Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Det blev mycket demagogi och argumentationsfel nu från människorättsmotståndarna.

”Människorättsmotståndarna”, säger du. Jag antar att jag är en av dessa? Tja, det står i alla fall i stilfull kontrast till ett PM jag fick nyligen där det förkunnas att jag är en ”judeälskande PK-bög” och ”jävla rasförrädare”.
Men du har fel. Jag är ingen motståndare till människors rättigheter. Det finns emellertid både rättigheter och skyldigheter. Och som jag sade tidigare tycker jag att vissa människor begår handlingar så grova att de kan sänka sitt eget människovärde. En sak är i alla fall säker. Dessa handlingar reducerar eller förverkar deras rättigheter. Så fungerar ett rättssamhälle, och jag tror på rättssamhället.
Du har upphöjt dina moraliska lagar till järnhårda principer och du har inte minsta avsikt att ens teoretisera kring konsekvenserna av dem. Exempelvis har du tydliggjort att du gärna driver frågan om den enskildes frihet hur långt som helst även om skötsamma och hederliga medborgare blir lidande av det. Du förnekar inte människans dåliga sidor, du bara struntar i dem. Endast principen har betydelse. En oansvarig och farlig inställning tycker jag.
En god människa med båda fötterna på jorden skulle säkert säga dig att trots det givna människovärdet så är det en tråkig sanning att mången person begår våldsamma och kränkande handlingar mot andra människor. Det innebär att dessa brottslingar kan bli dömda till olika straff, ibland av rättsväsendet, ibland av andra människor. Den goda och förnuftiga människan skulle också säga att det unika människovärdet inte försvinner oavsett vilka handlingar som utförs.
Jag är inte denna goda människa. Men jag är heller ingen människorättsmotståndare. Jag har flera gånger tidigare i tråden redogjort för varför jag föredrar och tror på monarkin. Jag tror också på demokratin, den sunda oenigheten, även om den har brister. I vårt land är monarki och demokrati förenligt. Jag är ingen fiende till demokrati eller människors rättigheter. Men jag är realist och ser rättsväsendet som en nödvändighet i ett civiliserat samhälle.
Naturligtvis förväntar jag mig nya extrema vinklingar och överdrifter om monarkins och min egen ondska mot mänskligheten.