• 1
  • 2
2006-02-13, 18:37
Medlem
Jag undrar om det finns något speciellt system efter vilket telefonnumrena är uppbyggda som gör att man kan se på sifferkombinationerna vilken operatör de tillhört från början? Jag frågade en trevlig tant från Telia som var på besök på jobbet och hon var lite osäker men sa att 0706 från början var telias, och 0708 från början var vodafone osv.... idag kan man ju flytta över nummer mellan operatörer hur som helst, men hur var det från början? Finns det någon komplett lista? Vore ganska praktiskt idag iomed att många operatörer erbjuder abbonnemang där man kan ringa gratis inom det egna nätet....

Fridens
Citera
2006-02-13, 21:22
Medlem
om du tittar i http://www.pts.se/Archive/Documents/SE/Bilaga_2b.pdf kan du se vilka operatörer som har vilka nummerserier.
Citera
2006-02-13, 22:41
Medlem
gixxer750s avatar
I och med att många har bytt tvärs och kors så är det svårt att se direkt på numret vem det tillhör.

www.snpac.se kan man söka efter mobilnummer och få direkt reda på vilken operatör det tillhör.

Det krävs dock registrering.
Citera
2006-02-14, 00:16
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gixxer750
I och med att många har bytt tvärs och kors så är det svårt att se direkt på numret vem det tillhör.

www.snpac.se kan man söka efter mobilnummer och få direkt reda på vilken operatör det tillhör.

Det krävs dock registrering.

Med tanke på att vi befinner oss på ett sk. undergroundforum, så tänkte jag fråga om det finns något sett att komma in där utan att punga upp med en massa tusenlappar. Går det?
Citera
2006-02-14, 00:20
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Med tanke på att vi befinner oss på ett sk. undergroundforum, så tänkte jag fråga om det finns något sett att komma in där utan att punga upp med en massa tusenlappar. Går det?

Kolla med din operatör om det är ett särskilt nummer du undrar över. Jag har Vodafone, kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde men man skrev nog bara numret i ett sms och skickade till ett speciellt nr så fick man reda på vilken operatör som ägde det.

Med tanke på att nästan alla operatörer har ett billigare/gratis pris att ringa inom egna nätet så har nog alla operatörer en tjänst som denna.
Citera
2006-02-14, 00:47
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Kolla med din operatör om det är ett särskilt nummer du undrar över. Jag har Vodafone, kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde men man skrev nog bara numret i ett sms och skickade till ett speciellt nr så fick man reda på vilken operatör som ägde det.

Med tanke på att nästan alla operatörer har ett billigare/gratis pris att ringa inom egna nätet så har nog alla operatörer en tjänst som denna.

Ja, det var exakt det jag tänkte på. Att man skriver ett skript till säg Asterisk eller liknande, som ansluter till en server med en databas, och kollar av nummret och jämför med de som tillhör samma operatör.

Som tele2s IP-telefoni, där är det ju gratis att ringa till Comviq-mobiler, men inte till dom andra, Telia, Vodafone, etc.

Alltså att man har ett system som gör det i realtid på något vis, och inte bygger på att man redan innan vet vilken operatör ett nummer går till.

Jag har också vodafone, så jag kan säkert söka reda på det på deras hemsida eller ringa kundtjänst.
Citera
2006-02-14, 00:54
Medlem
Heinzes avatar
Citat:

Jag har också vodafone, så jag kan säkert söka reda på det på deras hemsida eller ringa kundtjänst.

Jag blev lite nyfiken och kollade in hemsidan men där fanns inget nyttigt. Kolla in PTS hemsida annars, det kanske finns ett nummer som alla kan använda sig av.
Citera
2006-02-14, 01:12
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Jag blev lite nyfiken och kollade in hemsidan men där fanns inget nyttigt. Kolla in PTS hemsida annars, det kanske finns ett nummer som alla kan använda sig av.

Jo, jag ska gå in och kolla där nu. Men det börjar bli dags att sova. Annars får det bli ett mail eller samtal till voda eller PTS imorgon. Synd att jag inte har ett fungerande headset för tillfälligt...
Citera
2006-02-14, 01:41
Medlem
Squalos avatar
PTS har en liten sida med information, och dom länkar i princip till företaget som har länkats till här ovan.

Man kan tycka, att om nummerportabilitet tillåts, så bör man kunna tillhandahålla en kostnadsfri tjänst för att kolla vem som har ett specifikt nummer. Annars är det omöjligt att hålla koll på vilka som ringer med vilken operatör. Det var lätt på den gammla goda tiden, 90-talet, då det användes 070-nummer och man kunde hålla reda på att 0702 var telia, 0709 var voda, o.s.v...
Citera
2006-02-14, 07:42
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
PTS har en liten sida med information, och dom länkar i princip till företaget som har länkats till här ovan.

Man kan tycka, att om nummerportabilitet tillåts, så bör man kunna tillhandahålla en kostnadsfri tjänst för att kolla vem som har ett specifikt nummer. Annars är det omöjligt att hålla koll på vilka som ringer med vilken operatör. Det var lätt på den gammla goda tiden, 90-talet, då det användes 070-nummer och man kunde hålla reda på att 0702 var telia, 0709 var voda, o.s.v...

http://www.snpac.se och sedan "Sök operatör". Kostar gratis, har ett eget login.
Citera
2006-02-14, 09:36
Medlem
gixxer750s avatar
Citat:

Det är bara att registrera sig. Helt gratis för enstaka sökningar.

Sök operatör, skriv i nummer. Sen ser det ut så här:

Bild
Citera
2006-02-14, 09:56
Medlem
Squalos avatar
Ah, jag som tolkade det som att det kostade 18 000 kr.

Då var konto reggat, så får vi se om det godkänns snart. Som jag förstod det så ska det godkännas manuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in