2010-02-17, 11:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bruschen
Ge dig inte in i diskussionen om ekonomi, det blir bara spekulationer hit och dit och eftersom hovet aldrig pratar siffror (eller något annat viktigt heller) så får vi aldrig reda på svaret.

Det viktiga i detta är fortfarande att en liten familj hyllas och framhålls som ideal utan att granskas kritiskt någonstans. Denna familj representerar Sverige mer än något annat och de har mycket stor makt (framförallt kungen i form av opinionsbildning) och de vägrar kategoriskt att vara med på "jobbiga intervjuer" utan enbart skojputtriga reportage där kungen spexar lite. Äckligt.

Förslag: Sätt kungen i Ekots lördagsintervju hor Thomas Ramberg. Förläng programmet till två timmar och låt honom Thomas fråga ut kungen. Sedan kan det bli en årlig tradition. Jag skulle sitta klistrad och kan kungen svara för sig så är jag beredd att tänka över min republikanska ståndpunkt. Det är bara helt naturligt att statschefen ställer upp i kritiska intervjuer och inte bara lallar runt.

Visst kan man tänka sig en dylik makthavargranskning - den dag kungen har någon makt. Den dag kungen återfår politisk makt, så skall han naturligtvis också granskas därefter.
Citera
2010-02-17, 12:27
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Visst kan man tänka sig en dylik makthavargranskning - den dag kungen har någon makt. Den dag kungen återfår politisk makt, så skall han naturligtvis också granskas därefter.

Ja, nu har han ju makt, om än inte direkt. Du måste ju ändå medge att han har ett enormt inflytande även utan en formellt politisk makt?

Dessutom måste jag säga att det är helt vansinnigt att ha den ordning vi har nu med en statschef utan politisk makt. Är det inte bättre att vi ger statschefen makt och samtidigt konstaterar att vi inte kan ha en person som ärver titeln på en sådan tung post som en representant för staten. Alltså vi ger statschefen formell makt och inför samtidigt som är ett med demokrati förenligt statsskick.

Skall vi inte säga så så kan vi dra ett streck i den här tråden en gång för alla.

Äntligen fick det här problemet sin lösning. Vad skönt.
Ha det bra allesammans och välkomna till den nyfödda republiken Sverige. Kungen kan sitta kvar tills vi har ordnat upp detaljerna kring det här. Jag mailar genast över en länk till den här tråden till samtliga riksdagsledamöter och regeringen.

Kram allesammans.
Citera
2010-02-17, 14:24
Medlem
Republiken Sverige skulelmedföra att många saker förlorar sin kungliga status som KTH , FLottan etc.
Citera
2010-02-17, 15:37
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinceres
Republiken Sverige skulelmedföra att många saker förlorar sin kungliga status som KTH , FLottan etc.
Naturligtvis.

Varför KTH kallas just kunglig har jag aldrig förstått. Ingen medlem ur kungafamiljen har väl någonsin gått där? KTH har ingen kunglig status och jag kallar den konsekvent i vardagslag för STH, Stockholms tekniska högskola.
Citera
2010-02-17, 16:06
Medlem
MaxentiusDeciuss avatar
Monarkin kan lika gärna avskaffas. Den känns odemokratisk och förlegad.
Citera
2010-02-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxentiusDecius
Monarkin bör vara kvar. Den känns och är väl förankrad, har ett massivt stöd och är både traditionsrik och en fast punkt för ALLA svenskar!
Citera
2010-02-17, 16:14
Bannlyst
Han ska avskaffas för han fyller ingen funktion, reklam för sverige? hahaha aa tjena .. vem bryr sig om vårat lilla skitland. Dom övriga argumenten att han får lite i proportion till sveriges budget är det töntigaste jag hört. Det är fortfarande 96 miljoner som man kunde göra mycket annat och bättre för.

