• 1
  • 2
2018-10-03, 22:22
Medlem
isterbuk1s avatar
Jag börjar störa mig nåt helt överjävligt på elementet i mitt sovrum. Det låter som en rinnande vattenledning, men bara ibland, oftast på nätterna. Google och alla trådar säger alltid att man ska lufta elementet, men jag har gjort det FYRA gånger, det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Elementet låter alltså som att grannen spolar vatten, ganska högt, det hörs utan problem på fyra-fem meters håll om det är tyst. Sätter man på elementet så låter det ännu högre.

Det är en bostadsrätt, så kan inte bara ringa hyresvärden heller. Vad ska jag göra, ringa en rörmokare och be honom kasta det där jävla skitelementet åt helvete? Lär ju kosta en jävla slant. Finns det något annat man kan göra?
Citera
2018-10-03, 22:25
Medlem
Tvonds avatar
Kanske är dåligt med vatten i systemet och behöver fyllas på ?
Citera
2018-10-03, 22:27
Medlem
Bongomans avatar
Värmesystemet tillhör föreningen. Felanmäl och vänta på hantverkare. Det enda i rörväg som är ditt ansvar är synliga rör i kök och badrum.
Citera
2018-10-03, 22:48
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Har du luftat alla element i lägenheten?
Citera
2018-10-03, 22:50
Medlem
scontris avatar
Bor du högt upp i fastigheten?
Om det är ett droppande ljud brukar det vara luft, bor du högst upp får du all luft på den stammen och kan få hålla på ett tag innan luften är borta.

Är det ett mer susande ljud kan det vara för högt flöde över ventilen, det är dock ingenting du ska mixtra med själv.

Lufta ska man göra själv som boende, i övrigt tillhör värmesystemet med tillhörande rördelar (oftast) föreningen. Ni har väl någon fastighetsskötare?
Citera
2018-10-03, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk1
Jag börjar störa mig nåt helt överjävligt på elementet i mitt sovrum. Det låter som en rinnande vattenledning, men bara ibland, oftast på nätterna. Google och alla trådar säger alltid att man ska lufta elementet, men jag har gjort det FYRA gånger, det verkar inte ha gjort någon skillnad.

Elementet låter alltså som att grannen spolar vatten, ganska högt, det hörs utan problem på fyra-fem meters håll om det är tyst. Sätter man på elementet så låter det ännu högre.

Det är en bostadsrätt, så kan inte bara ringa hyresvärden heller. Vad ska jag göra, ringa en rörmokare och be honom kasta det där jävla skitelementet åt helvete? Lär ju kosta en jävla slant. Finns det något annat man kan göra?

Dra ned lite på kranen så blir det tyst.
Du har för högt flöde.

Har samma problem ibland i sovrummet och då drar jag bara ned lite, inte så mycket att det blir kalt, men bara så att det blir tyst.

Alternativt så är det för lite vatten i systemet men då borde det skvalpa i elementet.
Citera
2018-10-04, 01:09
Medlem
GormDenGamles avatar
Lufta det.
Glöm bara inte att sätta en hink under.
Citera
2018-10-04, 01:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Du har för högt flöde.

Har samma problem ibland i sovrummet och då drar jag bara ned lite, inte så mycket att det blir kalt, men bara så att det blir tyst.

Alternativt så är det för lite vatten i systemet men då borde det skvalpa i elementet.
Med den information som givits är det fel att ge ett så snävt svar som "Du har för högt flöde". Det går inte att säga utifrån beskrivningen utan då hade Sconti ett betydligt bättre svar. Dessutom är det inte rätt lösning att "dra ner på kranen", alltså ställa termostaten på lägre temperatur, då klarar det ju inte att hålla värmen när det blir kallare ute. Ifall det växer i termostaten ska man istället minska hastigheten på cirkulationspumpen eller minska framledningstemperaturen.
Citera
2018-10-04, 14:30
Medlem
isterbuk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Du har för högt flöde.

Elementet låter alltså fast jag har satt termostaten på noll, dvs helt av. Skulle väl iof kunna vara något fel på termostaten.
Citera
2018-10-04, 14:33
Medlem
isterbuk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Bor du högt upp i fastigheten?
Om det är ett droppande ljud brukar det vara luft, bor du högst upp får du all luft på den stammen och kan få hålla på ett tag innan luften är borta.

Är det ett mer susande ljud kan det vara för högt flöde över ventilen, det är dock ingenting du ska mixtra med själv.

Lufta ska man göra själv som boende, i övrigt tillhör värmesystemet med tillhörande rördelar (oftast) föreningen. Ni har väl någon fastighetsskötare?
Bor på andra våningen av tre. Och ljudet är inte droppande utan konstant. Jag får höra med föreningen vilka det är som ansvarar för fastighetsskötsel.
Citera
2018-10-04, 14:38
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isterbuk1
Bor på andra våningen av tre. Och ljudet är inte droppande utan konstant. Jag får höra med föreningen vilka det är som ansvarar för fastighetsskötsel.

Du har för högt flöde. Det ställer man inte ner med termostaten utan ventilen som termostaten sitter på. Du behöver i de allra flesta fallen ett specialverktyg till det, så kolla med föreningen. Skruvar man på det själv blir värmen i fastigheten ofördelaktigt inställd och du snor istället värme från grannarna.
Citera
2018-10-04, 15:23
Medlem
isterbuk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Du har för högt flöde. Det ställer man inte ner med termostaten utan ventilen som termostaten sitter på. Du behöver i de allra flesta fallen ett specialverktyg till det, så kolla med föreningen. Skruvar man på det själv blir värmen i fastigheten ofördelaktigt inställd och du snor istället värme från grannarna.
Tack, låter som det är det som måste göras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in