2018-10-04, 15:26
Medlem
ZyClaves avatar
Okej, så SVTs senaste artikel från igår på det av media ständigt genomgripande temat "män är äckliga avskum - hata, hata, hata män"; https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nobelpristagaren-i-fysik-medverkar-i-kontroversiell-film

Nobelpristagaren i fysik, Gérard Mourou, skall tydligen ha medverkat i en video som enligt artikeln är från 2013.
Originalfilmen hittar jag ej, men en nyupplagd version från 2 dagar sedan med färre än 2000 visningar återfinnes här; https://www.youtube.com/watch?v=YZBT5MKzADI

I cirka tjugo sekunder av den fyra minuter långa videon (de tjugo sekunder SVT visar) dansar Mourou med ett gäng damer i labbet, som i slutet kastar bort labbrocken och står kvar de två främre med de fruktansvärt sexistiska kläderna T-shirt/skjorta + korta shorts.

SVT låter som vanligt en rad feminister komma till tals, alternativt bara ynkryggar som inte vågar säga något reportrarna inte vill höra, med citat som exempelvis;
-Jag tycker den här videon är väldigt olämplig och obehaglig.
-Kvinnorna ses som accessoarer i ett experiment som styrs av äldre män som beter sig arrogant.
-Den representerar en kvinnosyn som Kungliga Vetenskapsakademin inte står bakom.

Stjärnskotten ställer även den inte alls ledande frågan; "-Tror du att sådana här yttringar kan vara en förklaring till att det finns så få kvinnor inom vetenskapen?"

Så!

Varför anser SVT och dess medarbetare att det är värt att lägga ned resurser på att rapportera om denna film på fyra minuter, varav 20 sekunder tydligen skall vara sexistiska, som fysikern medverkat i för 5 år sedan?

Är filmen "olämplig och obehaglig"?

Hur kommer det sig att samtliga man låter komma till tals hyser samma märkliga uppfattning om det hela, som att denna film är någonting hemskt som man måste ta avstånd ifrån?

Är filmen sexistisk; och hur står den relativt populärkultur i allmänhet, film, musikvideos, rappvideos, Youtube-humor och så vidare?

Har SVT rätt i deras insinuanta fråga om att sådana här filmer kan "vara en förklaring till att det finns så få kvinnor inom vetenskapen"?

Bör forskare undvika att medverka i denna typ av filmer, och av vilken anledning?

Hur kommer det sig att SVT och media i allmänhet ständigt skriver artiklar av denna typ av vinkel?
Citera
2018-10-04, 15:41
Medlem
Såg väl rätt oskyldigt ut. Ironi, humor?
Finns det någon text/budskap i videon?
Citera
2018-10-04, 15:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Såg väl rätt oskyldigt ut. Ironi, humor?
Finns det någon text/budskap i videon?
Budskapet är väl ett skämt om att det är coolt att vara fysiker & att man som fysiker attraherar tjejer.
Citera
2018-10-04, 15:50
Medlem
SVT upphör fan ALDRIG att förvåna en!
Citera
2018-10-04, 15:58
Medlem
Men helt seriöst, dansscenen i labbet där tjejerna hade fuktiga trosor och såg kåta ut var allt annat än passande, i den videon i övrigt. Vad ville de åstadkomma med det?
Citera
2018-10-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Men helt seriöst, dansscenen i labbet där tjejerna hade fuktiga trosor och såg kåta ut var allt annat än passande, i den videon i övrigt. Vad ville de åstadkomma med det?

Det var nog bara du som såg det, men man ser väl det man vill se, antar jag.
Citera
2018-10-04, 16:07
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Gammelmedia och dess totalt värdelösa s.k "journalister" försöker återigen uppfostra folket och tala om för oss hur vi ska tycka och tänka.

Antar att någon av dessa "journalister" tycker att de är mer välförtjänta av nobelpristet i fysik än Gérard Mourou.

Inte för att de har mer kunskaper i fysik, utan för att de är journalister.
Citera
2018-10-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var nog bara du som såg det, men man ser väl det man vill se, antar jag.

