2018-10-07, 17:55
Medlem
Jag har tänkt sätta igång med ett ordentligt sparande. Jag vill gärna investera en del i fonder/aktier men funderar på om det är dumt att köpa massa fonder/aktier nu när konjunkturen har varit på topp så länge och mycket tyder på att det inom de närmsta åren kommer bli lågkonjunktur.

Ska man vänta till det blir lågkonjunktur och köpa större mängder då? För att sedan när det går upp igen göra stor vinst? Eller ska man början månadsspara i fonder/aktier nu och riskera att det kan ta några år innan ekonomin återhämtat sig efter en kraftig dipp?
Citera
2018-10-07, 17:58
Medlem
Köper du t ex avanza zero eller nordnetsuperfonder en summa varje månad konsekvent bör du ha en god avkastning om 10 år.
Citera
2018-10-07, 18:03
Medlem
Det är svårt att pricka botten eller att ha tajming överhuvudtaget. En populär strategi är att börja månadsspara och sedan göra större inköp vid förmodade dalar. Långsiktigheten är dock avgörande och kommer minimera negativa effekter på grund av dålig tajming.
Citera
2018-10-07, 18:13
Medlem
kalkryggars avatar
Du börjar såklart nu med att spara och håller ögonen på marknaden dagligen. När det går in i en nedåtgående trend så håller du ögonen extra öppna för lågkonjunkturen. När den är ett faktum så säljer du av allt du äger och antingen låter det sitta på ett vanligt konto ett tag eller lär dig handla under lågkonjunktur.

Sen när det börjar stabilisera sig på en botten så börjar du pytsa in dina pengar i små portioner utspridda under en viss tid. Sen inväntar du högkonjunkturen och lever lyx med alla dina miljoner.

Idioter (din bankman bl.a) som säger att du skall sitta lugnt i båten när lågkonjunkturen kommer och tänka att pengarna kan sitta eftersom ditt tillfälliga minus kommer vända upp när högkonjunkturen kommer skall du inte lyssna en sekund på.
Citera
2018-10-07, 18:15
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Köper du t ex avanza zero eller nordnetsuperfonder en summa varje månad konsekvent bör du ha en god avkastning om 10 år.

Detta.
Det medför stress att alltid jaga botten på det viset som TS beskriver. Istället betala in månadsvis och när väl börsen rasar så väljer du att bara vara glad för att du vet att den månaden så kommer du kunna plocka på dig värdepapper till reapris. På lång sikt är det en sundare attityd till handel.
Citera
2018-10-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Att tillägga är att Nordnet Superfonden har haft betydligt bättre avkastning än Avanza Zero. Tyvärr kan man inte köpa NN SF via Avanza...
Citera
2018-10-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123
Jag har tänkt sätta igång med ett ordentligt sparande. Jag vill gärna investera en del i fonder/aktier men funderar på om det är dumt att köpa massa fonder/aktier nu när konjunkturen har varit på topp så länge och mycket tyder på att det inom de närmsta åren kommer bli lågkonjunktur.

Ska man vänta till det blir lågkonjunktur och köpa större mängder då? För att sedan när det går upp igen göra stor vinst? Eller ska man början månadsspara i fonder/aktier nu och riskera att det kan ta några år innan ekonomin återhämtat sig efter en kraftig dipp?
Har du erfarenhet av makroekonomi? I annat fall så stämmer jag in i hyllningskören av månadssparande som övriga kloka deltagare i tråden redan nämnt. Kom ihåg: Det viktigaste är att du sparar!
Citera
2018-10-07, 18:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Att tillägga är att Nordnet Superfonden har haft betydligt bättre avkastning än Avanza Zero. Tyvärr kan man inte köpa NN SF via Avanza...
Var är bäst att köpa NN SF någonstans då?
Citera
2018-10-07, 19:12
Medlem
Unizeros avatar
Bullmarknaden kan lika gärna fortsätta i 10 år till.
Denna räntemiljö vi lever i är unik.
Citera
2018-10-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Var är bäst att köpa NN SF någonstans då?
Nordnet!
Citera
2018-10-07, 19:41
Medlem
Falcon-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123

Beror helt på vad du har för förutsättningar..
har du en större summa pengar redan som ska investeras hade jag inte satt in allt nu (gått upp i 9år nu förutom ett hack 2015) och framförallt inte allt på en gång.
Är det så att du tänkte börja spara nu från noll, skulle jag utan problem råda dig att spara i fonder /aktier månadsvis, alltid roligt att få en bra start men är du långsiktigt är det trägen som vinner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in