2010-06-27, 02:06
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
MEN FLYTTA TILL NÅTT JÄVLA LAND SOM HAR REPUBLIK SÅ DU KAN GÖRA DET DÅ DIN VIRRPANNA.
Problem solved!

Oohh, dagens inlägg! Tycker man inte som du då ska man flytta! Är herrn möjligtvis nazist?
Citera
2010-06-27, 05:08
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
En förbättring ur mitt perspektiv men som jag säger, inte ur allas, inklusive din.
Och endast en metafysisk fordel dessutom, allt annat lika. Som sagt, du vill att vi skall byta statsskick bara for att roa dig.
Citat:
Vilken är fördelen att behålla monarkin förutom att den finns? Det är ju ditt enda argument. Vad skulle försämringen bestå av? Har inte fått riktigt klarhet i detta. Blir det dyrare, mindre demokratiskt eller något annat?
Som sagt behover man rimligen inte nagot argument for att inte andra pa saker och ting om foreslagna andringar inte medfor nagra forbattringar.

Huruvidare det blir dyrare, mindre demokratiskt eller samre pa nagot annat satt beror forstas vad som skall ersatta monarkin. Du foresprakar att vi skall byta till samma system som i Finland men vagrar ga in pa detaljer. Andra vill avskaffa statschefsambetet helt och hallet och det finns ett otal andra forslag och teorier. Det ar ganska svart att peka pa vad som kanske kan bli samre om det inte finns nagot sarskilt alternativ att jamfora med.
Citat:
Struntar i vad de "två ledande medlemmarna", vilka de än må vara, i republikanska föreningen förespråkar, är inte medlem av föreningen.
Ar du emot ett avskaffande av monarkin som innebar ett avskaffande av statschefsposten i sin helhet? Sag att de bleve en folkomrostning och det var det ena alternativet och att behalla monarkin som idag det andra.
Citat:
Du tycker ju att det är "lajbans" med monarki. På vilket sätt är det en mer korrekt åsikt, eller är det just det, en åsikt?
Jag skulle inte forespraka monarki om vi hade en tabula rasa. Sa lajbans tycker jag det ar med monarki. Idag har vi dock en monarki och jag tycker det ar ganska rimligt att krava, har som i alla andra fragor, att det finns nagon sorts nytta med att gora forandringar. Det ar ju inte sa att det saknas konkreta samhallsproblem for det politiska maskineriet att agna sig at. Eller hur?
Citat:
Det är ju en intelligent åsikt att vilja behålla monarkin till vilket pris som helst! Eller är republik relevant om det är mer lönsamt än monarki?
Var har jag skrivit nagot som paminner om att jag vill behalla monarkin till vilket pris som helst? Behall dina halmgubbar for dig sjalv.
Citat:
Det finska systemet har bl.a.fördelen av att man kan välja statschef, oväntat svar va? Sen kan du ju läsa dig till resten, orkar inte skriva allt här.
Du kan val skriva ned sag de tre storsta fordelarna med det finska systemet (forutom att du far rosta pa statschef). Hall dig garna till sadana som endast ar mojliga att atnjuta utan monarki sa att vi haller oss on topic. En liten lista i punktform kan ju inte vara sa svart att "orka" om man ser till hur langa inlagg du annars ar maktig.
Citat:
En regering blir ju inte stabilare av hur man har tillsatt en statschef, det borde till och med du veta.
Det beror naturligvis pa vilken roll statschefen har i konstitutionen. Om statschefen ar regeringsbildare som i USA sa blir regeringarna ytterst stabila. Om statschefen inte har med saken att gora som i Sverige sa spelar det ingen roll.
Citat:
Du skojar med mig, menar du att kungen borgar för en effektiv statsförvaltning, han har ju inget med saken att göra???
Var har jag skrivit nagot sadant? Forsok lasa innantill innan du svarar.
Citat:
Då kanske man borde ärva andra ämbeten också, varför är kungahuset de enda?
Om du har nagra forslag pa ambeten dar vi skulle fa konkreta matbara fordelar om vi borjade tillsatta dem genom arv sa far du garna beratta om dem.
Citera
2010-06-27, 13:06
Medlem
Citat:
Oohh, dagens inlägg! Tycker man inte som du då ska man flytta! Är herrn möjligtvis nazist?
Är nazister för monarki? hmm visste inte de. Eller ribban kanske helt enkelt är så låg för att bli nazist att så fort man tycker någon som så gärna vill ha republik kan flytta till ett land med republik så blir man nazist.
Senast redigerad av Big_Cohones 2010-06-27 kl. 13:12.
Citera
2010-06-28, 00:32
Medlem
Vad finns det egentligen för alternativ till monarki/republik, utför statschefen några egentligen vitala uppgifter? Stora handelsprojekt mellan länder ser jag inte som vitala. Ej heller att h*n blir landets "ansikte utåt". Är ett land utan varken monark eller motsvarande statschef ens på fråga?
Citera
2010-07-06, 00:29
Medlem
Kurrets avatar
Varför kan man inte låta monarkin fungera som kyrkan gör? dvs man kan gå ur om man vill och därmed sluta betala till den. I sådana fall kan jag absolut köpa att vi ska ha kvar monarkin
Citera
2010-07-13, 13:39
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
...och i princip varenda en av dom går till webbplatser som handlar om folk i INTERNATIONELLA organisationer, eller svenska grenar av INTERNATIONELLA organisationer eftersom titeln är ett INTERNATIONELLT påfund.