Det var själva andemeningen.
Citera
2018-10-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Budskapet är väl ett skämt om att det är coolt att vara fysiker & att man som fysiker attraherar tjejer.

Ja det var väl typ så jag uppfattade det.

Ironi med andra ord.
Citera
2018-10-04, 16:16
Medlem
Inkommers avatar
Usain Bolt hyllas som en hjälte när han gör värre saker.
Citera
2018-10-04, 16:18
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Gammelmedia och dess totalt värdelösa s.k "journalister" försöker återigen uppfostra folket och tala om för oss hur vi ska tycka och tänka.

Antar att någon av dessa "journalister" tycker att de är mer välförtjänta av nobelpristet i fysik än Gérard Mourou.

Inte för att de har mer kunskaper i fysik, utan för att de är journalister.
Nu när de inte har något litteraturpris där de kan låssas vara uberkulturella är det ju smått löljigt vilka vinklar de väljer när det gäller Nobelpriset. Standardinledning: "Den stora frågan i år är hur många kvinnor som kommer att få nobelpriset...etc...bla..."
Äntligen en skandal! En fysiker som har roligt!!! antagligen går tankarna lite åt det här hållet: "det har ju inte vi, såna töntar ska väl inte få ha kul. Framförallt ska de inte ligga."
Att någon skulle ha gjort något stort på riktigt är ju liksom inte direkt allas lika värde eller?
Citera
2018-10-04, 16:20
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Okej, så SVTs senaste artikel från igår på det av media ständigt genomgripande temat "män är äckliga avskum - hata, hata, hata män"; https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/nobelpristagaren-i-fysik-medverkar-i-kontroversiell-film

Nobelpristagaren i fysik, Gérard Mourou, skall tydligen ha medverkat i en video som enligt artikeln är från 2013.
Originalfilmen hittar jag ej, men en nyupplagd version från 2 dagar sedan med färre än 2000 visningar återfinnes här; https://www.youtube.com/watch?v=YZBT5MKzADI

I cirka tjugo sekunder av den fyra minuter långa videon (de tjugo sekunder SVT visar) dansar Mourou med ett gäng damer i labbet, som i slutet kastar bort labbrocken och står kvar de två främre med de fruktansvärt sexistiska kläderna T-shirt/skjorta + korta shorts.

SVT låter som vanligt en rad feminister komma till tals, alternativt bara ynkryggar som inte vågar säga något reportrarna inte vill höra, med citat som exempelvis;
-Jag tycker den här videon är väldigt olämplig och obehaglig.
-Kvinnorna ses som accessoarer i ett experiment som styrs av äldre män som beter sig arrogant.
-Den representerar en kvinnosyn som Kungliga Vetenskapsakademin inte står bakom.

Stjärnskotten ställer även den inte alls ledande frågan; "-Tror du att sådana här yttringar kan vara en förklaring till att det finns så få kvinnor inom vetenskapen?"

Så!

Varför anser SVT och dess medarbetare att det är värt att lägga ned resurser på att rapportera om denna film på fyra minuter, varav 20 sekunder tydligen skall vara sexistiska, som fysikern medverkat i för 5 år sedan?

Är filmen "olämplig och obehaglig"?

Hur kommer det sig att samtliga man låter komma till tals hyser samma märkliga uppfattning om det hela, som att denna film är någonting hemskt som man måste ta avstånd ifrån?

Är filmen sexistisk; och hur står den relativt populärkultur i allmänhet, film, musikvideos, rappvideos, Youtube-humor och så vidare?

Har SVT rätt i deras insinuanta fråga om att sådana här filmer kan "vara en förklaring till att det finns så få kvinnor inom vetenskapen"?

Bör forskare undvika att medverka i denna typ av filmer, och av vilken anledning?

Hur kommer det sig att SVT och media i allmänhet ständigt skriver artiklar av denna typ av vinkel?

Förr i tiden skulle jag antagligen rynkat på näsan åt det, men jag är så innerligt trött på feminazister och i synnerhet de svenska att jag inte bryr mig längre. Hatet riktas snarare mot de som kritiserar än den som kritiseras numera. Så hata SVT-journalisterna. Hoppas de får vad de förtjänar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in