Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-08, 10:27
  #25
Medlem
Returpappers avatar
Världens mest folkblandade land USA är i krig hela tiden. TS är en idiot.
Citera
2018-10-08, 10:43
  #26
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag upplever vanligt folk från andra länder är de bästa diplomater länder kan ha. Umgås du mer ryssar minskar rädslan för ryssland tex. Har svårt se hur första och andra världskriget skulle kunna skett om tyskar och fransmän och engelsmän umgåtts mer med varandra som idag. Jag är tex skeptisk till arabiska länder pga nån slags rädsla, men inser då jag tex var på dykkurs i Turkiet för 20 år sedan att min skeptisim mot folket förvann då jag umgicks med dem. De bjöd mig att vara med på grillfest på kvällar trots att man bara betalar för dagar på dykbåten, men de hade inget emot fortsätta umgås kvällstid efter kursens slut.

EU är ju ett stort fredsprojekt som just fungerar på det sättet att då folk rör sig fritt och träffas försvinner rädslan och vi inser vi kan vara vänner. Då känns det fel EU drar gränser och håller andra ute.

Att folk umgås verkar fungera bättre än att politiker o diplomater träffas, undrar om vi inte skulle klara oss bättre utan politikerna ? Folk vill inte ha krig, det är politiker som startar krig.

Så känns det för mig och jag ville belysa det men även se om andra kanske tycker annorlunda ?
Blir ni mer arga på andra folk om ni umgås med dem ? sen kan man ju undra varför integrationen av unga muslimer i Sverige går så dåligt ? Vill inte de, eller är det vi som inte vågar ?

För detta Yoguslavien var folkblandat religiöst och etniskt ändå gick det åt helvete men massor av döda. Syrien ett splittran land det gick åt helvete.

Homogena länder med civiliserade grannar som Norge, Sverige, Danmark, Finland är det bästa- Men så snart har Sverige blivit muslimskt kommer det att försöka erövra de andra.

Ts dina teser är idiotiska!
Citera
2018-10-11, 17:01
  #27
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
För detta Yoguslavien var folkblandat religiöst och etniskt ändå gick det åt helvete men massor av döda. Syrien ett splittran land det gick åt helvete.

Homogena länder med civiliserade grannar som Norge, Sverige, Danmark, Finland är det bästa- Men så snart har Sverige blivit muslimskt kommer det att försöka erövra de andra.

Ts dina teser är idiotiska!
För hade inte västgötar mycket kontakt med östgötar, de var olika områden/land som kriga mot varandra liksom svear mot götar, senare kriga Sverige mot Danmark. Med tiden har folken blandats upp och ser inte längre varandra som fiender. Krigen förr liksom nu startas av lokala styrande som får folket med sig på krig mot andra folk som man inte känner så väl. Folkbeblandningen gör att det blir svårare få till krig mot folk i närheten.


PS du nämnde USA, visst krigar de utrikes, men folkblandningen inrikes har ändå lyckats ganska bra. Bara människor typ kriminella krigar visare i rasgrupperingar inom fängelser o krig om droghandel.
Citera
2018-10-11, 17:51
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lademikkeluredeg
Människor som umgås med folk från andra kulturer har mindre fördomar om andra människor och det leder till gemenskap, mindre konflikter och hat. Bevarandet av nationell identitet är det som leder till världskrig och folkmord.
Krig är mannens sätt att hävda sig över kvinnan.
Turkiet bör ingå i EU så kommer vi slippa islamistisk terrorism och rasism.
Högerpopulister i Europa som när ett hat mot främlingen banar väg för ett kyligare samhälle och antikrists världlära.

Mitt tips till dig är att sluta knarka.
Citera
2018-10-11, 21:16
  #29
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag upplever vanligt folk från andra länder är de bästa diplomater länder kan ha. Umgås du mer ryssar minskar rädslan för ryssland tex. Har svårt se hur första och andra världskriget skulle kunna skett om tyskar och fransmän och engelsmän umgåtts mer med varandra som idag. Jag är tex skeptisk till arabiska länder pga nån slags rädsla, men inser då jag tex var på dykkurs i Turkiet för 20 år sedan att min skeptisim mot folket förvann då jag umgicks med dem. De bjöd mig att vara med på grillfest på kvällar trots att man bara betalar för dagar på dykbåten, men de hade inget emot fortsätta umgås kvällstid efter kursens slut.

EU är ju ett stort fredsprojekt som just fungerar på det sättet att då folk rör sig fritt och träffas försvinner rädslan och vi inser vi kan vara vänner. Då känns det fel EU drar gränser och håller andra ute.

Att folk umgås verkar fungera bättre än att politiker o diplomater träffas, undrar om vi inte skulle klara oss bättre utan politikerna ? Folk vill inte ha krig, det är politiker som startar krig.

Så känns det för mig och jag ville belysa det men även se om andra kanske tycker annorlunda ?
Blir ni mer arga på andra folk om ni umgås med dem ? sen kan man ju undra varför integrationen av unga muslimer i Sverige går så dåligt ? Vill inte de, eller är det vi som inte vågar ?
Samma sorts självmotsägelsefulla logik som hävdar att mångkultur är bra och utvecklande och fredsskapande etc, samtidigt som man skyller Afrikas problem på att europeiska kolonialmakter drog gränser i Afrika med linjal på en karta och inte brydde sig om hur olika folkgrupper och stammar bodde och att det är det som skapat alla konflikter och konstanta inbördeskrig.
Citera
2018-10-11, 22:31
  #30
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Samma sorts självmotsägelsefulla logik som hävdar att mångkultur är bra och utvecklande och fredsskapande etc, samtidigt som man skyller Afrikas problem på att europeiska kolonialmakter drog gränser i Afrika med linjal på en karta och inte brydde sig om hur olika folkgrupper och stammar bodde och att det är det som skapat alla konflikter och konstanta inbördeskrig.
Inbördeskrig beror ofta på ekonomiska orsaker, fattigdom och svält är bar skäl ge sig på en svagare grupp, det kan vara svepskäl som fel etnisitet eller religion eller bara fel stam eller släkt.
Det är nog så att folkbeblandning initsialt ger problem men sen blir det bättre. Visst är det stora problem med vissa muslimska immigranter just nu men om 100år blir det nog bättre. Om inte muslimerna blir majoritet förstås för då tycker de, det blev bättre men inte vi. Beblandning tror jag är bra men farten får inte vara för hög.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2018-10-11 kl. 22:33.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback