2022-01-26, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Fortsätta såklart, köpläge nu ju. Vore idiotiskt att sluta insättningarna när fonden är billig.

Är det så? Men det kommer gå upp sen eller? (såklart inget du kan säga och lova nu men du har bättre koll än vad jag har). Så alltså fortsätta månadsspara?
Citera
2022-01-26, 12:45
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaniaa
Är det så? Men det kommer gå upp sen eller? (såklart inget du kan säga och lova nu men du har bättre koll än vad jag har). Så alltså fortsätta månadsspara?
Köp, köp och köp. Alternativet är att lämna börsen förstås. Men köp när det är billigt så enkelt äre.
Citera
2022-01-26, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Köp, köp och köp. Alternativet är att lämna börsen förstås. Men köp när det är billigt så enkelt äre.

Tack! 🙌 Hoppas man inte förlorar alla pengar haha. Men det är ju alltid risk. Läskigt bara att se allt lysa rött haha när man inte är van.
Citera
2022-01-26, 12:50
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Tack! 🙌 Hoppas man inte förlorar alla pengar haha. Men det är ju alltid risk. Läskigt bara att se allt lysa rött haha när man inte är van.
Det låter spontant som att du har lite mer pengar på börsen än du är beredd att förlora, ta ut en viss procent av det så kommer magkänslan genast lätta lite.
Just nu, är årets troligen bästa köpläge. Jag är ner flera tiotusenlappar från ATH, men det är så det funkar :-)
Citera
2022-01-26, 12:54
Medlem
Citat:
Det låter spontant som att du har lite mer pengar på börsen än du är beredd att förlora, ta ut en viss procent av det så kommer magkänslan genast lätta lite.
Just nu, är årets troligen bästa köpläge. Jag är ner flera tiotusenlappar från ATH, men det är så det funkar :-)

Inte enorma mängder pengar men för mig är det mycket då dessa är en del av sparande för att köpa bostad sen. Har även en del av sparande på vanligt sparkonto (jag vet jag vet) men där känns de trygga samt skönt att veta att jag kan ta ut det när som, använder det som buffert liksom.

Men jag ska fan ha is i magen och fortsätta månadsspara på denna fond och hoppas på bästa 😊 tack så mycket för tips och hjälp!
Citera
2022-01-26, 12:58
Medlem
Alla teknikfonder har gått kasst sedan ett par månader väl?
Citera
2022-01-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixon1969
Alla teknikfonder har gått kasst sedan ett par månader väl?

Verkar så! Är aldrig inne och kollar på mitt sparande på fonden och så gjorde jag det för ngn dag sen och fick chock typ. Har sjunkit senaste månaderna ja. Därför var jag rädd att de aldrig kommer öka igen typ (jag kan som sagt ingenting om fonder) men man får väl hålla tummarna och se 🤷
Citera
2022-01-26, 13:10
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Inte enorma mängder pengar men för mig är det mycket då dessa är en del av sparande för att köpa bostad sen. Har även en del av sparande på vanligt sparkonto (jag vet jag vet) men där känns de trygga samt skönt att veta att jag kan ta ut det när som, använder det som buffert liksom.

Men jag ska fan ha is i magen och fortsätta månadsspara på denna fond och hoppas på bästa 😊 tack så mycket för tips och hjälp!
Yes. Ett grundtips är att du ska ha en viss summa på börsen som du känner dig TRYGG med även vid förlust. ca 10% av dessa bör du konstant ha i likvida medel, för perioder då det är köpläge såsom nu :-)
Citera
2022-01-26, 13:14
Medlem
Citat:
Yes. Ett grundtips är att du ska ha en viss summa på börsen som du känner dig TRYGG med även vid förlust. ca 10% av dessa bör du konstant ha i likvida medel, för perioder då det är köpläge såsom nu :-)

Smart! Det har jag faktisk inte! Tack för tips
Citera
2022-01-26, 13:46
Medlem
SoundBlasters avatar
Största innehavet i fonden, Embracer group, är upp 5.40% i skrivande stund. Har en liten post i fonden, ett engångsköp för ca ett år sedan. Har gått ner 23% sedan dess. Det är ganska hög risk i fonden men jag tror den kommer återhämta sig, är nog inte helt dumt att månadsspara i fonden.

Men du som behöver pengarna "ganska snart" behöver nog fundera på om du kan leva med att fonden går ner ännu mer. Kan du det så är det bara att fortsätta spara.
Citera
2022-01-26, 14:27
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Hej allihopa! Jag är sämst på fonder osv men har en del på robur ny teknik. Den har fallit som fan sista tiden, ni som kan detta - ska jag fortsätta sätta in pengar i den eller pausa? Jag har ingen aning. Eller har ni tips på andra fonder? Tack så jättemycket.

Tillägg: detta sparande planerar jag att ta ut om cirka 2-3 år. Om det spelar någon roll.

Ugh. Helst ska du inte ha allt på börsen om du har så kort sparhorisont.
Citera
2022-01-26, 14:41
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Hej allihopa! Jag är sämst på fonder osv men har en del på robur ny teknik. Den har fallit som fan sista tiden, ni som kan detta - ska jag fortsätta sätta in pengar i den eller pausa? Jag har ingen aning. Eller har ni tips på andra fonder? Tack så jättemycket.

Tillägg: detta sparande planerar jag att ta ut om cirka 2-3 år. Om det spelar någon roll.

Den lär gå ner bra mycket mer i takt med att den nya krisen blir ett faktum. Högriskfond.

Dessutom 2-3 år är för kort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in