Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-09, 23:53
  #1
Medlem
Hej, undrar om en bankman ser att man studerar? Jag har en taxerad heltidsinkomst 2013-2017, men inte 2018. Om jag ansöker om bolån i januari 2019, kommer bankmannen utgå ifrån inkomsten 2017? Eller ser han att jag har blivit student? Man deklarerar ju senast 1a maj, så 2018 års inkomst borde ju synas på uc tidigast i juni?
Citera
2018-10-10, 00:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yousssa
Hej, undrar om en bankman ser att man studerar? Jag har en taxerad heltidsinkomst 2013-2017, men inte 2018. Om jag ansöker om bolån i januari 2019, kommer bankmannen utgå ifrån inkomsten 2017? Eller ser han att jag har blivit student? Man deklarerar ju senast 1a maj, så 2018 års inkomst borde ju synas på uc tidigast i juni?

Syns 2017. Men förvänta dig inte att få något lån förrän du visar upp senaste 3 månaders lönespecar för bankmannen.
Citera
2018-10-10, 00:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Syns 2017. Men förvänta dig inte att få något lån förrän du visar upp senaste 3 månaders lönespecar för bankmannen.
Tror du de spelar någon roll ifall jag haft bolån hos banken tidigare? Har haft de i cirka 2år och har skött alla betalningar, även amorterat extra några tillfällen.
Citera
2018-10-10, 00:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yousssa
Tror du de spelar någon roll ifall jag haft bolån hos banken tidigare? Har haft de i cirka 2år och har skött alla betalningar, även amorterat extra några tillfällen.

När banken lånar ut går de ju på inkomstförhållandet som gäller den dagen pengarna betalas ut, vilken inkomst du hade för 1½ år sedan är mindre relevant. Att du skött lånebetalningarna tidigare är en förutsättning.
Citera
2018-10-10, 00:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
När banken lånar ut går de ju på inkomstförhållandet som gäller den dagen pengarna betalas ut, vilken inkomst du hade för 1½ år sedan är mindre relevant. Att du skött lånebetalningarna tidigare är en förutsättning.
Ok tack för svar. Om jag skulle arbeta 3 månader o lösa dessa lönespecar. Vet du om jag måste få tillträde till lägenheten (jag ska köpa) innan 2018 års lön syns i uc? Senast tog de kreditupplysning vid första bankmötet och även när jag skrev på kontraktet med mäklaren och säljaren, men inte vid tillträdesdagen
Citera
2018-10-10, 00:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yousssa
Ok tack för svar. Om jag skulle arbeta 3 månader o lösa dessa lönespecar. Vet du om jag måste få tillträde till lägenheten (jag ska köpa) innan 2018 års lön syns i uc? Senast tog de kreditupplysning vid första bankmötet och även när jag skrev på kontraktet med mäklaren och säljaren, men inte vid tillträdesdagen

Tror inte de bryr sig så mycket om 2018 års inkomster så länge du har fast anställning och papper på det.
Citera
2018-10-10, 00:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Tror inte de bryr sig så mycket om 2018 års inkomster så länge du har fast anställning och papper på det.

De tog nog bara 2 UC sist för att försäkra sig om att förhållandena inte ändrat sig med dina krediter
Citera
2018-10-10, 07:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yousssa
Hej, undrar om en bankman ser att man studerar? Jag har en taxerad heltidsinkomst 2013-2017, men inte 2018. Om jag ansöker om bolån i januari 2019, kommer bankmannen utgå ifrån inkomsten 2017? Eller ser han att jag har blivit student? Man deklarerar ju senast 1a maj, så 2018 års inkomst borde ju synas på uc tidigast i juni?

2018 års inkomst deklarerar du på våren 2019, så den senaste de kan se är 2017.
Citera
2018-10-10, 11:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yousssa
Hej, undrar om en bankman ser att man studerar? Jag har en taxerad heltidsinkomst 2013-2017, men inte 2018. Om jag ansöker om bolån i januari 2019, kommer bankmannen utgå ifrån inkomsten 2017? Eller ser han att jag har blivit student? Man deklarerar ju senast 1a maj, så 2018 års inkomst borde ju synas på uc tidigast i juni?

Det är möjligt att du kommer undan samt slipper visa lönespecar. Men 100% att dom frågar dej hur du försörjer dej för tillfället. Då behöver du alltså ljuga. Vad det kan få för konsekvenser vet jag inte.
Citera
2018-10-10, 12:41
  #10
Medlem
Conceptions avatar
Märker banken att du har ljugit så är det givetvis inte bra.

Det kommer det då att göra om du framöver ska in och ränteförhandla och de ser över dina inkomster. Sedan om de går så långt så att de drar tillbaka dina lån tror jag inte så länge du kan betala din ränta och amortering men räkna inte med att få någon bra ränta.
Citera
2018-10-10, 16:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Märker banken att du har ljugit så är det givetvis inte bra.

Det kommer det då att göra om du framöver ska in och ränteförhandla och de ser över dina inkomster. Sedan om de går så långt så att de drar tillbaka dina lån tror jag inte så länge du kan betala din ränta och amortering men räkna inte med att få någon bra ränta.
Jag kommer vara medsökande med min kille. Han har en bra inkomst och behöver ej ljuga. Så i framtiden kanske vi kan sköta allt i hans namn för att undvika att bli påkomna. Idag är min mamma medsökande till mig och när jag ändrar något tar de endast kredit på mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback