• 1
  • 2
2018-10-03, 17:44
Medlem
Både sett och hört att det finns en del studenter som dubblar Handelshögskolan och Läkarprogrammet på Karolinska Institutet.

Vad är tanken med att dubbla dessa två program?

Vilka jobb strävar man efter?

Är det någon här som gör/har gjort det?
Citera
2018-10-03, 18:11
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Har aldrig hört det. Spontant låter det dumt men vad vet jag?
Citera
2018-10-03, 18:25
Medlem
Det är nog en 3-5 personer av de som blir antagna till HHS varje år som har pluggat/pluggar/kommer att plugga läkare.
Citera
2018-10-03, 18:31
Medlem
Tripportreats avatar
Om man vill bli chefsläkare skadar det nog inte med en stark ekonomisk bakgrund, utöver det ser jag ingen vits med att kombinera dessa utbildningar.

Då är det nog vettigare att kombinera HHS med lämplig civilingengörsexamen.

//tripportreat
Citera
2018-10-03, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Om man vill bli chefsläkare skadar det nog inte med en stark ekonomisk bakgrund, utöver det ser jag ingen vits med att kombinera dessa utbildningar.

Då är det nog vettigare att kombinera HHS med lämplig civilingengörsexamen.

//tripportreat

Hur kommer det sig att vissa kombinerar HHS med vissa ingenjörsutbildningar? Ger det så mycket mer?
Citera
2018-10-03, 18:50
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Hur kommer det sig att vissa kombinerar HHS med vissa ingenjörsutbildningar? Ger det så mycket mer?
Siktar du på chefsroller så skadar det aldrig med ekonomisk bakgrund, kan vara mycket extrajobb för liten utdelning om man kombinerar det konstigt dock.

//tripportreat
Citera
2018-10-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Siktar du på chefsroller så skadar det aldrig med ekonomisk bakgrund, kan vara mycket extrajobb för liten utdelning om man kombinerar det konstigt dock.

//tripportreat

Det handlar nog mest om hederlig gammal fåfänga. Det finns inga som helst överlappande effekter, såvida man inte vill bli analytiker inom medicin/meditech, alternativt göra karriär inom dessa sektorer. Det känns klart mer relevant med andra kombinationer, som jurist/ekonom, ingenjör/ekonom eller jurist/ingenjör.
Citera
2018-10-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FamiljeFarsa79
Det handlar nog mest om hederlig gammal fåfänga. Det finns inga som helst överlappande effekter, såvida man inte vill bli analytiker inom medicin/meditech, alternativt göra karriär inom dessa sektorer. Det känns klart mer relevant med andra kombinationer, som jurist/ekonom, ingenjör/ekonom eller jurist/ingenjör.

Jurist och ekonom låter ju som en grym kombination. Är själv också skeptisk till varför man kör läkare och handels samtidigt och undrar därför om det finns någon här som gjort det?
Citera
2018-10-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
Jurist och ekonom låter ju som en grym kombination. Är själv också skeptisk till varför man kör läkare och handels samtidigt och undrar därför om det finns någon här som gjort det?
Anders Hansen, känd läkare. Han har gjort det.
Citera
2018-10-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGreendayzer
Anders Hansen, känd läkare. Han har gjort det.

Jo, han känner jag till. Grym kille det där!
Citera
2018-10-03, 20:14
Medlem
Bucketshops avatar
Det handlar förmodligen främst om en kombination av att vilja vara lite cool som läser två "statusutbildningar" (utmana sig själv etc) och att man inte har en aning om hur saker värderas i arbetslivet. Den dag det är dags att bli chefsläkare kommer inte en människa bry sig om huruvida du läste en ekonomiutbildning vid sidan av för 10+ år sedan.

Ingen bryr sig om din utbildning när du väl börjat jobba. Kan garantera att ingen på mitt jobb varken vet eller bryr sig vad eller var jag har pluggat.
Citera
2018-10-03, 20:15
Medlem
LiKaShings avatar
Det handlar om prestation snarare än logik, tror jag. I många fall iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in