Jag kommer ihåg i tonåren när min mor gjorde chokladmuffins, men istället för choklad, så la hon i protein pulver, som just innehöll choklad. Är inte detta farligt att ge barn till?
Barn vid 8 till 14 år. Farligt?
Jag känner bara att jag måste få veta om det egentligen är farligt på något sätt.
Jag är ingen expert på området, så min undran är om pulvret innehåller något annat än protein som är skadligt? Protein i sig torde inte vara skadligt. Förvisso är det aldrig nyttigt att äta för mycket av något näringsämne, som fetter, kolhydrater, proteiner m.m., men för att få i sig en skadlig mängd protein krävs nog lite mer systematiskt intag av för stora mängder protein, lite pulver i något enskilt torde inte vara någon fara. Jag undrar dessutom om inte barn kan ha större nytta än vuxna av lite extra protein då de växer, men den som är mer insatt kan ju kommentera det. Sedan tenderar en överkonsumtion av fetter och inte minst kolhydrater vara ett större problem med den diet folk ofta har nuförtiden, så frågan är om inte det övriga i cholkadmuffinsarna i så fall var mindre nyttigt.
Senast redigerad av Europe 2018-10-05 kl. 23:51.
Ofta förekommer protein tillsammans med fettsyror, mineraler och vitaminer naturligt. Någon slags balans är nog bra, istället för att ge dem rent protein.
Det din mor gjorde känns spontant bättre ån oboy/kakao/socker
Senast redigerad av Decimal1 2018-10-06 kl. 00:13.
Hon tyckte väl att kidsen var lite taniga, ville börja bygga dom.
Helst ska man ju blanda ner ordentligt med whey redan i vällingen för att bebisarna ska få riktigt bra pump när de börjar krypa.
On topic nä det är ingen fara.
Men man får riktigt äckliga fisar av proteinpulver, så om detta var oönskat kan du ju slå morsan en pling och be om skadestånd.
Jag är ingen expert på området, så min undran är om pulvret innehåller något annat än protein som är skadligt? Protein i sig torde inte vara skadligt. Förvisso är det aldrig nyttigt att äta för mycket av något näringsämne, som fetter, kolhydrater, proteiner m.m., men för att få i sig en skadlig mängd protein krävs nog lite mer systematiskt intag av för stora mängder protein, lite pulver i något enskilt torde inte vara någon fara. Jag undrar dessutom om inte barn kan ha större nytta än vuxna av lite extra protein då de växer, men den som är mer insatt kan ju kommentera det. Sedan tenderar en överkonsumtion av fetter och inte minst kolhydrater vara ett större problem med den diet folk ofta har nuförtiden, så frågan är om inte det övriga i cholkadmuffinsarna i så fall var mindre nyttigt.
Aspartam
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hej!
Jag kommer ihåg i tonåren när min mor gjorde chokladmuffins, men istället för choklad, så la hon i protein pulver, som just innehöll choklad. Är inte detta farligt att ge barn till?
Barn vid 8 till 14 år. Farligt?
Jag känner bara att jag måste få veta om det egentligen är farligt på något sätt.
Tack för svar!
Om du ska ge barnen proteinpulver så använd ett som är sötat med Stevia eller gjort på hampa.
Aspartam och socker är gift för kroppen, men socker är att föredra gentemot aspartam.
Senast redigerad av nsbm 2018-10-06 kl. 11:12.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!