medlem
Det är bättre att klippa av en lite större knippe än att gå och plocka druva för druva. Sedan får man låta de andra ta resten.
Citera
2018-10-11, 18:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Mitt jobb erbjuder ingen druvsax. Jag bör ta upp det med dem måhända.

Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Måste inte vara en druvsax, en vanlig kökssax eller ännu bättre en liten kontorssax funkar också.

Man kan också använda händerna. De klenare grenar som går ut från huvudstammen brukar vara lätta att spjälka av från denna genom att dra delgrenen i riktning motsatt växtriktningen. Nackdelen är väl att man inte kan välja klasens storlek godtyckligt, utan att det blir en hel delklase.
Citera
2018-10-11, 18:26
  #16
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Man kan också använda händerna. De klenare grenar som går ut från huvudstammen brukar vara lätta att spjälka av från denna genom att dra delgrenen i riktning motsatt växtriktningen. Nackdelen är väl att man inte kan välja klasens storlek godtyckligt, utan att det blir en hel delklase.

Måste erkänna att jag fick lite hjärnsläpp på jobbet idag och försökte skaka loss ett stort sammansatt sjok av druvor. Tänkte väl att det kanske skulle vara en spricka i huvudstammen/grenen så att en stor del skulle lossa. Istället flög 4-5 druvor åt varsin riktning över bordet. Jag skämdes och la tillbaka vindruvsenheten.
Citera
2018-10-11, 18:34
  #17
Medlem
När vi hade nattskift så fick gurkstavar, morotsstavar med dipp plus frukt. En kvinna(tjej) doppade t.ex gurkstav bet av och doppade igen. Hon kunde för fan vända på gurka! Nix. Blev så äcklad och ingen sa nåt. Sedan har jag alltid ett äpple eller en banan med mej, eller ingenting.Det går bra det med.
Citera
2018-10-11, 18:51
  #18
Medlem
När det gäller vindruvor så ser det inte så bra ut att plocka enstaka druvor från klasen. Jag tar en vass kniv (får jag bära kniv egentligen) och skär av en mindre klase till mig själv. Dom gröna druvorna är ofta väldigt goda men jag tar mycket hellre röda eller blå druvor eftersom jag inbillar mig att dom innehåller mycket mer resveratrol. Jag har nyligen läst att tydligen resveratrol skulle kunna vara en antioxidant som förlänger cellernas livslängd och kanske man kunde få 3-4 år längre livslängd och dessutom hålla sig frisk längre. Kanske är äkta druvjuice ännu bättre eller rödvin men det går ju inte att sitta och läppja i sig alkohol varje dag, inte för mig för jag löptränar hårt nu.

Bananer bryr jag mig inte om att ta. Visserligen många bra mineraler men jag behöver inte så mycket snabba kolhydrater som finns i bananerna.

Äpple försöker jag norpa till mig innan fruktfatet är slut men dom tvättar jag noga först innan jag äter dom. Jag försöker finna Svenska äpplen under devisen: "Sweden first" kanske är jag rasist som undviker utländska Royal Gala och allt vad dom heter.
Just nu tycker jag att apelsinerna inte är goda, dom marockanska är sämst, enligt min smak.
Citera
2018-10-11, 20:45
  #19
Medlem
Tlagnojs avatar
Ta så mycket som du vill. Jag brukar ta större delen av klasen ibland direkt. Finders keepers, på slutet av dagen när man måste jobba över har alla jävla snåljåpar ändå proppat ner äpplen i väskan så inget är kvar.
Citera
2018-10-12, 09:43
  #20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Mitt jobb erbjuder ingen druvsax. Jag bör ta upp det med dem måhända.

Skamligt. Möjligen bör du överväga att byta arbetsplats.
Citera
2018-10-12, 10:04
  #21
Medlem
Jag hoppas iaf 90% av kommentarerna trollar.
För det är sjuk läsning det här.

Långa beskrivningar på hur man ska plocka och skära vindruvor wtf...

Är väl för fan bara att ta tre fyra stycken från klasen. Och ang bakterier så är det nog mer snor och slem på handtaget till diskmaskin/köksluckorna etc än vad det är på frukterna
Citera
2018-10-12, 16:44
  #22
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Jag hoppas iaf 90% av kommentarerna trollar.
För det är sjuk läsning det här.

Långa beskrivningar på hur man ska plocka och skära vindruvor wtf...

Är väl för fan bara att ta tre fyra stycken från klasen. Och ang bakterier så är det nog mer snor och slem på handtaget till diskmaskin/köksluckorna etc än vad det är på frukterna

Du saknar joie de vivre.
Citera
2018-10-12, 16:55
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Fruktkorg är ju härlig, åtminstone att se på. Personligen finner jag lite nöje i att äta ett äpple eller en banan - inte vidare gott. Men ibland lyxas det till och med i korgen kommer vindruvor, gröna.

Nu är frågan: hur gör man på en arbetsplats när man tar vindruvorna? Äpple eller banan är ju bara att ta. Men vindruvor sitter på en gren tillsammans. Och jag vill inte plocka druva efter druva. Känns då som det blir mycket pill på druvorna om alla ska pilla just. Så ska man komma med en kniv eller sax och dela upp druvorna systerligt och broderligt? Och åtminstone försöka servera dem i grupper av tre druvor per gren.

Antar att fruktkorgföretagen inte delar upp dem åt en.

Ryck en näve ba.
Citera
2018-10-14, 21:00
  #24
Medlem
Roxanas avatar
På mitt jobb klipper folk av en liten kvist när det dyker upp druvor i fruktkorgen eller till fredagsfikat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback