• 1
  • 2
2018-10-04, 10:51
Medlem
harontimigs avatar
Hej!
Jag ska börja på medicin får välja mellan cipralex eller venlafaxin mot dessa diagnoser: medelsvår depression sen 10 år tillbaka samt generaliserad ångestsyndrom och paniksyndrom och socialfobi.

Vilken tycker ni jag ska välja som har bäst effekt samt minst biverkningar?
Citera
2018-10-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harontimig
Hej!
Jag ska börja på medicin får välja mellan cipralex eller venlafaxin mot dessa diagnoser: medelsvår depression sen 10 år tillbaka samt generaliserad ångestsyndrom och paniksyndrom och socialfobi.

Vilken tycker ni jag ska välja som har bäst effekt samt minst biverkningar?

Cipralex är i regel lite snällare mot kroppen och enklare att sluta med. Man brukar prova SSRI först.
Citera
2018-10-04, 11:35
Medlem
Cannibalizations avatar
Är det den enda medicin du kommer få? Inget benzo vid behov eller dylikt?
Citera
2018-10-04, 11:39
Medlem
Båda medicinerna kommer nog sänka din libido/sexlust och sänka dopamin på sikt, vet inte vilken av dom som är sämst i det avseendet, du kan ev prova mirtazapine som tillägg, har för mig att cipralex ger mer viktuppgång och har en mer avtrubbande effekt.

Venlafaxine vet jag ökar noradrenalin och dopamin i prefrontala cortex, fast endast på höga doser.
Har käkat cipralex fick sämre libido och svårare med kognitionen efter ett tag, misstänker att det beror på mindre dopamin/noradrenalinerg aktivitet, venlafaxin är ökänd för att vara mycket svår medicin att sluta med.
Senast redigerad av Gulax 2018-10-04 kl. 11:41.
Citera
2018-10-04, 11:43
Medlem
SoCos avatar
Rök cannabis. (någon kommer säga att jag är efterbliven, jag rekommenderar iallafall inte opiater ditt jävla mongo)

Statliga mediciner är gift, dessutom, desto mindre pengar svenska staten får desto bättre.
Citera
2018-10-04, 16:07
Medlem
Jag kör med lågdos Venlafaxin, det tycks fungera. Svår depression, svår ångest, utmattningssyndrom pga min 18 årige sons död i en olyckshändelse. Jag tar 75mg vilket är nästa dos efter insättningsdosen. Det tar udden av de mest förtvivlade tankar och jämnar ut mig, inte helt men tillräckligt för att jag åtm ska orka försöka komma igång med träningen och kosthållningen. Många säger att Venlafaxin är svårt att sluta med, men jag tror att det är helt individuellt och beror på dosen samt perioden man tar det. De som upplever svåra bieffekter och abstinens är nog också mer benägna att skriva om det för att varna andra. De som har bra erfarenheter och inga problem med att sluta / trappa ner skriver inte så mycket, men jag är övertygad om att de är i majoritet. Jag tänker inte äta det här i åratal utan stabilisera mig för att orka att få ordning på mina rutiner. Jag är på väg så jag tror att framåt våren / sommaren kommer jag att börja trappa av. Voxra testade jag, men den funkade inte för mig.

En sak till...till de som är över 30-35. Kolla era testovärden. Jag är 52 och borde ha 10, min psykiater gjorde genast koll och jag hade 5. Jag fick Nebido utskrivet på stående fot och redan 2 veckor efter första sprutan kände jag en markant skillnad i mitt välbefinnande. Den nedstämdhet jag ofta känt, redan innan vår familjetragedi berodde mest sannolikt på testosteronbrist.
Citera
2018-10-04, 19:25
Medlem
Börja med cipralex då man brukar testa med SSRI först.
Citera
2018-10-09, 11:05
Har aldrig ätit antidepressiva.

Måste fråga här inne, har själv inga egentliga problem med ångest utan är mer deprimerad och nedstämd. Dvs väldigt lugn, håglös och omotiverad. Emotionellt avtrubbad.

Hade tidigare lite ångest och det kan komma emellanåt men ganska sällan.

Läkare har nu skrivit ut Sertralin.

Skulle Sertralin kunna hjälpa mig? Trots att jag redan nu är ganska lugn och avtrubbad.

Kan man bli "lycklig" av sertralinet då mitt stora problem är att jag är olycklig?
Citera
2018-10-09, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Har aldrig ätit antidepressiva.

Måste fråga här inne, har själv inga egentliga problem med ångest utan är mer deprimerad och nedstämd. Dvs väldigt lugn, håglös och omotiverad. Emotionellt avtrubbad.

Hade tidigare lite ångest och det kan komma emellanåt men ganska sällan.

Läkare har nu skrivit ut Sertralin.

Skulle Sertralin kunna hjälpa mig? Trots att jag redan nu är ganska lugn och avtrubbad.

Kan man bli "lycklig" av sertralinet då mitt stora problem är att jag är olycklig?

Har du prövat motion?
Hur mycket/lite/bra/dåligt sover du?
Lycklig lär du inte bli på Sertralin.
Citera
2018-10-09, 11:29
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har du prövat motion?
Hur mycket/lite/bra/dåligt sover du?
Lycklig lär du inte bli på Sertralin.
Sover väl hyfsat OK.
Tränar ganska mycket nu, gör inte någon jätteskillnad på humöret tyvärr.

Är Sertralin en dålig idé för mig? Jag vill inte äta om jag inte måste. Just nu känns det som att jag "står ut" med min tillvaro, är inte på något vis olidligt utan bara rejält nedstämd.

Kanske bör jag skita i det helt om Sertralinet i första hand tas för att lugna ångest, vilket jag inte har några jätteproblem med?
Citera
2018-10-09, 11:55
Medlem
Citat:
Sover väl hyfsat OK.

Är Sertralin en dålig idé för mig? Jag vill inte äta om jag inte måste. Just nu känns det som att jag "står ut" med min tillvaro, är inte på något vis olidligt utan bara rejält nedstämd.

Kanske bör jag skita i det helt om Sertralinet i första hand tas för att lugna ångest, vilket jag inte har några jätteproblem med?

Hur många timmar sover du? Vaknar tidigt? Svårt att somna?
Konditionsträning?
Men det låter ju inte som du är helt passiv då om du tränar regelbundet?

Om sertralin kan hjälpa just dig är omöjligt att säga.
Låter mer som att det är dopamin/noradrenalin som är problemet.
Du kanske får upp lägstanivån lite men att du får tillbaka energin är inte säkert.
Dylika piller har ju biverkningar också. En del märker ingenting andra mår skit. Lite som rysk roulett.

Har du använt några beroendeframkallande substanser lite för ofta tidigare i livet?
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-10-09 kl. 12:12.
Citera
2018-10-09, 11:57
Medlem
Citat:
Sover väl hyfsat OK.

Antidepressiva bör endast övervägas om man är såpass suicidal att det inte finns något alternativ. De flesta är lite nedstämda med ångest på höstkanten.
Testa lite d-vitamin, magnesium, bra kost, ha sex, träffa vänner mm så löser det sig. Ändra inställning till livet och se positivt.
Väldigt få som behöver piller pch många blir förstörda av dom permanent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in