2018-10-09, 13:09
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hur många timmar sover du? Vaknar tidigt? Svårt att somna?
Konditionsträning?
Men det låter ju inte som du är helt passiv då om du tränar regelbundet?

Om sertralin kan hjälpa just dig är omöjligt att säga.
Låter mer som att det är dopamin/noradrenalin som är problemet.
Du kanske får upp lägstanivån lite men att du får tillbaka energin är inte säkert.
Dylika piller har ju biverkningar också. En del märker ingenting andra mår skit. Lite som rysk roulett.

Har du använt några beroendeframkallande substanser lite för ofta tidigare i livet?

Tack för ditt svar!! Jag misstänker också att Dopmin/Noradrenalin är ett större problem för mig. Men frågan är hur man kan öka dessa nivåer på ett naturligt sätt?

Aldrig använt droger. Druckit en del alkohol men inga extrema mängder. Snusat, vilket jag lagt av med ganska nyligen. Dock sökte jag vård innan jag la av...

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Antidepressiva bör endast övervägas om man är såpass suicidal att det inte finns något alternativ. De flesta är lite nedstämda med ångest på höstkanten.
Testa lite d-vitamin, magnesium, bra kost, ha sex, träffa vänner mm så löser det sig. Ändra inställning till livet och se positivt.
Väldigt få som behöver piller pch många blir förstörda av dom permanent.
Vitaminer tuggar jag i mig kalcium+d-vitamin, mitt val man samt magnesium. Motionerar en hel del, äter dock kanske lite för lite. Tack för ditt svar! Lutar mer och mer åt att jag låter receptet vara outhämtat på Apoteket.

Känner fortfarande att mitt mående kan bli sämre, då vågar jag helt enkelt inte riskera att experimentera med Sertralin just nu. Framförallt inte eftersom jag inte har rejäla ångestproblem.

Har just i detta nu beställt ett stort paket Hypermin istället (Johannesört)... Till skillnad från Sertralin som endast höjer nivåerna av serotonin anses Hypermin kunna höja nivåerna av både serotonin, noradrenalin och dopamin. Återkommer när jag fått tagit tabletterna i några veckor om hur jag mår.
Senast redigerad av fiskoega 2018-10-09 kl. 13:37.
Citera
2018-10-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Rök cannabis. (någon kommer säga att jag är efterbliven, jag rekommenderar iallafall inte opiater ditt jävla mongo)

Statliga mediciner är gift, dessutom, desto mindre pengar svenska staten får desto bättre.
Serotonin/dopamin/endorfin och sånt vet man inte mycket om, de ämnena gör massor med saker för att kroppen ska funka de påverkar inte bara känsloläget (om man har tur..), när det kommer till den otroligt avancerade människo hjärnan så är vetenskapen samt antidepressiv medicin på järn åldern och de borde inte ens säljas egentligen.
Senast redigerad av fleskhydda 2018-10-09 kl. 14:07.
Citera
2018-10-09, 14:05
Medlem
Finns endel naturliga saker du kan testa, skulle undvina sådant som höjer enbart serotonin.

https://universityhealthnews.com/dai...ive-as-prozac/

https://www.selfhacked.com/blog/ways...ease-dopamine/
Citera
2018-10-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Tack för ditt svar!! Jag misstänker också att Dopmin/Noradrenalin är ett större problem för mig. Men frågan är hur man kan öka dessa nivåer på ett naturligt sätt?

Aldrig använt droger. Druckit en del alkohol men inga extrema mängder. Snusat, vilket jag lagt av med ganska nyligen. Dock sökte jag vård innan jag la av...

* Motion (pulsträning 1 timme, 1-2 gånger i veckan)
* Äta regelbundet (undvik socker & skräpmat)
* Bra sömn, i lagom mängd, på regelbundna tider.

