• 1
  • 2
2018-09-29, 14:41
Medlem
Hej, en polare vill bli pilot men priset är över huvudet på honom så han vill bli det via en statsfinansierad pilotutbildning som han läst en del om på nätet men själv hittar han ingen, inte heller jag...

Kära Flashback, vart hittar man en statsfinansierad pilotutbildning?
Citera
2018-09-29, 14:43
Medlem
Ta värvning i flygvapnet.
Citera
2018-09-29, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Ta värvning i flygvapnet.
Om man bortser från den "militära vägen"
Citera
2018-09-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmSchockla
Då är det bara att punga ut över en miljon från din pappas plånbok.
Citera
2018-09-29, 14:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Det finns inga helt kostnadsfria vägar, såvida du inte hittar ett flygbolag som vill anställa en I utbildad och utbilda. (Det finns inte heller).

Det närmaste är väl https://www.osmaviationacademy.com/s...ygarutbildning
Citera
2018-09-29, 14:53
Medlem
JayJayAdamss avatar
Har fyra vänner som pluggat till flygplanspilot och en som läst till helikopterpilot. Fyra av dessa läste privat och utbildningen landade på ca 700-800k för flygplanspiloterna och helikopterpilotens utbildning landade nog på närmre 1,5 mkr.

Killen som läste statlig har jag för mig också fick betala en del för sin utbildning, åtminstone för flygtimmarna som man måste ha x antal varje år av men inte i närheten av summorna som för dom som läste privat.

Av dessa är det endast killen som läste statligt som idag jobbar som pilot. Vad detta beror på är jag osäker men jag skulle tro att dessa är prioriterade och får mer hjälp att komma ut i arbetslivet.

Mao om din vän vill ha större chans till jobb efter sin utbildning ska han plugga statligt men det verkar han ha förstått.

Jag ska höra med min polare var han läste, återkommer när jag fått svar.
Citera
2018-09-29, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Har fyra vänner som pluggat till flygplanspilot och en som läst till helikopterpilot. Fyra av dessa läste privat och utbildningen landade på ca 700-800k för flygplanspiloterna och helikopterpilotens utbildning landade nog på närmre 1,5 mkr.

Killen som läste statlig har jag för mig också fick betala en del för sin utbildning, åtminstone för flygtimmarna som man måste ha x antal varje år av men inte i närheten av summorna som för dom som läste privat.

Av dessa är det endast killen som läste statligt som idag jobbar som pilot. Vad detta beror på är jag osäker men jag skulle tro att dessa är prioriterade och får mer hjälp att komma ut i arbetslivet.

Mao om din vän vill ha större chans till jobb efter sin utbildning ska han plugga statligt men det verkar han ha förstått.

Jag ska höra med min polare var han läste, återkommer när jag fått svar.
Stort tack ska du ha!!! väntar tålamodigt på svar, snälla dröj inte!
Citera
2018-09-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns inga helt kostnadsfria vägar, såvida du inte hittar ett flygbolag som vill anställa en I utbildad och utbilda. (Det finns inte heller).

Det närmaste är väl https://www.osmaviationacademy.com/s...ygarutbildning
WOOOW!!! så... här kan man bli pilot för ungefär 50 000 till skildnad från "vanlig pilotutbildning" som kostar ungefär en miljon? varför utbildar sig inte alla piloter här kan vara en bra fråga?
Citera
2018-09-29, 15:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Polisflygets flygskola. Men då krävs polisutbildning också.

Kustbevakningen. Kustbevakareutbildning.
https://www.kustbevakningen.se/utbil...-kustbevakare/

Citat:
Vilka utbildningsvägar finns?

Försvarsmakten. Historiskt har många piloter börjat sina karriärer här, för att så småningom gå över till den civila sidan. Denna väg är numera ovanlig. Dels tas det i dag in färre piloter, dels skriver de som blir antagna oftast längre kontrakt som gör denna väg onödigt lång. Vill du flyga militärt är det självklart den här vägen du ska välja, men är slutmålet en civil karriär är det en tidsödande omväg.
Offentligt finansierad civil utbildning. I dagsläget är det två utbildningsanordnare som årligen utbildar 30 piloter med offentliga medel. Dessa utbildningar är därför väldigt mycket billigare då endast en bråkdel som tex litteratur bekostas av eleven. Fördel förutom den ekonomiska faktorn är att samtliga av dessa aktörer erbjuder praktisk erfarenhet i någon form under utbildningen.

Scandinavian Aviation Academy i Västerås. 10st platser för helikopterutbildning med första kursstart Januari 2015.
SPU, Svensk pilot utbildning i Göteborg. 20st platser för helikopterutbildning med första kursstart September 2014.

Privata utbildningsanordnare. Det finns flera, av Transportstyrelsen godkända, utbildningsanordnare och det är inte lätt att välja. Ett tips är att prata med gamla elever och höra vad de anser om undervisningen.
* Fördel – flexibilitet i utbildningsgång och tid.
* Nackdel – kostar en hel del.
USA. Under 1970-, 80- samt 90-talen var det mycket vanligt att skola här med tanke på lägre utbildningskostnad, möjlighet att bygga upp erfarenhet och att samla flygtimmar på ett helt annat sätt än om du utbildade dig i Sverige.
http://flygutbildare.se/bli-helikopterpilot/

Just USA har man läst om varit extremt vanligt för att man inte ska komma undan gratis men betydligt billigare än det åtminstone förr var i Sverige.
Senast redigerad av Zaedrews 2018-09-29 kl. 15:20.
Citera
2018-09-29, 16:05
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Hej, en polare vill bli pilot men priset är över huvudet på honom så han vill bli det via en statsfinansierad pilotutbildning som han läst en del om på nätet men själv hittar han ingen, inte heller jag...

Kära Flashback, vart hittar man en statsfinansierad pilotutbildning?

Trafikflyghögskolan: http://www.tfhs.lu.se/
Citera
2018-09-29, 18:18
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
varför utbildar sig inte alla piloter här kan vara en bra fråga?

För att det går tusentals sökande på varje plats?
Citera
2018-09-29, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
För att det går tusentals sökande på varje plats?
Nu förstår jag inte... om det finns statsfinansierade pilotutbildningar, varför gå på de som inte är statsfinansierade? låter lite dumt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in