2012-07-29, 22:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Med hänsyn till den grundlagsfästa politiska programordningen (RF 1:2) som jag ovan citerat, så vill jag främst fråga monarkiförespråkarna följande.

På vilket sätt bidrar monarkin, som en del av den offentliga verksamheten, till förverkligandet av den politiska programordningen?

Det finns flera sätt, utan krav på inbördes rangordning tar jag tre:

a) Politisk stabilitet. Genom att de politiska partierna inte behöver kampas om statschefsposten, tan kan koncentrera sig på "genomförandefrågor" så kraftsplittras inte politiken mer än redan.

b) Historisk kontinuitet. Svenska folket påminns ständigt om våra historiska band, vilket bidrar till att upprätthålla det nationella ansvaret för landet och demokratin.

c) Ceremoniell högtidlighet. Dessa ceremonier skapar samling kring landet, våra värden och bidrar till den sammanhållning som är så viktig för att demokratin skall kunna överleva.

Så för att demokratin skall överleva, krävs nationell sammanhållning, vilket monarkin på olika sätt bidrar till. Hur tror Du att en repblikansk lösning hade löst en sådan uppgift?
Citera
2012-07-30, 06:59
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det finns flera sätt, utan krav på inbördes rangordning tar jag tre:

a) Politisk stabilitet. Genom att de politiska partierna inte behöver kampas om statschefsposten, tan kan koncentrera sig på "genomförandefrågor" så kraftsplittras inte politiken mer än redan.
Hur är det möjligt eftersom statschefens jobb är opolitisk? Eftersom vår statschef utför knappt något som skulle kunna "splittra" något. Det är ett meningslöst påstående.

Citat:
b) Historisk kontinuitet. Svenska folket påminns ständigt om våra historiska band, vilket bidrar till att upprätthålla det nationella ansvaret för landet och demokratin.
De historiska banden kan man tycka om eller inte. Om man som jag inte gör det, är det verkligen inte något argument.

Citat:
c) Ceremoniell högtidlighet. Dessa ceremonier skapar samling kring landet, våra värden och bidrar till den sammanhållning som är så viktig för att demokratin skall kunna överleva.
Det är verkligen inte många ceremonier han genomför. Jag skulle tro att genene man inte kan nämna en enda. Att påstå att de skulle vara någon sorts förutsättning för demokratin är löjlig. Dels för att demokratin vilar på betydligt viktigare grundvalar, dels för att lite pompa och ståt som just en opolitisk statschef genomför inte bidrar. Vilka ceremonier tänker du på?

Citat:
Så för att demokratin skall överleva, krävs nationell sammanhållning, vilket monarkin på olika sätt bidrar till. Hur tror Du att en repblikansk lösning hade löst en sådan uppgift?
Eftersom Knugen knappt utför något arbete. En president som sitter lite lösare måste ta sig i kragen, och inte inse att älgjakt inte hör till ämbetet.
Citera
2012-07-30, 07:01
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nu har jag inte sett OS-invigningen, eller för den delen något annat av OS-cirkusen, men varför förväntar sig någon att kungafamiljen skall delta där? Är det någon form av statshandling med OS? Vad blev sämre av att de inte var där? Har Sverige missat några medaljer pga detta?

Du har naturligtvis helt rätt. Knugens närvaro gör varken till eller ifrån. Man kan också tycka att en statschef har annat för sig än att bevista sportevenemang. Något han är ganska frikostig med för övrigt.
Citera
2012-07-30, 07:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Om Du inte anser att dagens statschef fullgör sin uppgift på ett bra sätt, så borde Du driva frågan om att byta statschef - inte att byta statsskick. Det finns ju ett flertal legitima tronföljare att välja på.

Ha ha ha! Jo du! Om jag förstått saken rätt så har vi att välja mellan Hakan, Gaffeln, Ciggen och Lytet. Nej, jag tror jag föredrar byte av statsskick.
Citera
2012-07-30, 10:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du har naturligtvis helt rätt. Knugens närvaro gör varken till eller ifrån. Man kan också tycka att en statschef har annat för sig än att bevista sportevenemang. Något han är ganska frikostig med för övrigt.

Den uppmärksamme läsaren noterar att jag inte påstår någonting, utan fastmer ställer frågor emedan jag som sagt inte åsett här omnämnda evenemang.
Citera
2012-07-30, 10:21
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ha ha ha! Jo du! Om jag förstått saken rätt så har vi att välja mellan Hakan, Gaffeln, Ciggen och Lytet. Nej, jag tror jag föredrar byte av statsskick.

Ditt frekventa användande av öknamn länder Dig icke till heder. Men det är Dig knappast obekant och heller knappast ett problem för den som ingen har.
Citera
2012-07-30, 10:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Hur är det möjligt eftersom statschefens jobb är opolitisk? Eftersom vår statschef utför knappt något som skulle kunna "splittra" något. Det är ett meningslöst påstående.

Det är just det som är poängen! Genom att statschefen är opolitisk och står över partistriderna kan han vara allas statschef och representera alla svenskar, nu levande, döda och ännu inte födda.

Men för en republikan, som ser en ständig glädje i splittring och tvedräkt hos folket, är måhända denna verkligt betydande insats för Sveriges väl och ve obegriplig. Denna intellektella brist kan jag nog inte avhjälpa.