Någon nämde att någon i hans släkt hade betalat av en stattsskuld? spelar ingen roll ... vi vet alla hur den kungen hade fått de pengarna. De tillhörde knappast han.
Citera
2010-02-17, 16:24
Medlem
KTH, KkvA, Kungl Musikhögskolan, Kungl Konsthögskolan, KFHS, etc. Kungl Dramatiska teatern.

KTH finns även i Kista dvs ej Stockholm säger du Kistas Tekniska Högskola då? (KTH:P)

Det är status i kungl inrättningar. Kungl Flottan är ett till exempel.

Herr Gillberg, menar du att lön är fel att få? Det var Nämligen Karl XIV Johans lön innan han blev Kung som betalade den.

Kungen är demokratisk då man kan avsätta honom, men det vill få personer, i en demokrati bestämmer majoriteten.

Han ger reklam ja, han agerar i cermonier och utan honom skulle Nobelpriset förlora mycket av sin glans.

Han är enormt viktig för Sveriges tradition, Försvarsmakt, scoutkår etc.

Jag skulle gärna vilja se en folkomröstning, så republikanerna och övrigt pack får hålla käften.
Citera
2010-02-17, 16:26
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
KTH har ingen kunglig status och jag kallar den konsekvent i vardagslag för STH, Stockholms tekniska högskola.
Rebelliskt!

Annars så beror namnet på att skolans intagningskrav var "de av Kunglig Majestät fastställda statuterna för KTH".
Senast redigerad av Kingen_king 2010-02-17 kl. 16:33.
Citera
2010-02-17, 18:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, nu har han ju makt, om än inte direkt. Du måste ju ändå medge att han har ett enormt inflytande även utan en formellt politisk makt?

Nästan ingen alls. Du kan ju jämföra med makten hos vår journalistkår och ansvariga utgivare - när kommer krav på demokratisk kontroll av dessa?

Citat:
Dessutom måste jag säga att det är helt vansinnigt att ha den ordning vi har nu med en statschef utan politisk makt. Är det inte bättre att vi ger statschefen makt och samtidigt konstaterar att vi inte kan ha en person som ärver titeln på en sådan tung post som en representant för staten. Alltså vi ger statschefen formell makt och inför samtidigt som är ett med demokrati förenligt statsskick.

Skall vi inte säga så så kan vi dra ett streck i den här tråden en gång för alla.

Det har ju tvärtom visat sig vara en utomordentlig lösning. Sverige rankas ofta som ett av världens mest demokratiska länder.

Citat:
Äntligen fick det här problemet sin lösning. Vad skönt.
Ha det bra allesammans och välkomna till den nyfödda republiken Sverige. Kungen kan sitta kvar tills vi har ordnat upp detaljerna kring det här. Jag mailar genast över en länk till den här tråden till samtliga riksdagsledamöter och regeringen.

Kram allesammans.

Kom gärna med ett hjälpligt genomarbetat förslag på hur Din republikanska författning bör se ut, så skall vi diskutera.
Citera
2010-02-17, 18:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxentiusDecius

Vad du känner har låg relevans, särskilt eftersom Din känsla saknar verklighetsstöd.
Citera
2010-02-17, 19:20
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nästan ingen alls. Du kan ju jämföra med makten hos vår journalistkår och ansvariga utgivare - när kommer krav på demokratisk kontroll av dessa?

Det görs ju hela tiden! P1 har t ex programmet medierna som veckovis granskar och diskuterar medias roll. Tidningar, radio och TV granskar varandra eftersom vi har en fri debatt!!! Detta är dock undantaget kungahuset som aldrig har blivit konfronterade med en kritisk fråga. Att du och en majoritet av rojalisterna inte anser detta vara ett problem tar jag som ett bevis på att ni inte inser vad monarkin har för inflytande och vilket demokratiskt problem detta är. Nämn en annan företeelse som behandlas likadant som dem!

Jag tänkte kolla lite på konstitutionen efter att jag tvättat håret och vägt mig. Återkommer då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in