2018-10-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorf
Problemet är att sammanflätningen upphör när en mätning görs, så det går inte att använda för informationsöverföring.
Kan man sammanfläta mer än två partiklar?
Kan man göra det stegvis, så att man först sammanflätar 2, och respektive partikel sammanflätar därefter 2 andra partiklar på något sätt?
Och kommer alla kaskadsammanflätade partiklar att tappa sammanflätningen om man mäter en?
Kan man rentav tänka sig en sammanflätningsprocess som eskalerar av sig själv och skapar ett enormt kluster med sammanflätade partiklar?
Senast redigerad av pjabas 2018-10-06 kl. 23:03.
Citera
2018-10-07, 00:58
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorf
Problemet är att sammanflätningen upphör när en mätning görs, så det går inte att använda för informationsöverföring.

Njao, det finns hypoteser på hur man faktiskt skulle kunna använda dessa för att skicka information. Det är dock väldigt komplicerat och bygger på hur dessa ER-bryggor fungerar internt, samt hur man med flerpartikelsystem och ett speciellt protokoll åtminstone i princip skulle kunna skicka information genom dessa bryggor, eller sammanflätningar om så vill. Det är dock ännu en hypotes, men den är testbar i praktiken, så ett sådant experiment lär vi få se inom några år.

Värt att tillägga är att informationen går bara snabbare än ljusets hastighet i vårat rum. Rummet som binder samman de sammanflätade partiklarna är mycket kortare, varför det ser ut som att det går fortare än ljuset för oss, när det i själva verket går i just ljusets hastighet, men en kortare sträcka genom bryggan.

Vid intresse kan jag länka lektioner om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Gravitationens hastighet är något oklar. Flera experiment har antytt att den färdas med flera gånger ljusets hastighet. Men 2002 dök nya bevis upp för att den är lika snabb som ljuset, och detta verkar vara den rådande teorin. Man kan fråga sig varför gravitationen skulle vara begränsad av ljushastigheten.

Skuggor kan faktiskt röra sig snabbare än ljushastigheten.

Den mötande hastigheten för två partiklar kan vara upp till dubbelt så snabb som ljushastigheten.

Tiden går olika fort, så en ljusstråle som färdas mot ett mål kommer alltid vinna över en rymdfärja som också färdas i ljusets hastighet.

Gravitationens hastighet är solklar, ljusets hastighet(med en liten felmarginal som man inte riktigt vet hur man ska förklara ännu. De går lite lite långsammare).
Inget experiment har antytt att de skulle gå snabbare än ljuset. Inga teorier har visat på detta heller, och ingen har trott det heller. Har du någon källa?
Varför gravitationsvågor är begränsade av c är inte direkt någonting mystiskt. Våra teoretiska modeller indikerar att interaktionspartikeln är masslös, vilket gör att den måste röra sig i c. Varken snabbare eller långsammare. Så frågan är nu varför den rör sig lite lite lite långsammare, vilket kan vara fel på mätningarna.

Nej, skuggor rör sig inte snabbare än ljuset. Naturligtvis inte.

Nej, den mötande hastigheten för två partiklar kan bara vara c. Det där har med relativism att göra, och det faktumet att c är konstant ur alla inertialsystem.

Sista, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Kan man sammanfläta mer än två partiklar?
Kan man göra det stegvis, så att man först sammanflätar 2, och respektive partikel sammanflätar därefter 2 andra partiklar på något sätt?
Och kommer alla kaskadsammanflätade partiklar att tappa sammanflätningen om man mäter en?
Kan man rentav tänka sig en sammanflätningsprocess som eskalerar av sig själv och skapar ett enormt kluster med sammanflätade partiklar?

