Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 12:32
  #1
Medlem
Hyddan92s avatar
Hej, nu har jag erbjudits att flytta till Skottland av en vän till mig som precis gjort detsamma, han har en tillfällig lägenhet och säger att bostadsmarknaden och arbetsmarknaden båda är väldigt goda och att vi snabbt kan få en egen lägenhet och fixa jobb.

Min vän är inte svensk utan en Amerikan som även har EU-medborgarskap.

Jag undrar om det finns några här som bor i Skottland och kan säga ifall detta stämmer? Sen undrar jag hur det ser ut med visum och sådant, UK är medlemmar i EU men inte i Schengen så vad måste jag fixa för att flytta till Skottland och få jobba och stanna där?

På lång sikt har jag ett mål att flytta till Australien, en annan vän sa att det är lättare att flytta dit om man är en permanent resident i ett annat land i samväldet. Hur fungerar det och stämmer det?

Tips rent allmänt om jobbmöjligheter och annat i Skottland uppskattas. Målet är Glasgow, men jag utesluter inte att det kan bli Edinburgh eller något mindre ställe runtomkring.
Citera
2018-10-07, 15:20
  #2
Medlem
Vibeckees avatar
Jag bor inte i Skottland men i nord England men vi är ju båda del av uk.
Flyttade hit 2014 , behövde inget mer än passet med mig.
För att kunna arbeta behöver du national insurance number , för att få detta behöver du boka tid online och sen får du en besökstid. Själva mötet ( mitt var på jobbcentre i Newcastle ) tar ca 10-15 min dom tar kopia på ditt pass frågar om din adress och varför du flyttat hit mm
Du får direkt ett temporärt NI nummer och ditt riktiga kommer med posten efter ca 5 veckor.
Att öppna bankkonto var lite knepigare där ville dom ha proof of address I utility bill ( typ el räkning ) vilket är svårt när man är nyinflyttad 😏
För att arbeta behöver du vara ni nummer och bankkonto sen är det bara att köra på , lycka till 😊
Citera
2018-10-07, 15:34
  #3
Medlem
DiagnosABs avatar
Alltså, Skottland är ett jävligt trevligt ställe och som ovan sagt är det formella enkelt fixat.

Men bostad och arbetsmarknad jättebra? Eh, nej... Där du kan få jobb kommer du inte att ha råd med vettig bostad och där det finns billiga bostäder finns det inga jobb...

Om du har nån eftertraktad utbildning eller dyligt så kan du ju få vettig lön, men du måste inse att vanliga skitjobb i affärer, pubar, vård osv betalar inte bra nog för att du ska kunna ha en egen etta ens i slumkvarteren. Är ni två så kan det ju funka, men annars blir det uthyrningsrum med strikta regler som gäller.

Tänk även på att det är standard att betala åtminstone två hyror när du flyttar in och att uppvärmningskostnaderna är horribla iom kass isolering i alla hus.
Citera
2018-10-07, 15:37
  #4
Medlem
Bodde 5 år i Skottland, var skall du bo, stor skillnad på de olika städerna.

Jobbade även ytterligare 8 år i Uk och som tidigare skribent skrev är NI numret oerhört viktigt.
Citera
2018-10-08, 15:52
  #5
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Bodde 5 år i Skottland, var skall du bo, stor skillnad på de olika städerna.

Jobbade även ytterligare 8 år i Uk och som tidigare skribent skrev är NI numret oerhört viktigt.

Glasgow är tanken.
Citera
2018-10-08, 15:54
  #6
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Alltså, Skottland är ett jävligt trevligt ställe och som ovan sagt är det formella enkelt fixat.

Men bostad och arbetsmarknad jättebra? Eh, nej... Där du kan få jobb kommer du inte att ha råd med vettig bostad och där det finns billiga bostäder finns det inga jobb...

Om du har nån eftertraktad utbildning eller dyligt så kan du ju få vettig lön, men du måste inse att vanliga skitjobb i affärer, pubar, vård osv betalar inte bra nog för att du ska kunna ha en egen etta ens i slumkvarteren. Är ni två så kan det ju funka, men annars blir det uthyrningsrum med strikta regler som gäller.

Tänk även på att det är standard att betala åtminstone två hyror när du flyttar in och att uppvärmningskostnaderna är horribla iom kass isolering i alla hus.