Det finns ingen HELSVENSK idrottsförening, politisk förening, fackförening, hembygdsförening eller någon annan förening som jag känner till som har en "generalsekreterare". Visst, jag känner ju inte till alla så det finns säkert några - men att påstå att det är "vanligt" är bara korkat.

Har du något bra förslag istället för Generalsekreterare?
Citera
2010-07-13, 13:51
Medlem
Kungen kostar oss ca 50 miljoner om året, men drar in flera miljarder till Sverige. En president är inte billigare, men drar in mycket mindre till ett land. Ni som klagar på utgifterna till kungen, hur mycket drar ni in varje år till Sverige?
Citera
2010-07-13, 14:28
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Kungen kostar oss ca 50 miljoner om året, men drar in flera miljarder till Sverige. En president är inte billigare, men drar in mycket mindre till ett land. Ni som klagar på utgifterna till kungen, hur mycket drar ni in varje år till Sverige?

Drar kungen in flera miljarder till Sverige?

Vilken sagobok har du läst nu?
Citera
2010-07-13, 21:07
Medlem
rixard86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418

Svenska folket drar in bra mycket mer pengar till Sverige än "kungen" någonsin kommer att göra. (miljarder? wtf...) Folket själva representerar sitt land på gott och ont och vi behöver inte skicka ut nån "kung" för att sprida falska bilder av Sverige.
Citera
2010-07-13, 21:16
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Drar kungen in flera miljarder till Sverige?

Vilken sagobok har du läst nu?

Citat:
Ursprungligen postat av rixard86
Svenska folket drar in bra mycket mer pengar till Sverige än "kungen" någonsin kommer att göra. (miljarder? wtf...) Folket själva representerar sitt land på gott och ont och vi behöver inte skicka ut nån "kung" för att sprida falska bilder av Sverige.

Finns beräkningar att själva bröllopet var värt drygt 2 miljarder i inkomster. så nog är kungahuset en bra reklampelare , en billig sådan också...

Vad slår högst raklamvärde, vid eventuellt utländsk besök? Kungen eller president?

Vem kommer man ihåg bäst ? Vem kommer ihåg namnet på islands president? eller finlands? Utan tjuvtitta... Däremot namnet på danmarks drottning eller norges kung lättare komma ihåg...
Vilken man dra slutsatsnen kung o prinssesor slår bättre än presidenter...
Citera
2010-07-13, 21:35
Medlem
rixard86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Finns beräkningar att själva bröllopet var värt drygt 2 miljarder i inkomster. så nog är kungahuset en bra reklampelare , en billig sådan också...

Vad slår högst raklamvärde, vid eventuellt utländsk besök? Kungen eller president?

Vem kommer man ihåg bäst ? Vem kommer ihåg namnet på islands president? eller finlands? Utan tjuvtitta... Däremot namnet på danmarks drottning eller norges kung lättare komma ihåg...
Vilken man dra slutsatsnen kung o prinssesor slår bättre än presidenter...

Vad är det för beräkningar du pratar om?

Hmm, heter inte finlands typ Marja nånting (fan Tarja). Har ingen aning om resten
Finns ytterst få jag vet namnet på men de flesta är väl nog presidenter skulle jag tro. Kan på sin höjd kung Hakon och Mette (fan han hette visst Håkon...) Kan också Brittiska kungahuset litegrann. Elizabeth och Prins Charles va?
Citera
2010-07-13, 21:48
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rixard86
Vad är det för beräkningar du pratar om?

Hmm, heter inte finlands typ Marja nånting (fan Tarja). Har ingen aning om resten
Finns ytterst få jag vet namnet på men de flesta är väl nog presidenter skulle jag tro. Kan på sin höjd kung Hakon och Mette (fan han hette visst Håkon...) Kan också Brittiska kungahuset litegrann. Elizabeth och Prins Charles va?

Som svenska handelinstitut har gjort:
"2,5
miljarder i inkomster från bland annat turism och shopping, beräknas bröllopet ge. Men ännu är bara 70 procent av Stockholms hotellrum bokade bröllopshelgen, en normal sommarbeläggning.
20
miljoner beräknas själva bröllopet kosta. Kungen och regeringen delar lika"

"– Bröllopet är ett utmärkt tillfälle för oss att marknadsföra Stockholm och Sverige och på så sätt locka fler besökare och stärka företagandet, sa Olof Zetterberg. Vi räknar med att PR-värdet blir ca 800 miljoner kronor med både tv, radio, tryckt media och Internet."

med mera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in