Ja då, man kan sammanfläta hur många partiklar som helst bara det att, hur ska vi säga, sammanflätningens relevans blir mindre och mindre ju fler partiklar du sammanflätar. Men det är inte helt fel att säga att alla partiklar i hela universum är sammanflätade eftersom de alla kommer från samma punkt i Big bang, men detta saknar praktiskt och teoretisk relevans idag eftersom komplexiteten är för hög.
Du tänker dig två sammanflätade partiklar i superposition, men en sammanflätning kan och sker även utan att partiklar är i superposition. Två elektroner som studsar mot varandra blir sammanflätade utan att för den delen behöva vara i superposition. Men det skulle man kunna prata vidare om då det har med Köpenhamnstolkningen kontra Everett att göra bland annat.
Två sammanflätade partiklar tappar inte heller sin sammanflätning för att du mäter den ena, utan det är superpositionen som kollapsar, och ett par sammanflätade partiklar i superposition förlorar sin superposition om man mäter någon av dem, medans sammanflätningen finns kvar.
Citera
2018-10-07, 00:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Skuggor kan faktiskt röra sig snabbare än ljushastigheten.

Nej. Skuggan är en illusion där du tycker/tror att du ser den. Därför så är det fel att göra det påstående som du gör.
Citera
2018-10-07, 01:58
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Gammal tanke..

En lite nyare är "entaglement" dvs två partiklar som reagerar santidigt trots att de är skilda åt.
Det var väl några spanska forskare som hade delat ett sådant par och satt en på en ö och en annan på en annan ö och de reagerade vad jag förstår omedelbart utan fördröjning.

Kanske är "entanglement" ett nytt sätt att komunicera mellan stora avstånd i världsrymden ?

Sammanflätade partiklar är lite som en tärning. Varje gång du slår tärningen så visar den andra sammanflätade tärningen alltid samma sak. Men du kan inte i förväg veta vad tärningen kommer landa på. Och då du aldrig kan bestämma det och få den sammanflätade tärningen att visa siffran du vill visa så kan du inte överföra någon information.
Citera
2018-10-07, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin

Ja då, man kan sammanfläta hur många partiklar som helst bara det att, hur ska vi säga, sammanflätningens relevans blir mindre och mindre ju fler partiklar du sammanflätar. Men det är inte helt fel att säga att alla partiklar i hela universum är sammanflätade eftersom de alla kommer från samma punkt i Big bang, men detta saknar praktiskt och teoretisk relevans idag eftersom komplexiteten är för hög.
Du tänker dig två sammanflätade partiklar i superposition, men en sammanflätning kan och sker även utan att partiklar är i superposition. Två elektroner som studsar mot varandra blir sammanflätade utan att för den delen behöva vara i superposition. Men det skulle man kunna prata vidare om då det har med Köpenhamnstolkningen kontra Everett att göra bland annat.
Två sammanflätade partiklar tappar inte heller sin sammanflätning för att du mäter den ena, utan det är superpositionen som kollapsar, och ett par sammanflätade partiklar i superposition förlorar sin superposition om man mäter någon av dem, medans sammanflätningen finns kvar.

Tack för förklaringen, jag får läsa på om skillnaden mellan sammanflätning och superposition.
Citera
2018-10-07, 02:55
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Gravitationens hastighet är solklar, ljusets hastighet(med en liten felmarginal som man inte riktigt vet hur man ska förklara ännu. De går lite lite långsammare).
Inget experiment har antytt att de skulle gå snabbare än ljuset. Inga teorier har visat på detta heller, och ingen har trott det heller. Har du någon källa?
Varför gravitationsvågor är begränsade av c är inte direkt någonting mystiskt. Våra teoretiska modeller indikerar att interaktionspartikeln är masslös, vilket gör att den måste röra sig i c. Varken snabbare eller långsammare. Så frågan är nu varför den rör sig lite lite lite långsammare, vilket kan vara fel på mätningarna.

Nej, skuggor rör sig inte snabbare än ljuset. Naturligtvis inte.

Nej, den mötande hastigheten för två partiklar kan bara vara c. Det där har med relativism att göra, och det faktumet att c är konstant ur alla inertialsystem.

Sista, nej.
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej. Skuggan är en illusion där du tycker/tror att du ser den. Därför så är det fel att göra det påstående som du gör.
Bra att du förtydligade att det sannolikt är ännu mer vedertaget än vad jag trodde. Här är likväl en teori från 1998 (finns fler, även vissa experiment) som spekulerar i att gravitationen är mycket snabbare än ljuset, men emellertid inte omedelbar.
www.ldolphin.org/vanFlandern/gravityspeed.html

Om man belyser ett avlägset objekt så kan man enkelt göra så att den belysta ytan rör sig över objektet snabbare än ljuset. Därmed inte sagt att varken ljus eller partiklar rör sig snabbare än ljuset. Nej, kalkryggar, skugga är en riktig företeelse. Klart att ögat kan luras av ljusfenomen och optiska illusionen, men jag pratar om helt vanliga skuggor.

