2008-10-07, 18:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Det gör...

Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Det finns inget demokratiskt med att ha en liten grupp av människor som genom arvsrätt har privilegier gentemot andra. Möjligen om vi valde vår kung.

...vi. Ofta flera gånger per mandatperiod röstar riksdagen om motioner som vill införa republik. Dessa blir alltid avslagna.
Citera
2008-10-07, 18:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Det där...

Citat:
Ursprungligen postat av Magnius
Strix, jag tycker personligen att vi borde gå tillbaka till valkungadömet, och alltså välja kung, som vi gjorde ända tills Gustav Vasa ändrade på det, tycker du också att det vore bättre?

...valkungadömet har nog överskattats en aning. Bara ett fåtal kandidater kunde uppträda och bara en liten mängd män kunde delta i val och bekräftelse. Det var en lösning för dåtidens "förbundsstat" och ståndssamhälle, men skulle antagligen passa vårt samhälle rätt dåligt, främst för att det då går politik i frågan och jag vill gärna ha en opolitiskt, men utökad monarki.
Citera
2008-10-07, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Ja måste säga att det är intresant. I och med detta så börjar vi närma oss den republik som jag och andra strävar efter.
Dock så räcker inte detta eftersom Vi fortfarande har demokratiska problem t.ex. Kungens åtlasimunitet (RF kap.5 §7) och deras icke rätt att välja religon (SO §4) m.m.
Ifos så kan man ju då betänka att den person som ställer upp i valet om att bli Sveriges Statsöverhu(f)vud vet vad han/hon ger sig in på och accepterar spelreglerna.
Men det duger endå inte. Man ska inte kunna själv välja eller väljas bort från grundlagstadgade fri och rättigheter!

Vad tror du om det?

EDIT: Källor i lagtext

Kungen skulle då fungera ungefär som en president, men vi behåller titeln kung då den titeln har en lång tradition och historia i vårt land.

Sedan efter fyra år har vi ett val och väljer en ny kung, det låter mycket intressant enligt mig.

Sedan så kan vi ändra lite, kanske ha någon sorts ceremoni med en nykrönt kung, sedan kan vi ändra så att kungen kan åtalas mm, det blir en kompromiss så att säga.
Citera
2008-10-07, 18:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är precis...

Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Jag kapitulerar gällande apanaget, detta gör det dock inte mer försvarbart, tvärtom.

...så som Ni brukar debattera.
Först klaga på kostnaderna, sedan när Ni blir överbevisade klaga på något annat. Släpp avundsjukan och njut av den monarkiska trevnaden.
http://www.youtube.com/watch?v=9VSvbbtdj1s&feature=related
Citera
2008-10-07, 18:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Att...

Citat:
Att representera Sverige och kränga JAS-Plan är väl inte helt opolitiskt?!

...representera Sverige är opolitiskt. Att marknadsföra Sverige torde också vara det så länge det är i samklang med riksdagens intentioner. Har aldrig hört något gnäll om dessa saker. Det är väl främst andra saker som de avundsjuka gnäller om.
Citera
2008-10-07, 19:12
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...så som Ni brukar debattera.
Först klaga på kostnaderna, sedan när Ni blir överbevisade klaga på något annat. Släpp avundsjukan och njut av den monarkiska trevnaden.
http://www.youtube.com/watch?v=9VSvbbtdj1s&feature=related

Skön kommentar

Apanagets summa är inte det som jag motsätter mig, det är kungahuset som helhet.
Citera
2008-10-07, 19:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Man kan...

Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Skön kommentar

Apanagets summa är inte det som jag motsätter mig, det är kungahuset som helhet.

...alltid byta kungahus, det har vi gjort flera gånger under historiens gång, men vi har ingen rätt att avskaffa monarkin som system. Men givetvis kan vi ändra det monarkiska systemets innehåll, det tycker jag att vi till dels bör göra.
Citera
2008-10-07, 19:16
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Kungen skulle då fungera ungefär som en president, men vi behåller titeln kung då den titeln har en lång tradition och historia i vårt land.

Sedan efter fyra år har vi ett val och väljer en ny kung, det låter mycket intressant enligt mig.

Sedan så kan vi ändra lite, kanske ha någon sorts ceremoni med en nykrönt kung, sedan kan vi ändra så att kungen kan åtalas mm, det blir en kompromiss så att säga.

Hehe, ja Vi "kompromissar" till en Republik. Jag tror inte vår käre vän "Strix m/94" är så förtjust i vårt förslag. Den ända reälla skillanden blir ju då att den valda personen kallas just för kungt mn är en president. Men gärna för mig
Citera
2008-10-07, 19:22
Bannlyst
Citat:
Hehe, ja Vi "kompromissar" till en Republik. Jag tror inte vår käre vän "Strix m/94" är så förtjust i vårt förslag. Den ända reälla skillanden blir ju då att den valda personen kallas just för kungt mn är en president. Men gärna för mig

Plus att han får en krona och bor i slottet

Men det vora faktiskt ett bra sätt, på så vis bevarar vi traditioner plus att vi har en full demokrati.

Är du med på detta Strix?
Citera
2008-10-07, 19:24
Medlem
GrovSnus01s avatar
Citat:
Plus att han får en krona och bor i slottet

Men det vora faktiskt ett bra sätt, på så vis bevarar vi traditioner plus att vi har en full demokrati.

Är du med på detta Strix?

Snälla Strix så enas vi alla och går ut och dricker öl. Du kan dricka portvin om du vill!
Citera
2008-10-07, 19:25
Bannlyst
Citat:
Snälla Strix så enas vi alla och går ut och dricker öl. Du kan dricka portvin om du vill!

Sedan lämnar vi in ett lagförslag om detta till riksdagen....
Citera
2008-10-07, 20:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Nej...

Citat:

...Du har rätt. Dubbel bokföring och falsk marknadsföring är inga metoder jag hyllar. Förvisso kan en kung väljas, men han kan inte avsättas. i alla fall inte genom val, utan han sitter på livstid (vilket på medeltiden inte behövde vara särskilt länge.)
En president är (borde vara) en befattning som väljs på en bestämd tid för att därefter eventuellt väljas om, t ex Uhro Kekkonnen.
Man måste betänka att även när vi formellt hade valkungadöme så var det bara ur ett eller två hus som denna kung kunde utses, så inslaget av arv var betydande. http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/kungar/kungalangd.htm

Nej, vi skall såsom gammalt och fornt varit haver alltfort vara en monarki. Vem som är kung och vilka uppgifter han skall ha kan vi alltid diskutera, precis som svenskar gjort i århundraden. Men någon rätt att omkullkasta vår hävdvunna monarkiska princip, det har vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in