Nej har ingen utbildning över gymnasial, och ingen yrkes där heller. Jag har inte jätte mycket arbetserfarenhet från Sverige heller för den delen.

Jag har jobbat temporära jobb inom metallindustri, slakteri, hemtjänsten och som skolvikarie.
Citera
2018-10-08, 19:10
  #7
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Nej har ingen utbildning över gymnasial, och ingen yrkes där heller. Jag har inte jätte mycket arbetserfarenhet från Sverige heller för den delen.

Jag har jobbat temporära jobb inom metallindustri, slakteri, hemtjänsten och som skolvikarie.

Då ska du nog titta lite på jobbsökarsiter och kolla vilka löner som gäller. Sen kollar du vad lägenheter kostar i samma områden. Du kan få lite av en chock... Tänk också på att även om bilar är billiga att köpa så kostar försäkringen skjortan (och byxorna!) för yngre personer. Så du måste kunna ta dig till jobbet utan bil.

Så visst kan det bli stenhårt att få det att funka, men jag måste ändå säga att Skottland är underbart med de trevligaste människor jag träffat. Kan du så åk!
Citera
2018-11-18, 15:31
  #8
Medlem
Dagazs avatar
Om du ska bo i Glasgow kan jag rekommendera att leta efter en lägenhet i Southside istället för West End som är trendigt och dyrt. Shawland är trevligt, nära två stora parker och lägenheterna är billigare. Därifrån går det buss och tåg in till city och bil är knappast nödvändigt. West End och Southside är de trevligaste områdena i Glasgow, i mitt tycke. Välj Glasgow istället för Edinburgh! Det är inte lika estetiskt vackert i Glasgow, men det är skotskt på riktigt. Rightmove.co.uk och gumtree.co.uk är lätt att hitta lägenheter igenom.

Lönerna i Skottland är dåliga, speciellt om man inte har någon utbildning. Det är dock relativt lätt att få jobb. Använd gumtree och indeed för att hitta jobb. Ett tips är att skriva in "swedish" i sökfältet, för det finns en del call centers och sånt som anställer svenskar i Glasgow. En bra början och du lär känna många! Vill du tjäna mer än så kan du jobba i bar eller som servitris där man får dricks. Det finns även väldigt många slaktare i Skottland, små familjeföretag som är utspridda överallt. Man betalar inte skatt på £11,850 varje år (personal allowance) vilket är nice förstås.

Men ja, det är relativt enkelt att hitta jobb och boende. Speciellt boende. När du kollar efter lägenheter får du komma ihåg att det tillkommer council tax på hyran och att elen är snordyr i Skottland. Har en lägenhet council tax B blir det cirka 100 pund extra i månaden och det måste man betala, så lägg på minst det. Jag bor i en jättestor lägenhet med två sovrum och betalar 650 pund i månaden i ren hyra. Sedan council tax 100 pund i månaden på det. Elen är 220 pund i månaden! Men det kan vara billigare i städerna, minns inte. Leta efter lägenheter med tvåglasfönster annars kommer det bli kallt och dyrt. Alla lägenheter har även sina egna varmvattenberedare och det kan kosta en del i el.

Depositionen ligger på en hyra, så första månaden måste man betala deposition + första hyran. Depositionen ska hållas säkert hos en tredje part enligt lagen, men tyvärr brukar det vara svårt att få tillbaka den då många hyresvärdar ser det som en extra bonus. Speciellt i Glasgow.

Jag bor långt ute i norra delarnas obygd, så det är dyrt här. Ni kan nog dock räkna med att ni får lägga 500 pund var för alla lägenhetskostnader om ni delar och hittar något för 600 pund/månad. En lön för okvalificerat arbete kan landa på cirka 1200 pund efter skatt tror jag. Så det är inte mycket som blir över, men det går om man är två! Är ju billigare med mat, alkohol etc än i Sverige.

Visum behövs ej för svenskar, får se vad som gäller efter Brexit men just nu är det fritt fram att komma och gå som man vill. Att öppna bankkonto är krångligt, men din arbetsgivare kan hjälpa dig med sånt. Får du en lägenhet skickar din council snart brev till dig och det räknas som ett officiellt dokument och kan användas för alla andra saker som att öppna bankkonto.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2982905

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback