Citat:
Ursprungligen postat av GrovSnus01
Hehe, ja Vi "kompromissar" till en Republik. Jag tror inte vår käre vän "Strix m/94" är så förtjust i vårt förslag. Den ända reälla skillanden blir ju då att den valda personen kallas just för kungt mn är en president. Men gärna för mig

...Du har rätt. Dubbel bokföring och falsk marknadsföring är inga metoder jag hyllar. Förvisso kan en kung väljas, men han kan inte avsättas. i alla fall inte genom val, utan han sitter på livstid (vilket på medeltiden inte behövde vara särskilt länge.)
En president är (borde vara) en befattning som väljs på en bestämd tid för att därefter eventuellt väljas om, t ex Uhro Kekkonnen.
Man måste betänka att även när vi formellt hade valkungadöme så var det bara ur ett eller två hus som denna kung kunde utses, så inslaget av arv var betydande.
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/kungar/kungalangd.htm
Nej, vi skall såsom gammalt och fornt varit haver alltfort vara en monarki. Vem som är kung och vilka uppgifter han skall ha kan vi alltid diskutera, precis som svenskar gjort i århundraden. Men någon rätt att omkullkasta vår hävdvunna monarkiska princip, det har vi inte.