• 1
  • 2
2006-02-13, 16:56
Medlem
Visste inte vart jag skulle posta denna för jag har lite bråttom.

Jag behöver alltså lite argument som talar för varför vi inte ska ha så höga biljettpriser för kollektivtrafiken här i Stockholm.

MVH!
Citera
2006-02-13, 17:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scat
Visste inte vart jag skulle posta denna för jag har lite bråttom.

Jag behöver alltså lite argument som talar för varför vi inte ska ha så höga biljettpriser för kollektivtrafiken här i Stockholm.

MVH!
Om du skall argumentera för att de är hutlösa får du sätta det i relation till något, vad är alternativkostnaden om man till exempel skall köra bil? Eller är det i relation till vad tjänsten kostar att producera, du får nog precisera dig lite grann här.
Citera
2006-02-13, 17:24
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Varför behöver du argument för det, ska du skriva en kommunistuppsats?

Den 1 Maj sänks priset till max 20 kr för fullt betalande, 10 kr för ungdomar och pensionärer. Då kan alla ni kommunister som anser att era transportbehov är skattebetalarnas problem åka kors och tvärs hela dagarna om ni vill.

Om du fortfarande saknar argument, kontakta sossarna och deras tankesmedja vad-den-nu-heter så kan du få lite tips på hur man stryker alla nyttiga idioter medhårs genom att introducera både biltullar och sänkta kollektivtrafikavgifter under ett valår... (döööh, tänkte inte på det...)
Citera
2006-02-13, 17:32
Medlem
Jag menar i relation till privatpersonen. Varför borde man sänka priserna till personens fördel? Typ.

Ska alltså hålla ett argumenterande tal mot de höga biljettpriserna.
Sorry om jag inte förklarar utförligt nog. :S
Behöver 3 starka argument.

Tack
Citera
2006-02-13, 17:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag menar i relation till privatpersonen. Varför borde man sänka priserna till personens fördel? Typ.

Ska alltså hålla ett argumenterande tal mot de höga biljettpriserna.
Sorry om jag inte förklarar utförligt nog. :S
Behöver 3 starka argument.

Tack
Jag förstår fortfarande inte, i relation till privatpersonen måste du väl ändå jämföra med något. Vad hade ett annat transportalternativ kostat dig? Först måste du ju etablera att biljettpriserna faktiskt är höga.

Vad kostar ett månadskort nuförtiden? Det är sosse att åka kollektivt så jag undviker det.
Citera
2006-02-13, 17:47
Medlem
Bleeps avatar
felpost... ta bort...
Citera
2006-02-13, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag förstår fortfarande inte, i relation till privatpersonen måste du väl ändå jämföra med något. Vad hade ett annat transportalternativ kostat dig? Först måste du ju etablera att biljettpriserna faktiskt är höga.

Vad kostar ett månadskort nuförtiden? Det är sosse att åka kollektivt så jag undviker det.

Ett månadskort kostar 600kr ett årskort 6400kr.
Haha, okej. Nog för att jag inte är sosse, men hur ska man annars ta sig fram genom stan på ett smidigt och snabbt sätt? Att gå är självklart ett alternativ, men att åka kollektivt känns ju ändå så mycket smidigare. Och väldigt många gör det. Att bojkotta det för att det är sosse är väl lite löjligt, eller?
Citera
2006-02-13, 17:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ett månadskort kostar 600kr ett årskort 6400kr.
Haha, okej. Nog för att jag inte är sosse, men hur ska man annars ta sig fram genom stan på ett smidigt och snabbt sätt? Att gå är självklart ett alternativ, men att åka kollektivt känns ju ändå så mycket smidigare. Och väldigt många gör det. Att bojkotta det för att det är sosse är väl lite löjligt, eller?
Jag tycker inte att det låter speciellt dyrt, snarare rätt så billigt. Här i GBG kostar det något liknande om man inte bor i en kranskommun och då har inte vi någon tunnelbana.

Tycker du verkligen inte att det är värt 600 spänn i månaden att få alla dina transporter i centrala stan lösta? Själv åker jag inte kollektivt för att jag inte har någon anledning till det, bor mitt i stan och har bil om jag skulle behöva åka en längre sträcka. Annars finns ju alltid taxi.
Citera
2006-02-13, 17:59
Medlem
SL är svinbiligt

Stockholm har sjukt bilig kollektivtrafik, det ända man kan klaga på är att kvalitén på pendeltågstrafiken. (och möjligen avsaknaden av trådbussar)

Man bör även notera att SL varje år får 3 miljarder av skattemedel ännu mer pengar skulle vara ganska stötande.
Citera
2006-02-13, 18:00
Medlem
SL är svinbiligt

Stockholm har sjukt bilig kollektivtrafik, det ända man kan klaga på är att kvalitén på pendeltågstrafiken. (och möjligen avsaknaden av trådbussar)

Man bör även notera att SL varje år får 3 miljarder av skattemedel ännu mer pengar skulle vara ganska stötande.
Citera
2006-02-13, 18:05
Medlem
Citat:
Tycker du verkligen inte att det är värt 600 spänn i månaden att få alla dina transporter i centrala stan lösta? Själv åker jag inte kollektivt för att jag inte har någon anledning till det, bor mitt i stan och har bil om jag skulle behöva åka en längre sträcka. Annars finns ju alltid taxi.

Jovars. Det är det nog värt.
Om man däremot inte åker särskilt mycket tunnelbana eller buss så blir det rätt dyrt att köpa ett kort. En enkelbiljett är rätt så dyr, tycker jag, 30kr för en resa som gäller i en timma. Nu sänker de ju faktiskt priserna på enkelbiljetter i Maj, men lär antagligen höja på korten då för att få tillbaks förlorade pengar.

I vilket fall så undrar jag bara om någon kan hjälpa mig med detta. Jag har inte valt ämnet själv, därav har jag svårt att komma med egna argument.
Citera
2006-02-13, 18:09
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thylacinus cyno
På vilket sätt skulle avsaknaden av trådbussar vara negativt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in