Jämför med att du har ditt finger bakom ett ljus. Rör fingret och fingrets skugga kommer att röra sig snabbare än fingret. Om objektet (t.ex. väggen) är mycket långt borta så kommer skuggans rörelse att fördröjas på grund av att det tar tid för ljuset att nå väggen, men skuggans multiplikationsfaktor mot ökande avstånd är ändå densamma. Därmed är inte skuggans hastighet begränsad till lägre än ljusets.

Angående mötande hastighet: Om två partiklar färdas mot varandra i ljusets hastighet, så kommer avståndet mellan dem efter ett år att vara två ljusår kortare. Överens så långt? Alltså är den mötande hastigheten c x2.
Citera
2018-10-07, 09:59
Medlem
Citat:
Njao, det finns hypoteser på hur man faktiskt skulle kunna använda dessa för att skicka information. Det är dock väldigt komplicerat och bygger på hur dessa ER-bryggor fungerar internt, samt hur man med flerpartikelsystem och ett speciellt protokoll åtminstone i princip skulle kunna skicka information genom dessa bryggor, eller sammanflätningar om så vill. Det är dock ännu en hypotes, men den är testbar i praktiken, så ett sådant experiment lär vi få se inom några år.
Du får gärna komma med en källa för detta. Jag trodde det var bevisat att entanglement inte kunde överföra information snabbare än ljuset.
Citera
2018-10-07, 14:38
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Tack för förklaringen, jag får läsa på om skillnaden mellan sammanflätning och superposition.
Ja, det bör du göra.
Men då bör samtidigt också förstå att detta ämne, för vissa, är närmast religiöst.
En viss andel av populationen klarar helt enktl inte ta till sig information som kan tänkas bryta mot teorier de lärt sig från skolan.
Och bara pga det vägrar dessa att acceptera något sådant som "kvanöverföring"/"informationsteportering".

Men Andra lider inte av samma religiösa blockeringar, utan de investerar ohyggliga summor och resurser på att bli Först med ett fungerande system.
Ja, du kommer med all säkerhet få läsa flera indignerade svar på detta inlägget, där de dumförklarar både mig och det jag skriver.

Jag säger som jag brukar - be dem ringa till Kina och tala om för dem att det bara är dumt att slösa alla dessa miljarder de investerar på det.
Vadå? Vill de inte ringa till Kina säger du ... tänka sig.
Citera
2018-10-07, 15:33
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Sammanflätade partiklar är lite som en tärning. Varje gång du slår tärningen så visar den andra sammanflätade tärningen alltid samma sak. Men du kan inte i förväg veta vad tärningen kommer landa på. Och då du aldrig kan bestämma det och få den sammanflätade tärningen att visa siffran du vill visa så kan du inte överföra någon information.
Så nytt tärningskast = 1
Inget tärningskast = 0
Så enkelt kan det väl inte vara?
Citera
2018-10-07, 17:07
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du får gärna komma med en källa för detta. Jag trodde det var bevisat att entanglement inte kunde överföra information snabbare än ljuset.

Jag vill först lägga extra vikt vid att jag kallade detta för hypotes och inte teori. Den stora hypotesdelen i det hela är postulatet att ER=EPR, vilket argumenteras för av gode gamle Susskind i nedanstående länk

Tyvärr måste jag göra så som många andra gör, men av vad jag vill hävda bättre skäl. Jag måste tyvärr länkdumpa saker i sin helhet där man då tvingas följa en låt säga 1 timmes lång video för att nå fram till resultaten då det är många steg på vägen.
Jag känner ju igen ditt namn sedan tidigare så jag vet att du har god koll på läget, så jag tror det är enklast om du hoppar över det du är bekant med, istället för att jag försöker sålla ut vissa minuter i videon som ska kopplas ihop då det hela egentligen är ett enda långt argument.

Så jag ber om ursäkt för att det blir så långa länkar, men jag skulle ha stora svårigheter med att destillera ut endast de relevanta minuterna ur detta av både ovanstående skäl samt att jag inte behärskar detta helt heller.