Citat:
De historiska banden kan man tycka om eller inte. Om man som jag inte gör det, är det verkligen inte något argument.

De historiska banden har avgörande betydelse alldeles oavsett vad man tycker om dem. På samma sätt som jag inte gillar regn, så är regn likafullt viktigt för t ex grödorna. Visst är det retfullt?

Citat:
Det är verkligen inte många ceremonier han genomför. Jag skulle tro att genene man inte kan nämna en enda. Att påstå att de skulle vara någon sorts förutsättning för demokratin är löjlig. Dels för att demokratin vilar på betydligt viktigare grundvalar, dels för att lite pompa och ståt som just en opolitisk statschef genomför inte bidrar. Vilka ceremonier tänker du på?

Jag skulle gärna se att han tförde fler ceremonier, men vi har redan idag dels de han utför som formellt officiella t ex öppna Riksdagen och ta emot främmande länders sändebud, dels de som är officiella men mindre formella såsom att delta i nationaldagsfirandet och officiera vid Nobelprisutdelningen. Alla dessa är viktiga och älskade av folket. Jag såg gärna ytterligare ceremoniella uppgifter, t ex genom att Konungen bör vara den som formellt utnämner den statsminister som riksdagen väljer och de statsråd som statsministern utser.

Citat:
Eftersom Knugen knappt utför något arbete. En president som sitter lite lösare måste ta sig i kragen, och inte inse att älgjakt inte hör till ämbetet.

Vi vet ju inget om vilken sorts president Sverige skulle få enär Den Republikanska Ligan inte förmår ena sig om en lösning.

Det kan ju bli en president av amerikansk modell, med de problem detta innebär: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tema/100kanslor/bill-clinton-blaljuger-om-lewinsky-affaren-samvetskval-och-gramelse_3683425.svd

Det kan förstås istället bli en president av tysk modell, med de problem detta för med sig:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tysklands-president-avgar_6859567.svd

I detta perspektiv tycker nog de flesta svenskar att en statschef som jagar älg är en rätt trivsam figur. Älgjakten, en urgammal svensk sedvänja, av nästan sakral innebörd, hör därtill givetvis när till monarken såsom jagkt gjort i alla tider.
Citera
2012-07-30, 10:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ditt frekventa användande av öknamn länder Dig icke till heder. Men det är Dig knappast obekant och heller knappast ett problem för den som ingen har.

Nu handlar det i och för sig inte om öknamn, även om jag förstår att du vill dra uppmärksamheten från det pinsamma faktum. Om nu statschefen skulle var med brallorna nere, bokstavligt eller bildligt, och följden är att han måste avgå. Då anser du på fullt allvar att någon av de fyra tronföljarma ska ta över?
Citera
2012-07-30, 15:03
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Är det verkligen att vara elitistisk att önska att statschefen ska lunna sköta sitt jobb????!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Vad exakt är det han inte klarar av?

Citat:
Det vore närmast stötande att ge den mannen utökade befogenheter, då han knappt kan sköta de han redan har.

Citat:
Hur missköter han dessa då?

Nå?
Citera
2012-07-30, 15:05
Medlem
Dolgtrases avatar
När griniga republikaner undrar om monarkisterna på fullt allvar kan finna sig i tronföljden borde de erinra sig den undersökning som utfördes vid Göteborgs universitet i våras. Man konstaterade då att stödet för Victoria är det starkaste som någonsin uppmätts för en offentlig person sedan SOM-undersökningarna startade.
Citera
2012-07-30, 19:18
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Nå?

Hur han missköter jobbet? Ja, till att börja med är han knappt på jobbet. Borde vara anledning nog. Men bortsett från frånvaron, vilken vi nog ska vara tacksamma för, gör han bort sig i tid och otid. Det är väl bara att ta Brunei som exempel, där de skyller på UD. Att innehavaren till landets högsta ämbete skyller ifrån sig för att han inte kan använda sunt förnuft är direkt plågsamt.
Citera
2012-07-30, 19:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
...
Jag skulle gärna se att han tförde fler ceremonier, men vi har redan idag dels de han utför som formellt officiella t ex öppna Riksdagen och ta emot främmande länders sändebud, dels de som är officiella men mindre formella såsom att delta i nationaldagsfirandet och officiera vid Nobelprisutdelningen. Alla dessa är viktiga och älskade av folket. Jag såg gärna ytterligare ceremoniella uppgifter, t ex genom att Konungen bör vara den som formellt utnämner den statsminister som riksdagen väljer och de statsråd som statsministern utser.
...
I detta perspektiv tycker nog de flesta svenskar att en statschef som jagar älg är en rätt trivsam figur. Älgjakten, en urgammal svensk sedvänja, av nästan sakral innebörd, hör därtill givetvis när till monarken såsom jagkt gjort i alla tider.

Då kanske jag kan glädja dig med att nobelfesten inte ingår i hans plikter som statschef. Fixar vi republik så är det inget som hindrar nobelkommittén, (eller vilka som nu bestämmer), att bjuda honom ändå.

Att jaga älg ingår inte heller i hans roll som statschef. Att dylika fritidssysselsättningar läggs in i hans officiella kalender säger en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in