Alkohol, snus och kaffe räknar jag som definitivt som droger...
Alla lär ha en viss påverkan på dopamin-systemet i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega

Vitaminer tuggar jag i mig kalcium+d-vitamin, mitt val man samt magnesium. Motionerar en hel del, äter dock kanske lite för lite. Tack för ditt svar! Lutar mer och mer åt att jag låter receptet vara outhämtat på Apoteket.

Känner fortfarande att mitt mående kan bli sämre, då vågar jag helt enkelt inte riskera att experimentera med Sertralin just nu. Framförallt inte eftersom jag inte har rejäla ångestproblem.

Har just i detta nu beställt ett stort paket Hypermin istället (Johannesört)... Till skillnad från Sertralin som endast höjer nivåerna av serotonin anses Hypermin kunna höja nivåerna av både serotonin, noradrenalin och dopamin. Återkommer när jag fått tagit tabletterna i några veckor om hur jag mår.

D-vitamin i form av kapslar tas upp bättre av kroppen och finns i högre dos. För hög dos kan ge oro/ångest skall man tänka på dock..

https://www.lifebutiken.se/produkter...-50-mcg-90-kap

Och magnesium i form av citrat.

https://www.lifebutiken.se/produkter...gnesium-90-kap

Biverkningar kan man få även av vitamintillskott och "naturläkemedel" som Johannesört det skall man vara medveten om.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20090224000676

Skulle nog testa en sak i taget i ett par veckor, annars vet man kanske inte riktigt vad det är som funkar.
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-10-09 kl. 16:23.
Citera
2019-01-17, 18:54
Medlem
Vondors avatar
Delar med mig, äter fluoxetin 60 mg, säkert käkat det i 3 4 års tid.
Men på senaste tiden känns det som att det inte hjälper längre.

Har testat sertralin, blev sjuk av det två gånger.

Har en baktanke att testa någon annat nu, fy fan för ångest.

Så, paroxetin el Cipralex, hört mer bra än dåligt, men det är ju från person till person.
Ja just det, jag tror även att jag lider av GAD, känner ingen mig mycket där, då jag har läst lite om det.
Citera
2020-01-13, 12:36
Medlem
Cannabis är utan snack den mest prövade och effektivaste medicinen mot depression skulle jag säga. Inga större biverkningar mer än att man gärna ser ett avsnitt till på sin favoritserie än att hämta tvätten i tvättstugan.
kemiskt framställda mediciner har ofta mången biverkningar och gör dig inte ett dugg bättre egentligen.

En läkare sa till mig att det är egentligen inte dig det är fel på utan det är samhällsstrukturen det är fel på.
Om ett rådjur hamnar i staden och blir stressad och deprimerad är det fortfarande inte fel på rådjuret. Det är bara fel på dess miljö.
Senast redigerad av papajoe 2020-01-13 kl. 12:39.
Citera
2020-01-13, 17:22
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papajoe
Cannabis är utan snack den mest prövade och effektivaste medicinen mot depression skulle jag säga. Inga större biverkningar mer än att man gärna ser ett avsnitt till på sin favoritserie än att hämta tvätten i tvättstugan.
kemiskt framställda mediciner har ofta mången biverkningar och gör dig inte ett dugg bättre egentligen.

En läkare sa till mig att det är egentligen inte dig det är fel på utan det är samhällsstrukturen det är fel på.
Om ett rådjur hamnar i staden och blir stressad och deprimerad är det fortfarande inte fel på rådjuret. Det är bara fel på dess miljö.
Nej.
Cannabis är inget att rekommendera som första medicin vid depression.

Bra mat, träning, rutiner och en sysselsättning som man trivs med är det bästa.
Till en början när man knappt kommer ur sängen så är SSRI/SNRI klart mycket bättre än röka.
När måendet sedan blir så pass bra att man orkar upprätthålla rutiner kan man börja fundera på att trappa ut antidepressiva.
Efter det kanske man kan börja blanda in röka om man nu tycker det är så kul.
Citera
2020-01-13, 17:46
Ge fan i cannabis!