Först:
https://www.youtube.com/watch?v=LndrOIXG3i8
59 och framåt kan du skippa i alla fall.

Vill man gå in djupare på detta så finns det en längre argumentation om att ER=EPR där man utgår från Bell-pairs i form av svarta hål. Det är tyvärr i 2 delar som är närmare 3 och en halv timma långt.
Jag länkar bara in det för sakens skull.
https://www.youtube.com/watch?v=OBPpRqxY8Uw
https://www.youtube.com/watch?v=uiG_EtVQu5o
Här går man då in lite djupare i ER=EPR och dess implikationer på sammanflätning, samt även då hur man skulle kunna tolka information skickade genom dessa bryggor.

Likadant här. Och återigen, jag är ledsen att jag länkar så långa videor med så mycket information. Hade jag kunnat sålla ner det hade jag gjort det, men jag får förlita mig på att de av din kaliber av förståelse för dessa saker kan hoppa lite själva för att hitta det för dem relevanta delarna. Hade jag kunnat göra ett bättre jobb med att presentera ett svar på detta mer sammanfattat så hade jag gjort det, men i nuläget kan jag inte det. Om några år kanske.
https://www.youtube.com/watch?v=nEDFh8ma9zM

Läser du hellre så har du denna:
https://arxiv.org/pdf/1707.04354.pdf

Dessa hade jag även i min länksamling, men jag minns inte om dessa berör exakt det jag pratar om, så se dessa som en sidnot. Det var länge sedan jag skummade igenom dem själv, men där har du andra än Susskind som pratar om detta i alla fall.
https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/63641/smolms_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

https://www-users.cs.york.ac.uk/schmuel/papers/Aetal98.pdf

Sen är det inte bara det att informationen överförs snabbare än ljuset(i vårat rum), utan det överförs utan någon som helst möjlighet att kunna observeras eller skärmas av i vårat rum. Vilket är intressant i sig. Sen vet jag inte heller om det är rätt att säga att man skickar informationen snabbare än ljuset. ER-bryggor är ju klassiska lösningar på GR som ger kvantmekaniska resultat, så det är rummet i sig som gör sina lustigheter där då informationen rör sig i c eller långsammare men då genom dessa bryggor som är kortare och sträcker sig, i brist på bättre ord "genom", "över", "under", "förbi" våra rumsdimensioner, så ljusets hastighet är detsamma, men rummet manipuleras. Detta i kombination med att information i dessa bryggor, eller maskhål har en förmåga att öka komplexiteten, eller entropin otroligt fort att man länge trodde det skulle vara omöjligt att skicka information därigenom. I videolänkarna ovan så läggs det fram förslag på hur man med relativt låga energier och små manicker skulle kunna testa detta i praktiken och falsifiera det, eller bekräfta, genom lite speciella protokoll med flerpartikelsystem. Men det är endast ett proof of koncept då man behöver information om ingående informationen för att kunna synka denna med utgående, vilket gör en kvantmekanisk walkie talkie värdelös, men det här är ju så nya rön man bara kan hitta, så vem vet vad detta leder till.

Hur som helst, ledsen att jag inte kan sammanfatta, men det jag påstår har jag fått härifrån.
Citera
2018-10-07, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Så nytt tärningskast = 1
Inget tärningskast = 0
Så enkelt kan det väl inte vara?
Nej, tyvärr kan du inte överföra information om huruvida den andre kastade sin tärning, dvs utförde mätningen. När du mäter kan du få reda på vad den i andra änden mäter, om han mäter, inte mer.

Där man har nytta av fenomenet är i avlyssningssäker trafik, men då måste man kombinera en kanal med sådana här kopplade tillstånd och en klassisk informationskanal.
Citera
2018-10-07, 17:15
Medlem
Man har en lång pinne som leder till en röd knapp. On eller tillbaka off . Vadå flätor å particklar ?
Såklart är g- kraften samma som ljus vågorna lol ju samma vågor som solen skapar
Ni kanske tänker på ljudvågor ?
Typ när man band ett snöre mellan två plåtburkar å spände snöret så kunde man prata i burkarna till varandra
Senast redigerad av troligengud 2018-10-07 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in