• 1
  • 2
2018-10-02, 18:01
Medlem
En dum fråga men eftersom det aldrig hänt mig tidigare behöver jag fråga,
Vad händer om jag missar en examination helt, tex ett seminarium eller en tenta, får jag U på det momenten/hela kursen eller blir det inget betyg alls?
Citera
2018-10-02, 18:05
Medlem
mjuk-kuks avatar
Blir ett underkänt om man inte har de poängen slutexaminationen ger, har de inte omtentadatum då ?
Citera
2018-10-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjuk-kuk
Blir ett underkänt om man inte har de poängen slutexaminationen ger, har de inte omtentadatum då ?

I detta fall är det en kurs med ett seminarium och en tenta och det jag kommer missa är seminariet på typ 1 hp. Det kommer inte kunna kompletteras utan är vid nästa kurstillfälle (sjukt). Får jag ändå U som betyg för seminariet och inte typ "streck" dvs ingenting alls eftersom jag inte ens har försökt göra det?
Citera
2018-10-02, 19:07
Medlem
Du får helt enkelt ingenting inrapporterat i systemet för examinationsmomentet.

Då får du göra om den specifika seminarieuppgiften vid nästa kurstillfälle, vilket är definitivt onödigt. Jag skulle råda dig att närvara och göra uppgiften. Om du inte kan närvara på seminariet pga sjukdom eller liknande då ska du ju mejla kursansvarig och be om dispens från eventuellt närvarokrav.
Citera
2018-10-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickydickie
Du får helt enkelt ingenting inrapporterat i systemet för examinationsmomentet.

Då får du göra om den specifika seminarieuppgiften vid nästa kurstillfälle, vilket är definitivt onödigt. Jag skulle råda dig att närvara och göra uppgiften. Om du inte kan närvara på seminariet pga sjukdom eller liknande då ska du ju mejla kursansvarig och be om dispens från eventuellt närvarokrav.

Kommer det på något vis påverka csn? typ se ut som att man inte läst 100 %?
Det med studieresultat har jag givetvis koll på.
Citera
2018-10-02, 19:39
Medlem
Har en tilläggsfråga. Ifall man skulle missa en tenta och sedan få godkänt vid omtentamen, hur skulle detta påverka ens betyg? Ifall man skulle gå på ett program där topp jobben går till de med bäst betyg (över 80% A/5) vore det inte bättre att missa tentor där man vet att man inte har lagt den studietid man egentligen skulle ha gjort på kursen och sedan göra omtentan? Kan arbetsgivaren se att ett visst betyg kommer från en omtenta?
Citera
2018-10-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Kommer det på något vis påverka csn? typ se ut som att man inte läst 100 %?
Det med studieresultat har jag givetvis koll på.

Brukar finnas krav från CSN att man ska ha klarat X andel högskolepoäng som man läst (totalt under hela studietiden) vid ett givet tillfälle. Det beror dock på utbildning och skola (?), så kolla gärna på ditt universitets webbplats och se om du kan hitta något, annars mejla studievägledare och fråga. Om detta är dock första och enda saken du missar då ska du inte vara orolig för att få indraget CSN (förutsätter att du läser på heltid).
Citera
2018-10-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oroligstudent
Har en tilläggsfråga. Ifall man skulle missa en tenta och sedan få godkänt vid omtentamen, hur skulle detta påverka ens betyg? Ifall man skulle gå på ett program där topp jobben går till de med bäst betyg (över 80% A/5) vore det inte bättre att missa tentor där man vet att man inte har lagt den studietid man egentligen skulle ha gjort på kursen och sedan göra omtentan? Kan arbetsgivaren se att ett visst betyg kommer från en omtenta?

Enligt min studievägledare kommer omregistreringar osv inte att synas på examensbeviset.

Däremot brukar det väl stå vilket datum du skrev en tenta, så en petig och noggrann arbetsgivare skulle ju kunna kolla upp hela din studieplan och upptäcka att du fick högsta betyg på hälften av dina kurser vid ett annat datum än ordinarie datum för tentan. Jag tror dock inte att någon kommer göra så...
Citera
2018-10-02, 20:06
Medlem
Citat:
Brukar finnas krav från CSN att man ska ha klarat X andel högskolepoäng som man läst (totalt under hela studietiden) vid ett givet tillfälle. Det beror dock på utbildning och skola (?), så kolla gärna på ditt universitets webbplats och se om du kan hitta något, annars mejla studievägledare och fråga. Om detta är dock första och enda saken du missar då ska du inte vara orolig för att få indraget CSN (förutsätter att du läser på heltid).

Det har jag redan koll på och det är inte det jag menar.
Jag tänker mer att detta "streck" istället för ett G eller U kommer se om som att jag faktiskt inte har läst på heltid? eftersom jag inte betygssätts på motsvarande poäng som avser heltidsstudier.
Citera
2018-10-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puckochoklad
Det har jag redan koll på och det är inte det jag menar.
Jag tänker mer att detta "streck" istället för ett G eller U kommer se om som att jag faktiskt inte har läst på heltid? eftersom jag inte betygssätts på motsvarande poäng som avser heltidsstudier.

Du har läst på heltid.
Citera
2018-10-02, 20:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Kan arbetsgivaren se att ett visst betyg kommer från en omtenta?

Det står i din examen när en kurs avslutades, och kör du en omtenta (t.ex. i aug) så förstår man ju att du har examinerats på en omtenta. Dock torde ingen arbetsgivare orka sitta och gå igenom den preliminära kursplanen för varje kurs på hela ditt program och sedan jämföra med datumen för dina slutliga betyg, så att bli "upptäckt" för att man kört en omtenta är inte så sannolikt. Sedan kör väl nästan alla som pluggar någon/några omtentor på sina program så det är ju inte något att skämmas för oavsett.

Citat:
Har en tilläggsfråga. Ifall man skulle missa en tenta och sedan få godkänt vid omtentamen, hur skulle detta påverka ens betyg? Ifall man skulle gå på ett program där topp jobben går till de med bäst betyg (över 80% A/5) vore det inte bättre att missa tentor där man vet att man inte har lagt den studietid man egentligen skulle ha gjort på kursen och sedan göra omtentan?

Ja, att blanka tentor (dvs. att satsa på omtentan i syfte att vinna mer tid till att plugga till ett högre betyg) praktiseras ju av väldigt många studenter som vill maxa sitt slutbetyg.
Citera
2018-10-02, 20:23
Medlem
Citat:
Du har läst på heltid.

Så de bryr sig inte alls om det fastställda betyget består av U eller "inget alls"?

(Förutom då när de kollar att man ska ha klarat en viss procent av läsårets resultat)
Senast redigerad av Puckochoklad 2018-10-02 kl. 20:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in