Jag klarar mig bra på Venlafaxin o har länge haft maxdosen 375 mg. Men har nyss gjort en ketaminbehandling o depressionen är i princip borta. Har gått ner till 300 mg Venlafaxin. Testade att gå ner till 150 mg, ingen depression, men jag började få ångest då. Så jag ska nog testa att gå ner till 225 mg o se om jag klarar mig på det.

Jag har ändå starka ångestdämpande läkemedel också (Iktorivil o Lyrica), o har i princip ingen ångest (om jag inte minskar Venlafaxinet). Men min psykiater sa ang. Iktorivil;
-Ingen skulle sätta in det här idag!

Han var heller inte jätteglad när jag bad om Lyrica heller, men jag blir mer social av den samtidigt som den är ångestdämpande. O jag ska försöka sluta med Iktorivilen (trappa ner mycket långsamt), har haft den i typ 20 år o är ju beroende, men har som tur är inte utvecklat tolerans.

Men en polare fick Cipralex, eller om det var Citalopram, för typ lite social fobi-tendenser, o han sa att det hjälpte. Han var ändå lite av klassens clown i grundskolan.
Citera
2020-01-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Ge fan i cannabis!

Jag klarar mig bra på Venlafaxin o har länge haft maxdosen 375 mg. Men har nyss gjort en ketaminbehandling o depressionen är i princip borta. Har gått ner till 300 mg Venlafaxin. Testade att gå ner till 150 mg, ingen depression, men jag började få ångest då. Så jag ska nog testa att gå ner till 225 mg o se om jag klarar mig på det.

Jag har ändå starka ångestdämpande läkemedel också (Iktorivil o Lyrica), o har i princip ingen ångest (om jag inte minskar Venlafaxinet). Men min psykiater sa ang. Iktorivil;
-Ingen skulle sätta in det här idag!

Han var heller inte jätteglad när jag bad om Lyrica heller, men jag blir mer social av den samtidigt som den är ångestdämpande. O jag ska försöka sluta med Iktorivilen (trappa ner mycket långsamt), har haft den i typ 20 år o är ju beroende, men har som tur är inte utvecklat tolerans.

Men en polare fick Cipralex, eller om det var Citalopram, för typ lite social fobi-tendenser, o han sa att det hjälpte. Han var ändå lite av klassens clown i grundskolan.
Intressant det med ketaminet. Var det Spravato eller en infusionsbehandling av "vanligt ketamin"?
Citera
2020-01-13, 18:57
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Intressant det med ketaminet. Var det Spravato eller en infusionsbehandling av "vanligt ketamin"?
Jag vet precis vad Spravato är...

Men jag beställde den via nätet, o behandlade mig själv... Men det har precis blivit godkänt i Sverige!
Det var i form av nässpray, 84 mg 2 ggr i veckan, man blir något snurrig i nån timme. Efter 2-3 behandlingar, känner man sig fräsch, nyduschad o sånt. Jag testade att klippa Venlafaxinet på en vecka, alltså sluta helt. Det funkar, ingen depression alls, men en viss ångest skyddade Venlafaxinet också mot, så jag började ta den igen, men lägre dos i.a.f.
Citera
2020-01-13, 21:14
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag vet precis vad Spravato är...

Men jag beställde den via nätet, o behandlade mig själv... Men det har precis blivit godkänt i Sverige!
Det var i form av nässpray, 84 mg 2 ggr i veckan, man blir något snurrig i nån timme. Efter 2-3 behandlingar, känner man sig fräsch, nyduschad o sånt. Jag testade att klippa Venlafaxinet på en vecka, alltså sluta helt. Det funkar, ingen depression alls, men en viss ångest skyddade Venlafaxinet också mot, så jag började ta den igen, men lägre dos i.a.f.
Jesus,spravato kostar $625 för 28mg 😩
Citera
2020-01-13, 21:20
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Jesus,spravato kostar $625 för 28mg 😩
Jo, men det går att få 8 behandlingar billigare, betalade ca 550 kr för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in