2018-10-04, 15:16
Medlem
Jag krockade med min EU-moped den 26:e och har skadad AC-leden, så nu är jag permanent deformerad och jag läste runt lite för att få lite hum om hur jag ska göra och gå tillväga, såg ett par inlägg på andra ställen att man inte ska ta första summan försäkringsbolaget ger mig utan jag ska slåss om saken och få så mycket det går och då skulle det vara bra att kontakt juristbyrå och få en "skadereglerare" så jag tänkte "Fan folket på Flashback kanske har bra koll på detta" så därav är jag här för jag vill ha all hjälp jag kan få i detta för att få ut så mycket det går för både mopeden, min skada osv.

Hoppas detta blev rätt forum då jag tror detta är juridik, annars flytta dit där den tillhör

All hjälp uppskattas!
Citera
2018-10-04, 17:11
Medlem
Vad har du för försäkringar och har du anmält dina skador? Har du varit på sjukhus med axeln?
Citera
2018-10-04, 17:21
Medlem
Jag har Trygg-Hansa, halvförsäkrad moped, morsan har haft livsförsäkring på mig hela mitt liv, jag har anmält det mesta, väntar in papper från försäkringsbolaget som jag ska skriva i lite mer information och personskade-avdelningen kan inte göra nåt förrän det papperet har kommit in, jag blev körd till akuten med ambulans
Citera
2018-10-04, 17:48
Medlem
Om du har orsakat olyckan så räcker inte halvförsäkring för att ersätta skadorna på din moped.
Livförsäkring ger ersättning om du dör så det är inte aktuellt.

Trafikförsäkringen ersätter dina faktiska kostnader för den skada du fått. Spara alla kvitton och dokumentera allt. Du kan få ersättning för sveda och värk om du är sjukskriven (eventuellt kan du få det även utan sjukskrivning, men det blir svårare). Sen kan du få ersättning för bestående men, ärr, invaliditet o.dyl. men det bedöms först efter ett eller två år. Det får du prata med ditt försäkringsbolag om.

Har du en olycksfallsförsäkring så ska du anmäla din skada dit och då kan du även få ersättning från den. Dock ej för kostnader eftersom du redan fått dem ersatta.
Citera
2018-10-04, 18:00
Medlem
Det va motpartens fel i detta fall, hon körde ut framför mig på huvudled
Citera
2018-10-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkburrow
Det va motpartens fel i detta fall, hon körde ut framför mig på huvudled
Skönt. Då ersätter motpartens trafikförsäkring skadorna på mopeden.

De större ersättningarna kommer senare. Om ett till två år. Det är först då man ser hur din axelskada har utvecklats.
Citera
2018-10-04, 20:35
Medlem
miikoss avatar
Trafikskador är reglerade i trafikskadelagen.

Trafikförsäkringen täcker personskadorna, förutom ersättning för vård osv, så räknas även arbetsinkomstförlust som en personskada.

Andra försäkrinhar, som har nämts, ex olycksfallsförsäkringar gäller ej vid trafikolyckor där motorfordon är inblandade.

Motpartens trafikförsäkring täcker skadorna på din moped, om denna blir vållande.

Om du är missnöjd med vad försäkringsbolaget betalar för personskadorna, så får man anmäla till trafikskadenämnden.

https://www.trafikskadenamnden.se/vid-skada/

Som nämnts så kan livränta/invaliditet först bedömas efter några år.
Citera
2018-10-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Andra försäkrinhar, som har nämts, ex olycksfallsförsäkringar gäller ej vid trafikolyckor där motorfordon är inblandade.
Invaliditet bör du väl kunna få ersättning för från en vanlig olycksfallsförsäkring?
Citera
2018-10-04, 21:28
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Invaliditet bör du väl kunna få ersättning för från en vanlig olycksfallsförsäkring?

Vanligen så står det i villkoren att försäkringen inte täcker skador ifrån olyckor där motorfordon är iblandade.

Det har ju förstås med att det är obligatoriskt att ha en trafikförsäkring.

Fast det är ju klart, det kan finnas någon olycksfallsförsäkring som även täcker skador orsakade av motorfordon, i alla fall för invaliditet.

Jag vet bara att min olycksfallsförsäkring inte gäller om motorfordon är iblandat.
Senast redigerad av miikos 2018-10-04 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in