• 3
  • 4
2018-10-03, 16:38
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337
Det här resonemanget hör jag rätt ofta, lev medans du kan osv osv.

Om du är sparsam men ändå lever ett liv som du känner är ok, varför skapa sämre förutsättningar om du skulle råka vara rätt pigg efter 50?

Fundera över följande.

1. Du lever sparsamt men ändå ok, du dör när du är 50, det finns pengar kvar som du hade kunnat spendera tidigare men eftersom du är död är det inget du lider av.

2. Du lever för dagen och planerar inte för att bli gammal, du råkar bli 95 och får leva 45 år i fattigdom för att du inte planerade för att bli äldre än 50.

Alternativ 2 låter ju "sådär"

Du är ganska ung va?

Hur roligt är det att gå ut på krogen när man är 50+?
Hur roligt är det att sporta när man är 50+?
Du har sämre syn och hörsel, så TV-spel, filmtittande etc blir sämre.

När man är över 50år så lever man ett ganska stillsamt liv, du äter din mat och kollar på nyheterna innan jobbet, jobbar och sedan kommer hem för att få några enstaka timmar själv innan det är dags att sova och börja om processen.

Droger kan du glömma som äldre, ifall du inte skiter fullständigt i livskvalitét.

Man ska passa på att leva som ung, för som gammal är livet tråkigt såvida du inte vill bli en familjemänniska.

Man behöver inte bli skuldsatt för att ha roligt eller bränna alla sina pengar, men man ska passa på och leva medans man kan.
Livet kan ta slut när som helst, du kan bli påkörd av ett rattfyllo och får kroniska smärtor som drar ner på livskvalitén eller så får du prostatacancer och kissar stup i kvarten.
Citera
2018-10-03, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
När man är över 50år så lever man ett ganska stillsamt liv, du äter din mat och kollar på nyheterna innan jobbet, jobbar och sedan kommer hem för att få några enstaka timmar själv innan det är dags att sova och börja om processen.
Du är ganska ung va? Människor slutar inte leva efter 50. Tvärt om. Då har de flesta inte längre några barn att ta hänsyn till och kan börja leva på riktigt. Middagar ute, resor, husköp i varma länder, dyra kapitalvaror och allt annat de tidigare inte haft råd eller tid att lägga pengar blir, till arvingarnas förskräckelse, vardagsmat. Åtminstone för de som varit tillräckligt förutseende för att ordna det för sin ålderdom.
Citera
2018-10-03, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
jo jag har aktiviteter som kräver stark belysning
har redan hyffsade bra lampor i lägre prisklass , men de börjar bli mycket slitna nu efter år av användning , så ny lampa och lite annat behövs inköpas och denna är det som passar bäst .
skiter i vad den kostar
då jag behöver den .

du ser hur jag tänker och fungerar
det är det som sänker min ekonomi
tillfälligt ofta
Lär dig skilja på vad du behöver och vad du vill ha. Lista upp nödvändiga egenskaper och köp sedan den billigaste produkten som uppfyller dina krav.

Att skriva en kravspecifikation gör att du både undviker billigt skräp och mer avancerade produkter än du behöver. Vilket i längden sparar både tid och pengar.
Citera
2018-10-03, 18:23
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Du är ganska ung va? Människor slutar inte leva efter 50. Tvärt om. Då har de flesta inte längre några barn att ta hänsyn till och kan börja leva på riktigt. Middagar ute, resor, husköp i varma länder, dyra kapitalvaror och allt annat de tidigare inte haft råd eller tid att lägga pengar blir, till arvingarnas förskräckelse, vardagsmat. Åtminstone för de som varit tillräckligt förutseende för att ordna det för sin ålderdom.

Jag är snart 40.

Du pratar om husköp i varma länder, med andra ord är du en höginkomsttagare.
Middag ute intresserar mig inte det minsta, föredrar att laga min egna mat, njuter utav det.
Resor i varma länder kan man göra enkelt genom att göra ett svartjobb per år.
Vad innebär dyra varor för dig?
Citera
2018-10-03, 18:45
Medlem
Citat:
Vad innebär dyra varor för dig?
Bilar, båtar, husbilar och allt annat som folk så ofta suktar efter.
Citera
2018-10-03, 19:09
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Bilar, båtar, husbilar och allt annat som folk så ofta suktar efter.
Varför skulle bilar, båtar eller husbilar vara svårt att skaffa när man är 50+ OCH har levt livet innan man fyllde 50?

Du verkar vara väldigt materialistisk lagd.

En volvo V70 som är ca 10år gammal har vilken heltidsarbetare som helst råd med, och den har all nödvändig lyx som man behöver.
Båtar är inte det minsta intressant för de flesta pga att många inte har tillgång till vatten och det är stora projekt att land/sjösätta en båt, än mindre omhänderhålla båten i gott skick.

Tror Sverige är mer åt Husvagn än Husbil, det är min högst egna personliga reflektion då jag älskar att campa, gärna i tält.
Citera
2018-10-03, 22:42
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Varför skulle bilar, båtar eller husbilar vara svårt att skaffa när man är 50+ OCH har levt livet innan man fyllde 50?

Du verkar vara väldigt materialistisk lagd.

En volvo V70 som är ca 10år gammal har vilken heltidsarbetare som helst råd med, och den har all nödvändig lyx som man behöver.
Båtar är inte det minsta intressant för de flesta pga att många inte har tillgång till vatten och det är stora projekt att land/sjösätta en båt, än mindre omhänderhålla båten i gott skick.

Tror Sverige är mer åt Husvagn än Husbil, det är min högst egna personliga reflektion då jag älskar att campa, gärna i tält.

Ni två verkad komma från helt motsatta platser. Ena vill campa med tält, tänker Husqvarna, jobbar svart och är inte mycket för materiella ting.

Den andra vill kunna köpa ytterligare ett hus i solen, ha båt, äta ute, resa och köpa mer saker.

Ni kommer nog inte enas om en gemensam syn.

Jag är runt 30, kommer inte vara lika pigg i 50års åldern. Men håller med att livet nog inte kommer ta slut där. Jag gillar natur, enkla saker och lyxigare saker samtidigt jobbar hårt, men har mycket fritid och klart jag jobbar mot att ha det bra på senare år. Likaväl nu också.

För inte fan tar livet slut när du är 50. Oavsett hur många linor du har tagit innan eller inte vill ta längre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in