Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Hur är det möjligt eftersom statschefens jobb är opolitisk? Eftersom vår statschef utför knappt något som skulle kunna "splittra" något. Det är ett meningslöst påstående.
Det är just det som är poängen! Genom att statschefen är opolitisk och står över partistriderna kan han vara allas statschef och representera alla svenskar, nu levande, döda och ännu inte födda.
Men för en republikan, som ser en ständig glädje i splittring och tvedräkt hos folket, är måhända denna verkligt betydande insats för Sveriges väl och ve obegriplig. Denna intellektella brist kan jag nog inte avhjälpa.
Citat:
De historiska banden kan man tycka om eller inte. Om man som jag inte gör det, är det verkligen inte något argument.
De historiska banden har avgörande betydelse alldeles oavsett vad man tycker om dem. På samma sätt som jag inte gillar regn, så är regn likafullt viktigt för t ex grödorna. Visst är det retfullt?
Citat:
Det är verkligen inte många ceremonier han genomför. Jag skulle tro att genene man inte kan nämna en enda. Att påstå att de skulle vara någon sorts förutsättning för demokratin är löjlig. Dels för att demokratin vilar på betydligt viktigare grundvalar, dels för att lite pompa och ståt som just en opolitisk statschef genomför inte bidrar. Vilka ceremonier tänker du på?
Jag skulle gärna se att han tförde fler ceremonier, men vi har redan idag dels de han utför som formellt officiella t ex öppna Riksdagen och ta emot främmande länders sändebud, dels de som är officiella men mindre formella såsom att delta i nationaldagsfirandet och officiera vid Nobelprisutdelningen. Alla dessa är viktiga och älskade av folket. Jag såg gärna ytterligare ceremoniella uppgifter, t ex genom att Konungen bör vara den som formellt utnämner den statsminister som riksdagen väljer och de statsråd som statsministern utser.
Citat:
Eftersom Knugen knappt utför något arbete. En president som sitter lite lösare måste ta sig i kragen, och inte inse att älgjakt inte hör till ämbetet.
Vi vet ju inget om vilken sorts president Sverige skulle få enär Den Republikanska Ligan inte förmår ena sig om en lösning.
Det kan ju bli en president av amerikansk modell, med de problem detta innebär:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tema/100kanslor/bill-clinton-blaljuger-om-lewinsky-affaren-samvetskval-och-gramelse_3683425.svd
Det kan förstås istället bli en president av tysk modell, med de problem detta för med sig:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tysklands-president-avgar_6859567.svd
I detta perspektiv tycker nog de flesta svenskar att en statschef som jagar älg är en rätt trivsam figur. Älgjakten, en urgammal svensk sedvänja, av nästan sakral innebörd, hör därtill givetvis när till monarken såsom jagkt gjort i alla tider.